Gå til innhold
Arkivverket

[#32791] Tukthusbetj. i Kristiania Svend Pedersen Barstad f. ca. 1831 i Moss

Gjest Bente Aaris
 Del

Recommended Posts

Gjest Iver Mosvold

-Hyggelig å få treff på en spekulasjon !Vi skal merke oss at det er noe krøll på fødselsåret for Marte Hansdatter. FT 1865 sier 71 år (ca.1794) mens FS-avskriften for ekteskapsinngåelsen sier 22 år i 1827 (ca 1805). M.a.o Hun står nødvendigvis ikke i FT 1801.Marthe selv har sikkert oppgitt Saaner som sitt fødested. Da har i det minste hatt barndom og antakelig slektrelasjon til sognet. Men hvorvidt hun er født der, skal man ikke være 100% sikker på..Bente ! Klarer du å hoste fram noen person- og gårds-navn på de som sto som faddere ved dåpen til Martes (og Peders) barn.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Ja, alle muligheter må jo sjekkes for å finne brikkene til puslespillet, hadde ingen anelse om at det var noe som het Barstad i Botne, heller ingen i mine omgivelser (etterkommer).Vet at det er noen tip og tip-tipp oldebarn som blir glade nu, de har lurt veldig på det navnet, hvor det kom fra (vet jo at det finnes på Vestlandet), og jeg bestreber mig på å få en slektsbok 'ferdig' til dem til en 60 årsdag (min svigerinne) i nær fremtid, så det blir en av overraskelsene, Svend og hans gren er så langt jeg kan finde ut de eneste som bruker Barstad navnet videre, og det er bare Musikkinstrumentmaker Peter Charles og Lagerarb. Just Siegfried som fører det videre, Restauratør Axel Alexander døde barnløs i 1896 enken var Bolette.Næh, det er da ingen krøll på fødselsåret til Marthe på FS, det er Peder 'Svendsen' (som han jo ikke ville hete ;o)), han var 22 år og hun 32 år:PEDER SVENDSEN Male FamilyMarriages: Spouse: MARTHE HANSDATTER Family Marriage: 02 JAN 1827 Vestby, Akershus, Norway Husband Age at Marriage: 22 Wife Age at Marriage: 32Ja, jeg har fadderne til dåperne utenom Martin døpt i Botne 12.mai 1836, men de sier mig ikke ret meget utenom dem som var med til Oves dåp, de er jeg temmelig sikre på må være Peder Svendsens søskende:Fra MOss KB:Ove 7/3 1830:Foreldre: Peder Svendsen Rød forpagter på Ness hustru Marthe Hansdtr.Marthe Hansdtr., Berthe Marie Svendsdtr., Andreas Svendsen, Hans Svendsen, Ole Friderichsen (han vet jeg ikke hvem var).Svend 23/10 1831:Foreldre: Gårdbuker Peder Svendsen Ness hustru Marthe Hansdtr.Anne Mari Ness, Frideriche Hansen, Lars Ness, Boldus? Guldmundsen og Peder Henrichsen Ness.Botne KB:Martin 12/5 1836:(Har ikke sjekket ennå).Petrine 28/2 1841:Foreldre: Gaardmann Peder Svendsen Barstad hustru Marthe Hansdtr.Inger Eiriksdtr. Gudum, Lovise Olsdtr. Grønmann, Ole Simensen Gudum, Lars Gudum og Martin Larsen Tuendahl.Takk til Anne Lene for at du så etter dem.Mvh Bente Aaris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pettersen-Dahl

Litt ytterligere info:Svend Pedersen og kone Gunhild Amundsdatter døper sønnen Peder 13. januar 1805 i Moss kirke (f. 8/1). Ekteparet er da bosatt på Rød i Vasbygden, dvs. i Moss oppover mot Våler og ikke på Jeløy.Senere får de barna: Ole (f. 11/11-1806; d. 16/11) på Rød. Andreas (f. 20/11-1809; d. 26/11) på Rød. Hans Christian (f. 19/12-1811; 26/12) på Rød. Dorte Maria (f. 16/3-1814; d. 27/3) på Rød. Anne Maria (f. 30/4-1816; d. 19/5) på Rød. Oline (f. 25/11-1818; d. 6/1-1819) på Rød. Ole (f. 22/2-1821; d. 31/5) på Rød. Willads (f. 24/6-1823; d. 24/6) på Torbjørnsrød.Peder står til konfirmasjon 12. august 1821 i Moss. Håper dette var til hjelpTerje Pettersen-Dahl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Tusen mange takk til Terje Pettersen-Dahl, det var til stor hjelp og oppklarende for hans etternavnebruk.Drister mig da til å tro (uten å vite) at Rød = Thorbjørnsrød??? Han bruker således etternavnet i 1865 fra sit fødested.Mvh Bente Aaris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.