Gå til innhold
Arkivverket

[#32797] Hvor kom banevokterne på Bergensbanen 1907 fra?

Gjest Jan Dahle
 Del

Recommended Posts

I Jernbanekalenderen 1908 finner jeg m.a. følgende banevoktere: Peder J. Talsnes, f 04.06.1878, adresse Hallingskeid 1907, Thomas Levi Olssen, f 01.11.1883, adresse Hallingskeid 1907, samt baneformann Kator Hilmar Knoff Pedersen, f 01.05.1880, adresse Finse 1907. Når jeg leiter i FT 1900, burde jeg ha funnet dem, men det gjør jeg ikke. Hvem og hvor kom de fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei. Her er et par forslag, til aktuelle kandidater i 1900 tellingen:Kator: [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900&knr=1855&kenr=007a&bnr=0014&lnr=00>LenkeDenne er mer av den usikre sorten, men for mange likhetstrekk allikevel. Selv om det faktisk er 20 år forskjell i fødselsår. Tar den med allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Nesvold

Jeg kan kanskje hjelpe med den ene av de to du søker. Det første som slo meg da jeg så navnet Peder J. Talsnes, var at denne personen kunne stamme fra Singsås i Sør-Trøndelag. I folketellingen 1900 finner jeg under gården Telnesbak en person som kan være den du søker etter: Lenke . Det står nevnt at Telnesbak er et bruk under Telsnes Sørstuen. Uten at jeg skal si meg hundre prosent sikker, mener jeg at denne gården også kalles Talsnes (f.eks. i FT 1801).At faren er banevokter passer vel også bra? For å være sikker bør man vel lete i bygdebøkene og kirkebøkene for Singsås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjen. Håper du ikke lurer for mye på meg nå. Den var visst høyst usikker den usikre linken min, noe galt har nok skjedd der. Her kommer den riktige linken: Lenke Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjen. Et eller annet er snodig på min pc, for fortsatt har jeg feil link liggende på Peder Talnæs, men du har tydeligvis sett den riktige, så da er jo alt greit.Bare legg merke til den store aldersforskjellen på Talnæs, du angir fødselsåret hans til 1878, mens folketellingen opererer med fødselsår 20 år før det. Tok den med pga likheten forøvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.