Gå til innhold
Arkivverket

[#32790] Lorents Larsen, Tromsøsundet Prestegjeld-1824


Gjest Kjell Kvalvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Kvalvik

Er det noen som har opplysninger på Lorents/Lorentz Larsens foreldre. Lorents ble født 22.2.1824 i Tromsøsund prestegjeld,og han ble gift med Hanne Petrikke Pettersdatter 24.10.1852 i Tromsø prg. Faren er oppgitt til L.Amundsen (Lars?). Hvem var foreldrene,hvor kom de fra ? Alle opplysninger er av interesse.Med hilsen Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett litt på din Lorents.Det er flere Lorents Larsen født og gift i samme område og tidsrom.Er det han som er gift med Hanne du skal vite om? Eller han som er født i 1824?Lorents Larsen dpt.6/6 1824.Foreldre Lars Larsen Gjertrud Helene Andersdtr.Lorents Larsen dpt.17/6 1827.For:Lars Amundsen, Karen Elisabeth Villumsdatter.Lorents Larsen 26 år. Far Lars Amundsen gift 24/10 1852 med Hanne Petrikke Pettersdtr. Far Petter Larsen. Tromsø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Kvalvik

Takk for innspillet ditt. I følge vielsesprotokollen for Tromsøsundet prestegjeld ble Lorents gift med Hanne Petrikke Pettersdatter 24.10.1852,alderen hans er oppgitt til 26 år. Faren er oppført som L.Amundsen. I følge dine opplysninger ble Lorents døpt 17.6.1827, kanskje han ble døpt lenge etter fødselen, da stemmer årstallet bra. Jeg regner med at dette er den rette personen. Jeg er interessert i flere opplysninger om hans foreldre hvis du har det. Sjekket akkurat nå folketellingen for 1865, men noen andre opplysninger har jeg ikke. Når det gjelder Hanne Petrikkes mangler jeg en del på morssiden hennes, har du noe her?Hilsen Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kjell.Det er som sagt flere Lorents Larsen født omtrent på samme tid. Den som er født 1824,har ikke rett foreldre.Han med far Lars Amundsen, er 26 år når han gifter seg i 1852.Da stemmer det at han er født 1827.Jeg har kikka etter Lars Amundsen. Men er ikke sikker på hans foreldre.Fant bare 2 født i dette området.En født 1790 Kaldfjord,Tromsø. med far Amund Thomassen. Den andre født 1794 under Lenvik Troms. Men han døde allerede 1815. Den andre fant jeg ikke igjenn i telling 1801. Så er ikke sikker om Lars kom som innflytter.Karen Elisabeth Villumsdtr.Tror jeg kansje er denne:dpt.27/8 1809 Ramfjord Tromsø.Foreldre:Villum Andersen og Karen Maria Eliasdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil vite noe om Hanne Petrikke,så hadde det vært fint med mere info.Når og hvor var hun født?Jeg finner henne ikke i området rundt Tromsø.Fant bare ei,men feil far.født 1826 med foreldre Peder Olsen og Jakobine Margrete Olsdtr.Lenvik Kattfjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra navn på barna.Rebekka Dorthea 1853,Karen Elisabeth 1855, Petrikke Karoline 1858Tvilling. Petter Laurits 1859, Hans Ludvig?1861. Så er kansje dette rett:Hanne Petrikke Pettersdtr.dpt.4/3 1820. fra Sjursnes,Ulsfjord,Lyngen.Foreldre:Petter Jakob Larsen og Dorthea Olsdatter. De ble viet 16/9 1811.Petter Jakob født 1788.Konf.17 år gml.i 1805.Sjursnes.Foreldre: Lars Nilsen og Aasel Falck.........Dorthea Olsdtr.født 3/9 1786.Konf.18 år gml.i 1806. Sjursnes. Foreldre:Ole Olsen. Skolemester og Bodille Larsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Kvalvik

Hei Nina. Takk for all hjelp du har gitt meg. Nå er jeg kommet et stykke videre, og skal nå konsentrere meg om Lars Amundsens foreldre. Gleder meg til den dagen alle kirkebøkerne er tilgjengelig på internett,da vil det bli så mye lettere.Hilsen Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke sikker på hvor mye du har funnet og hvem av de på tellinger.Din LARS AMUNDSEN virker som en hard nøtt for meg.Har sjekka alle tilgjengelige kirkebøker for området på nett.De skal dekke det meste.I telling 1865 under Tromsø Står han er født 1784 Tromsøysund.Da skulle han stått i kirkeboka.Eller i telling 1801.Tromsøe. Men fant der Foreldrene til Karen Elisabeth kona hannes.1801 på Storstenæs gård. KAREN MARIA 17 år.Foreldre:Elias Nilsen Sten.Bonde Jægtskipper.Tømmerhugger.og Maria Andersdtr.kone.Fant 2 mulige Willum Andersen.På gardene Berg og Lyefjord.Også han under Tromsøe 1801.Skrev opp noen av barna til Lars Amundsen og Karen Elisabeth Willumsdtr.Vet ikke om det finnes noen spor her: Lorents 1827,Willum 1829, Andreas Edvard 1834, Karl Edvard, Hans Wilhelm 1839,Nils Widding 1842, Hansine Møllerline 1846.Ser også at flere av hans barn kaller ett av sine barn Rebecca.Om det ligger noe her, vet jeg ikke.Det finnes under Karlsøy.Men ikke mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Kvalvik

Hei Nina. Takk for all hjelp du har bidratt med. Du kom meg i forkjøpet på en del søk som jeg skulle foreta etter det forje innlegget ditt. Det er utvilsom riktig Lars Amundsen du fant, det stemmer med navnene på senere etterkommere, bla. på min oldemor Rebekka Dorethea Karoline Marie Lorentsdatter-født 1865 på Karlsøy.De var jammen oppfinnsomme med navnene på den tiden! Faren til Rebekka var Lorents Larsen.Hilsen Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Igjenn Kjell.Bare gøy.Håper at du fant en del nyttig for deg.Tror vi har rett på de vi har funnet til nå.Området er som sagt godt dekket med kirkebøker på nett.Når man bare vet hvor de forskjellige finnes.Nå vet du i hvilke områder du kan lete etter mere info.Årbøker,bygdebøker osv.Det er bare LARS AMUNDSEN som virker håpløs.Det finnes en tjangs. På mormonarkivet,er han oppgitt gift 20 sept.1829 Tromsø.I den orginale kirkeboka,står kansje hans fars navn ved vielsen.Du får prøve statsarkivet i Tromsø.Lykke til. Hilsen Nina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Kvalvik

Hei Nina. Hyggelig å se at du engasjerer deg, takk for det. Du skriver at området er godt dekket med kirkebøker på nettet,bare man vet hvor de finnes. Da lurer jeg på om det er andre plasser enn på arkivverket det er lagt ut kirkebøker? Finnes det noen plasser det er lagt ut kirkebøker for sør Trøndelag? Har mange løse tråder i dette området, og kirkebøker ville vært av interesse.Hilsen Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir mye å ramse opp Kjell. Men skal gi deg et råtips!! Bruk ABC STARTSIDEN Om du der trykker på Slektsfork, kommer de viktigste sidene samla opp.Som f.eks, utenom her,Dis-Norge slektshistoriske kilder. RHD Trømsø. Family search. Og mange andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått ABC startsida inn Kjell? Et tips til. Arkivverket har som et forsøk lagt ut orginale nyere kirkebøker på nett.Her blar du selv i kirkeboka. Du finner den under DIS Norge. Slektshistoriske kilder. Troms har her lagt ut mange.F.eks under Tromsø pr.gjeld fra 1846. Der finner du flere av barna til Lars Amundsen.linken heter Arkivverket blaing i digitaliserte kirkebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Kvalvik

Hei Nina. Har vært bortereist fra torsdag formiddag, derfor har jeg ikke svart deg før. Takk for tipsene. Er klar over de kirkebøkerne som ligger på Dis sidene. Har bladd og funnet mye av interesse der, men dessverre er mange av de bøkerne som har interesse for meg fremdeles ikke lagt ut, håper det skjer snart. Takk for all hjelp fra deg.Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.