Gå til innhold
Arkivverket

[#32781] Thora Pedersdatter fra 'Tellemarken', f. 1825 eller 1826

Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

I 1865 er Thora Pedersdatter gift med muremester Peder Ellefsen og bor i Konggt i Drammen. I 1900 er Thora enke (kaller seg Thora Ellefsen) og bor, fattigunderstøttet, i Rebbansbakken i Drammen sammen med datteren Gunda.Kan noen hjelpe meg med å finne ut hvor i Telemark Thora Pedersdatter kom fra. Må ærlig innrømme at jeg ikke har annet enn opplysningene fra folketellingene å gå ut ifra.Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Om denne Taran ?( Thora) er rett person finner jeg mange barn av samme foreldrepar født på forskjellige plasser i Tinn.Foreldre Peder Torsteinsen og Gunnhild Halvorsdatter: Halvor f. 1817, Gryte, Tinn.Telemark. d. 20 okt 1837. Gunnhild f. 15 nov 1820 Kase i Tinn, Telemark.Torstein f. 31 okt 1822, Kase.Ola f. 29 jan 1825, Kase.Gunnleik f. 1 nov 1829, Bohaugen.Gunnulv f. 13 jan 1835, BohaugenIGI foreldresøk.Alle opplysninger bør sjekkes mot kirkebøker. Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Tusen takk for hjelpen! Jeg føler med egentlig ganske 'hjemme' i Familysearch, men overgangen Taran=Thora har jeg ikke vært borti før, så hadde ikke koblet de opplysningene som jo faktisk var tilgjenglige.Og - Gunn, personlig tror jeg det er søsknene som bor i Tinn i 1865, men det bør som du nevner sjekkes mot kirkeboka. Ved anledning.Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger også en lenke til en sønn av Peder Ellefsen og Taran Perdersdatter dpt Strømsøe , Drammen.LenkePussig med den forvanskning av fornavnet, den har heller aldri jeg støtt på før.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

For sikkerhetskyld prøvde jeg også med et foreldresøk på Peder Ellefsen og Thora Perersdatter, da fant jeg resten av barneflokken:Legger inn en lenke til den eldste som var listet opp her: LenkeDe andre barna:Thora Gurine Pedersdatter dpt 1862 , Bragernes, Drammen.Thorvald Gunelius Pedersen, f. 20 nov 1865 , BragernesPetrine Ceilia Pedersdatter , Bragernesog den eldste Thorvald Gunerius Pedersen dpt. 28 mai 1860 i Skoger.Det ser ut til at familien har flyttet over elven fra Strømsøsiden til Bragernessiden.Kirkebøker for områdene kan du risikere å måtte finne i Vestfold for Strømsø-siden og i Buskerud for Bargernes-området.( gjennom tidene har det vært en del forandringer i fylkesgrensene her .)Lykke til med søkingen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Takk for omsorgen mhp. by- og fylkesgrensene, men som barnefødt på Bragernes er jeg relativt lokalkjent.Når det gjelder barna viser FT1865 at eldstemann het Peder Emil og ble født 1856. (Før foreldrene giftet seg?). Sønnen Thorvald (f.1860), døde trolig før 1865. Han med samme navn (f. 1865), finner du som lokomotivfører i 1900, gift med Grethe (- Hansdatter, f. 1859, Hasle i Rygge) og med 3 barn. Bosted 'Engens' skal mest sannsynlig være Engene.Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Behovet for å sjekke opplysninger mot kirkeboka kan variere - her er det definitivt behov for en slik runde!Henvisningen (innlegg nr. 6) til Bøen i Tinn hvor man trolig finner to av brødrene til Taran/Thora Pedersdatter (Thorstein og Gunnulv) indikerer at 'hans moder' også var i live i 1865. At det er gjort en feil mhp. navnet for 'hans moder' (hun het jo Gunnhild Halvorsdatter), er én ting - verre er det at IGI oppgir henne som død 19.12.1860.I farta fant jeg også at IGI påstår at svigermora til Taran/Thora Pedersdatter, Siri Henrichsdatter (f.1793) døde i 1833. FT1865 for Skoger viser imidlertid at både Siri og ektemannen Ellef Thygesen fremdeles var i live på Øvre Strøm i Skoger.Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Anfinn Bernaas

Overgangen Taran til Tora er ikkje så merkeleg. Taran-skrivemåten i denne ordvekslinga er henta frå amerikanske kjelder. Som kjent har ikkje engelsk skriftspråk bokstavane æ, ø og å. I Tinnsoga er er ho omtala som Tårån. Det er ikkje noko uvanleg namn i gamal tid i Tinn. I vår tid førekjem Tårån oftast i den normaliserte varianten Torunn, men skrivemåten frå Tinnnsoga samsvarar nok best med den lokale uttala slik han var. Korleis skrivemåten for denne Tårån er i kyrkjeboka har eg ikkje sjekka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anfinn Bernaas

Eg har sjekka med kyrkjebøkene:Taran Pedersd. Bøe-Hagen fødd 11. desember 1826, døypt 27. januar 1827 i Dal kyrkje (Mini III 1 1815-23).Taaran Pedersd. Hagen frå Dal konfirmert i Atrå kyrkje 8. oktober 1843 - Temmelig god Kundskab god Opførsel (Mini III 1 1815-23).Taaron Pedersd. Bøehagen fødd 11. desember 1826, døypt 27. januar 1827 i Dal kyrkje (Klok III 1 1815-79).Taaran Pedersd. Hagen frå Dal konfirmert i Atrå kyrkje 8. oktober 1843 (Klok III 1 1815-79).Taran Pedersd. Bøehagen utflytta til Drammen i juni 1856 (Mini I 5 1844-56).Namn over er skrivne presis slik det står i kyrkjebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.