Gå til innhold
Arkivverket

[#32786] Søsknene Simensen fra Sarpsborg emigrerer - hvor ble de av?

Gjest Torunn C. Ludvigsen
 Del

Recommended Posts

4 blad Simensen emigrerte fra Sarpsborg i tidsrommet 1910-1930. ( Slik jeg har funnet de og antatt at de alle hører til samme familie.)Nå trenger jeg litt hjelp til å finne ut av - hva skjedde med de da de kom dit over?Først bakgrunnsinformasjon:I 1900 familien bor her: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f00102&gardpostnr=1224&personpostnr=5899&merk=5899#ovre>LenkeHer er det en god del 'feil'. F.eks. er konen, fra Hvaler, og barna er født i Tune og evt. Sarpsborg.Men barna som emigrerer ( som jeg har funnet) er: -Aksel Halvard Simensen-John Simensen-Elna Zakarine Simensen-Rakel Gulette Simensen'''''' Informasjonen som jeg har om deres ferd:1. Aksel Halvard Simensen. Født: 21.09.1892, Lande, Tune. døpt: 16.10.1892 i Tune. Foreldre: Karl Edvard Simensen og Zacharine Helga RasmusdatterHan emigrerer her: Lenke Han ankom Ellis Island den 1. mai på skipet Carmania. I manifestet sies det at han skal til sin 'uncle Theodor Jørgensen' Adressen til 'onkel':'Uncle Theodor Jørgensen?? Brooklyn N.Y 6?? - 2ave'Link til Manifestet på ellisisland.org: Lenke Jeg har fått vite at en mulig kandidat til Aksel i 1920 censusen er:SIMONSEN AKSEL 28 M W NORW NJ HUDSON 8-WD; JERSEY CITY 1920 Wife Anna 23 born Norway. She may have immigrated 1916, Daughter Ethel 3 and son Aksel 1 ?/12 born New Jersey Living at 16 Virginia Ave.men ettersom han kalles 'Simonsen' så er det en liten usikkerhet.Den neste til å emigrere var John Melby Simensen: Han sies å være født 18. februar 1903, i Sarpsborg. Jeg har ikke undersøkt hans dåps/fødselsinformasjon, men når han ankommer Ellis Island, refereres det til Far Edv. Simsensn på en adresse i Sarpsborg. Så jeg antar at han kan tilhøre samme familie. En annen grunn til at jeg tror dette er at hans mellomnavn er 'Melby' og dette var også et navn hans mor (evt.) brukte som pike.LenkeJohn ankommer New York den 9. april 1924 på skipet Stavangerfjord. Han er også oppsatt til å reise til sin 'uncle Teddy'.Full innførsel: Uncle Teddy Jorgensen, 136W. 73rd st. , New-York, N.Y. Link til Manifestet: Lenke Jeg har ikke funnet ytterligere informasjon på han.Den tredje til å emigrerere ( som jeg mener hører til familien) er : Elna Zakarine Simensen. Hun skal være født 18. feb. 1904LenkeHun reiser også med 'Stavangerfjord'Fjerde er: Rakel Gulette Simensen Født16.10.1898

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager alle skrivefeilene!Det gikk litt fort unna da jeg skulle skrive temaet.F.eks.: '5. Rakel Gulette har en tittel ..' osv Her mener jeg: 5. Rakel Gulette står oppført med tittelen 'hush. lærerinde'. Hvordan fikk man denne tittelen? Hva slags utdanning, og hvordan brukte man denne i f.eks. USA?eller: '2. jeg aner ikke ... ' osv. Her mener jeg: 2. Aksel og John har 'Uncle Teddy' listet som den de skal til i USA. Jeg har ikke funnet ut av familieforholdet mellom søsknene og denne 'onkelen'. Sannsynligvis er han inngiftet. Kanskje er 'Uncle Teddy' nøkkelen til å finne ut hva som skjedde med barna? Ettersom det er hit de søker først og fremst ( i allefall brødrene). Jeg har ikke funnet ham emigrert fra Norge, ei heller i folketellingen 1900. ( I allefall ikke noen som jeg mener passer.) Men. Aksel Halvard emigrerer i 1910. Han ankommer New York i 1910. Kanskje 'uncle' Teddy er oppført på samme adresse i 1910 Census som han er oppført med i Aksels Manifest ( se link for tydligere skrift). Er det noen som kan finne ham for meg her?Det finnes flere feilskrivninger, men jeg tok to av de. Håper jeg likevel klarer å gjøre meg forstått.Mvh. Torunn C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Theodore Jorgenson er i 1920 i 112 W.73rd Street - han er født i Norge. Han er 53 år gammel. Kom til USA i 1891. Naturalisert i 1918. (Samme innvandrings- og naturaliseringsår som kona.) Han er uten arbeid. Kona er 47 år gamle Olga. Født i Norge. Hun driver utleie av rom. De har en rekke leieboere, men ingen norskfødte. De to har to barn. Begge født i New York: Theodore 9 år og Martha 8 år.I 1930 er Theodore 65 år - ble gift som 40 åring. Kona Olga er 57 år. Hun ble gift som 33 åring. Deres innvandringsår oppgis til 1892 (for begge.) Begge barna Theodore 19 år og Martha 18 er ugifte og hjemmeboende. De har fortsatt mange leieboere. Adressen i 1930 er 136 w73rd Street, Manhattan, New York.Når Theodore oppgis som onkel hele tiden, er det jo fullt tenkbart at han er inngifta onkel, og at det er Olga som er i kjødelig slekt med 'dine' Simensen-folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jon!Tusen takk for oppslaget på Theodor og familie. Det ble faktisk en mulig løsning på hvem denne Theodor er.Zacarine Helga Rasmusdatter, barnas mor, har nemlig en søster Olga Rasmusdatter som skal være født i 1873. Jeg har ikke funnet henne noe sted. Så det er jo absolutt ikke umulig at dette kan være henne. Alderen stemmer rimelig bra også. jeg trodde bare at hun ikke var i live, da jeg ikke hadde funnet henne utflyttet fra det sognet som hun ble født i, Hvaler. Men da har jeg sikkert ikke lett godt nok.Men jeg bør nok finne litt mer håndfaste bevis. Som f.eks. hva denne Olgas mor og far heter i etternavn. og hennes innflytning, hvis det skjedde i 1892, er det vel ikke umulig jeg finner dette. I tillegg til giftermål. Dette har da sannsynligvis skjedd i USA.Har du originalen til 1930-censusen?Det at Olga driver med utleie av rom, gir det logiske svaret på hvorfor de oppgir dette som en endestasjon. De hadde da plass til dette.Nei, dette var veldig hyggelig Jon! Tusen hjertlig takk!TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. emigrant nr. 3 - Elna:Sterk kandidat:ELNA WISNESFødt 18 Feb 1904Død 04 Apr 1991Last recidence: XX703 (U.S. Consulate: NORWAY (OSLO))SSN# 129-14-8742Issued: New York---Ellen Wisnes er 25 år i 1930 - gift på Manhattan med norskfødte Erling Wisnes 43 år. De giftet seg ca. 1929. Ingen barn i 1930. Han innvandret 1906. Hun i 1926.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har original censusen 1920 og 1930 for Theodore og Olga Jorgenson. Får jeg e-postadressen din, kan disse mailes..... Du sier Melby..... - - I 1930 har de en 72 år gammel pensjonert ugift norskfødt kokke Bolette Melbye som leieboer. Hun innvandret 1888.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan allesammen! prøver å ta opp dette temaet igjen. Er det noen som har tips på å finne ut av emigranter etter 1924?Jeg har ikke kommet noe videre på disse søsknene mine, og har begynt å tvile litt på om jeg har funnet rett Aksel.Olga var barnas mor, søster. Jeg har til og med fått tilsendt bilder av hvordan det ser ut (på adressene de bodde på) i dag. Spennende. De stedene skal jeg besøke!TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Er det noen som har noen tips i hvordan jeg skal finne ut av denne familien videre? Eller som vet noe om denne familien?All hjelp mottas med takk!Mvh.Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.