Gå til innhold
Arkivverket

[#32791] Tukthusbetj. i Kristiania Svend Pedersen Barstad f. ca. 1831 i Moss

Gjest Bente Aaris
 Del

Recommended Posts

Gjest Bente Aaris

Finnes det mon noen med kjennskap til denne ungkarl og musketer (min manns oldefar),da han ble viet 26 år gml. i Vor Frelser (Domkirken) 8. Oktober 1857(forloverne var 2 musketerer).F. i Moss (men hvor???) finner han ikke døpt og konf. i Moss KB eller Rygge, det er 2 Svend døpt i 1831, men ingen med etternavnet Barstad, faderen opplyses ved vielsen å være:Peder Svendsen Barstad Gårdbruker.(Finner ingen? På FamSearch har de feilagtig utelatt Barstad, men det står tydeligt i KB).Bruden var Justine Marie Carlsdtr. f. i Tønsberg 2. Juli 1825 (datter av Carl Hansen S....vig (kanskje Svelvig?) Fragtemand og Lovise Nilsdtr.).Parret fikk barna:Lovise Mathilde (før ekteskap) døpt 2/11 1856 i Domkirken.(Hun kan ha dampet av):[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=emikra1&gardpostnr=59646&merk=59646#ovre>LenkePeter Carl f.29/1 1859 døpt 26/6 1859 i Garnison.Just Sigfried f.25./4 1861 (farfar)døpt 7/7 i Garnison (da bodde de i Nedre Voldgt.).Oscar Emil Håkon f.6/12 1863 døpt 1/5 1864 i Garnison.Axel Alexander f.2/3 1866 døpt 9/9 i Garnison. (Han var forlover ved Just Sigfried's vielse i Trefoldighet 7. dec. 1884, da hadde de begge bopæl N. Slottsgt.5).I 1865 var Svend Gevorbne Musketer:LenkeHar søkt på RA om det finnes innrulleringer fra Moss, de begynner først med fødselsår 1838 ;o(.I 1875 var han tugthusbetjent og Just (Sigfried) var tellt med 2 gange:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ved Justine Marias dåp i Tønsberg 17.07.1825 står faren kun oppført som matros Carl Hansen. (Tønsberg Mini I 4 p.179). Ved vielsen 03.02.1825 (samme sted, samme kilde p.439) står han som ungkar og matros Carl Hansen Styrsvig 29 år fra ”Nøtterøe”. (Hun 28 år).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Takker Geir så meget for din oppklaring vdr. Styrsvig, det står der da også ved datterens vielse i 1857, jeg kunne bare ikke lese det.Men så har matrosen nok vært på besøk i Tr.heim, ant. hos sin eldre bror Ole, foreldrene døde i 1807 og 1809:Individual Record FamilySearch™ Vital Records Index Norway------------------------------------------------- Oluf Gunerus Sex: M -------------------------------------------------Event(s): Birth: 03 Jul 1822 Place: Christening: 11 Aug 1822 Place: Trondheim, Sor-Trondelag, Norway -------------------------------------------------Parents: Father: Carl HANSEN STYRSVIG Mother: Gunild Olene HOLTHE -------------------------------------------------Source Information: Batch Number: C423702 Source Dates: 1819 - 1850 Film or Fiche Number: 126776 Collection Details: Bakklandet; Den Norske KirkePå Nøtterøe Annerød Gard i 1801:Hans Olsen_styrsviig Mand 59 Begge i 1ste egteskab Søefarende og huusm. med jord M1892 Margrethe Ambjørnsdtr Hands kone 55 Begge i 1ste egteskab K1893 Ahrne Hanssen Deres børn 20 Ugivt Matros i kong t M1894 Ole Hanssen Deres børn 17 M1895 Hans Hanssen Deres børn 14 M1896 Ambjørn Hanssen Deres børn 10 M1897 Carl Hanssen Deres børn 7 Til Rune,Takk for interessen, men den dåp har jeg sjekket i KB, og det fremkommer ingen med navnet Barstad kun Næss'er, og jeg kan derfor ikke konkluderer at det er ham.Så jeg søker stadig etter hvem som var opphavet til denne Barstad.Mvh Bente Aaris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Er du sikker på etternavnet Barstad ? Har vært en snartur på biblioteket og sett litt.1. Familier i Moss 1829-1844 som finnes på biblioteket. De med en eller annen kirkelig handling i Moss i perioden skal teoretisk være med. Jeg har her lett på både fornavn og etternavn. kun en aktuell familie finner jeg i oversikten, og det er det ekteparet som Rune Thorstensen henviser til i innlegg 2:Peder svendsen RødMarthe HansdatterSvend Pedersen født 4 okt 1831 i MossOve Pedersen født 4 feb 1830 i MossJeg finner ingen med etternavnet Barstad i oversikten.2 Mandall for Moss By 1841-1844. Her finner jeg ikke paret i det hele tatt. Noe som kan bety at de har flyttet ut av Moss by i tiden mellom oversikten over familier i Moss og mandtallet. I mandtallet fantes forøvrig heller ingen andre kandidater som kan passe til Svend. Der finnes heller ingen med etternavnet Barstad.3 Jeg gikk så til ministeralbok for Moss HF-303, for å finne dåpen til Svend. Der står det flg: Født 4 okt 1831 døpt 23 oktober 1831 SVEND Foreldre: gaardbruger Peder Svendsen Næs og kone Marthe Hansdatter. Faddere: Anne Maria Næs, Friederiche Hansen, Lars Næs, __??Guldbrandsen og Peder Henrichsen Næs.Vet ikke om dette er noe oppklarende for deg. Det kan vel kanskje tale for at dette er den svend du søker, men det er kun gjetning fra min side. På en annen side kan jeg ikke se noen andre i kirkeboken for Moss som kunne passe, ei heller da i Mandtallet eller oversikten over familier i Moss. Lykke til med letingen. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Falch-Jacobsen

Navnet Barstad kan de ha tatt på et senere tidspunkt (enn Svends dåp). Vær også OBS på alternative skrivemåter. Barstad er ikke noe 'østfoldnavn', men det er en gård Borstad både i Trøgstad og Tune i 1801. I ft 1801 Moss fant jeg denne: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10104&gardpostnr=229&personpostnr=1743&merk=1743#ovre>Lenke Kanskje kan Svend 13 år her (teoretisk) ha rukket å bli farfar før 1831 (eller littegrann senere). Jeg vet ikke. Noen jobber med den slekten:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Enig med Inger, navnet kan være tatt på et senere tidspunkt. Så akkurat det er ikke det man skal vektlegge mest.I første innlegget fremkommer det at svends far het Peder svendsen Barstad.I din link Inger så heter Peders far Bernhard, så da kan det vel kanskje ikke være han.Har du en sikker kilde Bente for navnet til Svends far ?Barstad er forøvrig ikke noe navn jeg har vært borti i Moss, men det kan sikkert ha forekommet for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Takker så meget Anne Lene og Inger for bistand med denne karen.Hva jeg er sikker på:Hans fødested opplyses å være Moss ved hans vielse 1857 samt i FT:1865 og 1875.Er også 100% temmelig sikker på at det står Svend Pedersen Barstad (fader: Peder Svendsen Barstad Gårdbruger) ved vielsen og Barstad ved sønnen Just Siegfrids dåp i Garnison, de andre barna's dåp har jeg ikke gått på klingen ennå.Den Peder Næss har jeg godt set i KB, men det er 'liksom' ingenting som bekrefter tilhørighet, mener også det var en Svend døpt i 1831 eller deromkring, med en far Peder Svendsen Rycke.Hans konfirmasjon finner jeg heller ikke, kun Svend 'Næss''s, finnes det mon noen utflytterlister fra Moss? Han må jo være kommet til Kristiania før 1856.Takker for innfallsvinklen med de Boestæd/Bosted, men den er nok sjekket ut, da det finnes opplysninger om denne Svends etterkommere (skifte) her, medmindre han også kan ha hadd en bror Peder, men det ser det ikke ut til: [url="http://216.239.59.104/search?q=cache:GAheKyLhfE0J:www.digitalarkivet.no/cgi-win/WebDebatt.exe%3Fslag%3Dlistinnlegg%26debatt%3Dbrukar%26temanr%3D24898%26sok%3D%26startnr%3D%26antall%3D%26spraak%3D+Svend+Bosted+Moss&hl=no>Lenke(håper lenken ikke forandrer sig, som de forrige har gjort)Det er en Peter Lorentz Bostad g. i Tr.Heim:PETER BOSTAD Male Family ------------------------------------------------- Marriages: Spouse: JONETTA JONSDR Family Marriage: 06 FEB 1817 Domkirken, Trondheim, Sor Trondelag, Norway,men han ser ut til å bli der, og skriver med (t):Peter Lorntz Sex: M ------------------------------------------------- Event(s): Birth: 11 Jan 1840 Place: Christening: 22 May 1840 Place: Trondheim, Sor-Trondelag, Norway ------------------------------------------------- Parents: Father: Peter Lorntz BOSTAD Mother: Jonetha --------------------------------------------- Source Information: Batch Number: C423702 Source Dates: 1840 - 1840 Film or Fiche Number: 126776 Collection Details: Bakklandet; Den Norske KirkeSamtidig er det også Sven Svenssen - Barstad i Sogndal, som jo godt kan ha hatt en Peder, men finner ingen i Sogndal kirkebok:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne lene Hagen

Tja, men jeg er ganske sikker på at det ikke var noen flere Svend, med en Peder som far, hverken i mandtallet eller i oversikten over familier i Moss. Skal sjekke det på nytt igjen i morgen kveld, da skal jeg en tur på biblioteket. Kan se om jeg finner Peder Svendsen Rycke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag

Peter Charles (ikke døpt Carl) – her står faren som musketer Svend Pedersen, de bor i Nedre Voldgade, hjemmedøpt av jordmor Jfr. Olsen og faddere ved stadfestelse av dåpen er Christine Johannesen, Lisabeth Amundsen, Andreas Olsen og Ludvig Carlsen. (Garnison Mini 10 f.7 no.69).Har ikke tid til å se videre på dette akkurat nå, men kjenner du dødsåret til Svend Pedersen Barstad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Takker så meget til begge to; nei jeg vet ikke ennå når Tukthusbetienten døde, får ikke sjekket før til mandagen i Dødsfallregistrene og i tellingen 1883 (den var ikke kommet på plass på RA ennå forrige dagen), da sønnen Just giftet sig 1884 var broren Axel en av forloverne, begge brødrene hadde da adresse: N. Slottsgt. 5, det kunne jo tyde på at det var der fam. bodde på det tidspunkt, da får jeg set hvem som bor der.Mvh Bente Aaris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvod

Det spekuleres i at BARSTAD-navnet kan komme fra Trøndelag eller Sogndal....eller Møre ?? –Ikke usannsynelig når vi ser på sjøfartstilknyttingen.Men dersom man går ut fra at navnet BARSTAD referer seg til en gård i nærheten av Moss, med samme bokstavering, er det fristende å lansere BARSTAD i Botne. Det er ikke langt til mellom Moss og Holmsterand/Horten.Bruden i 1857 hadde røtter i Vestfold. Kanskje brudgommen også ??IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte også på Botne og håpet på en konfirmasjon der. Men dessverre.... (uten at det utelukker navneforklaringen).Skal se om jeg rekker å se i nevnte folketellinger ikveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved FT 31.12.1885 er Svend Pedersen Barstad 'Restauratør' og bosatt i Karl 12 Gd 28. Her er han oppført født i Moss 1831. Ingen øvrige i familien bor der, men han har tjenestepike og 3 losjerende enker.Adressen stemmer overens med Kristiania Adressebog 1886. Tilsvarende finnes han på denne adresse i 1888-1891, men i 1892 er det 'Barstad,A.; Restaur.' som finnes på adressen. Svend Pedersen Barstad er følgelig trolig død mellom senhøsten 1890 og senhøsten 1891 og i så fall begravet i vor Frelsers Kirke.(Jeg skriver etterhvert som jeg leter, derfor dette noe merkelige oppsettet).Og jeg finner ham i ganske riktig i Oslo Domkirke Mini 35 f.101 no.85, men dessverre uten fødselsdato, bare 1831 Moss. (Død 26.10.1891, begravet 31.10.1891).I Kristiania skifteretts dødsfallsprotokoll står bare under 27.10.1891 'Restauratør Svend Pedersen Barstad, 60 Aar, død igaar i Bs Sygeh. (Byens sykehus). Bopæl Karl 12tes G. 28.' Videre '3 mynd. Sønner her, der overtage Boet'. Dødsfallet var anmeldt av sønnen Axel.Dessverre like langt, bortsett fra Moss 1831 begynner å feste seg mer og mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Sorry Geir, jeg befinner meg 60 år før Svend døde.Peder Svendsen Næss og Marthe Hansdatter er lansert som Svends mulige foreldre ved dåpen i Moss i 1831. (Innlegg 2 og 5).Iflg en FS-kilde inngikk et par med samme navn (minus Næss) ekteskap i Vestby 02 jan 1827. (Husband 22. Wife 32).. I Vestby ligger forresten en gård som heter Næss.PS: Gårdbruker i MOSS ?? IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peder Svendsen Næss er i alle fall oppført som gårdbruker ved Svends dåp i Moss (Moss Mini I 7 f.15 no.79).Jeg finner ingen Næss i 'Mandtal 1841-1844' for Moss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han står som musketer Svend Pedersen også i kirkeboken. Gutten skulle forøvrig døpes Alexander Emil, men navnet 'blev forandret i kirken'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Innlegg 15-16 : ”Gårdbruker i Moss ??” lyder kanskje litt kryptisk.Poenget mitt er at jeg har vondt for å tro at gården som Peder brukte lå i Moss. Vestby grenser til Moss. – Og i Vestby ligger en gård som heter Næss. Skulle denne mulige ekteskapsinngåelsen i 1827 vedrøre Svends foreldre, så kanskje blikket bør gå i retning av Vestby.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Takker så meget for alle opplysningene og vinklingerne, det skal nok bli vanskeligt å få has på den mann, hvis det hele tatt lykkes.Som Restauratør måtte han vel løse Borger/Handelsbrev?Skattelister finnes det vel også, nu har jeg jo hans adresse?Så da bære det vel av sted til Byarkivet i nærmeste fremtid.Selve skiftet vil vel ikke fortelle mere enn vi allerede vet, men det skal nu prøves uanset.Mvh Bente Aaris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som restauratør kunne du både drive egen forretning eller, som de fleste, være ansatt. Om han hadde borgerskap, er nok tvilsomt. Han er ikke oppført i 'Fortegnelse over de efter Grundloven stemmeberettige Indvaanere i Christiania Kjøbstad' utferdiget av Magistraten september 1888.Skatteprotokollene gir nok neppe noe svar om sted og tid for hans fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

HURRA så lykkes det å få has den mann og navnet, ikke minst takket være Iver Mosvod's hint om Barstad i Botne, og han VAR den sønn av Peder Svendsen/Rød/Næss/Barstad og Marthe Hansdatter.TAKKER alle, det ga gevinnst.Fikk set i Botne Bygdebok i dag, og hvem har bodd der på Barstad -, jo, minnsanten Peder Svendsen og Marthe Hansdtr.1836-1850 hvor de fikk 2 barn døpt: Martin 12/5 1836 og Petrine 28/2 1841(hun g. med en Anton Larsen, de bodde på Nøtterøy i 1865 og Martin var ugift ved Jernbanen i Drammen 1865).Fikk også bekreftet i Botne KB at det var dem, med Ove og Svends konfirmasjoner i 1844 og 1845, fødested Moss Prestegjeld og fødselsdatoer som stemmer overens med Moss KB.Men - Peder Svendsen solgte gården Barstad for 1150 SpD i 1850 til Hans Jensen Søndre Foss, og da vet jeg ikke hvor det ble av dem, Martin og Petrine finnes ikke konfirmert i Botne.Har ellers ikke kunnet finne dem i ut- og innflytter protokoller.Tilbake til Moss.Ved sønnen Oves dåp 7/3 1830 står det i KB at Peder Svendsen Rød var forpakter på Ness, kan det være på Jeløy, det hørte vel til Moss Landsogn? og da kan det vel være Ove som er her:LenkeMed til dåpen var moderen Marthe Hansdatter(som bar) og Berthe Marie Svendsdtr.(holdt lue), Andreas Svendsen, Hans Svendsen, Ole Friderichsen.Så langt jeg har kunnet finne ut, må ant. Peder Svendsen være sønn av Svend Pedersen og Gunnild Ammundsdtr. her er Berte Marie's dåp, rakk ikke å sjekke den:IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 Norway Search Results | Download | PedigreeBERTE MARIA SVENDSEN FemaleEvent(s): Birth: 16 MAR 1814 Christening: 27 MAR 1814 Moss, Ostfold, Norway Parents: Father: SVEND PEDERSEN Family Mother: GUNILD AMMUNDSDR Extracted birth or christening record for the locality listed in the record. The source records are usually arranged chronologically by the birth or christening date. Source Information: Batch No.: Dates: Source Call No.: Type: Printout Call No.: Type: C424671 1725 - 1814 0125920Hans og Andreas Svendsen skal ant. også være sønner av dette par iflg. FS.Men hvor kommer så navnet Rød fra som Peder Svendsen har i 1830??? kan dette være foreldrenes vielse:IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 Norway Search Results | Download | PedigreeGUNIL AMUNDSDR Female FamilyMarriages: Spouse: SVEN PEDERSEN Family Marriage: 14 JAN 1804 Vaaler, Ostfold, NorwayMessages: Extracted marriage record for locality listed in the record. The source records are usually arranged chronologically by the marriage date.Source Information: Batch No.: Dates: Source Call No.: Type: Printout Call No.: Type: M426111 1715 - 1815 0126086 Film NONESå må jeg jo heller få sjekket den vielse i Vestby 1827, om det er en sammenheng.Dersom det er noen som kjenner mere til dem, er jeg meget takknemmelig for opplysninger.Mvh Bente Aaris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Etter Barstad i Botne, har de nok tatt sig en tur tilbake over fjorden, fannt datteren Petrine's vielse med Anton Larsen i Rygge:PETRINE PEDERSDR Female FamilyMarriages: Spouse: ANTHON LARSEN Family Marriage: 28 JUN 1863 Rygge, Ostfold, Norwayog hvem bor i Rygge 1865, jo foreldrene:LenkeMen nu heter han Thorbjørns. der er noe med det, men jeg vet ikke hva, det kan kanskje være fra farfaderen, men Marthe var f. i Saaner, det er jo Vestby Prestegjeld, det kan jo stemme med vielsen.Det kan vel så tenkes at det er Marthe som er fra Røed i Saaner/Sogner/Såner og det er derfra Peder Svendsen har det Rød i 1830, de kom kanskje derfra til Moss da, men jeg finner henne ikke i Saaner i 1801.Noen som vet????Mvh Bente Aaris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjen Jeg har igjen sett gjennom mandtalet og familier i Moss og finner ingen som kan være aktuelle kandidater, desverre.Vi har både Nes og Rød på Jeløy, og de lå i landsognet. Har desverre ingen kjennskap der, men gårdsnavnene rød og nes har vi altså. Hilsen anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.