Gå til innhold
Arkivverket

[#32803] Johannes Henrichsen - klokker i Dverberg - hvem var foreldrene?

Gjest Johs Hansen Hammer
 Del

Recommended Posts

Gjest Johs Hansen Hammer

Johannes Henrichsen var ved folkeregistreringen i 1801 bosatt i Myre i Dverberg. Han skal ha vært klokker noen år i Dverberg på den tiden. I følge (usikre) opplysninger jeg har var han født 1755 i Vikeland i Kvæfjord. Han ble 2. gang (1797 i Kvæfjord) gift med Karen Nilsdatter Røg fra Tjelle i Ofoten. Av Kvæfjordboka, under Vikeland, går det fram at Johannes først var gift med Beret Walborg Berntsdatter.Kjenner noen til hvem foreldrene hans var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Jeg kan ikke svare på spørsmålet ditt, men legger inn noen opplysninger om Johannes likevel. FS er en base som alltid bør sjekkes, men ved søk fant jeg disse to innføringene i VRI:Nils Event(s): Birth: 19 Apr 1798 Place: Kvaefjord, Troms, NorwayChristening: 04 May 1798 Place: Kvaefjord, Troms, NorwayParents: Father: Johannis HENRICHSENMother: Karen NILSDRog:Nils Andreas (JOHANNESDATTER) Sex: F (!) Event(s): Birth: 24 Feb 1798 Place: Kvaefjord, Troms, NorwayChristening: 04 Mar 1798 Place: Kvaefjord, Troms, NorwayParents: Father: Johannes HENRICHSENMother: Berthe WALBORG--------------------------------------------------Det står faktisk Johannesdatter og hunnkjønn på siste innføringen i VRI! Dette er vel giftermålet til Johannes Henriksen og Karen Nilsdatter – her står det at han har vært gift før:Johannes HENRICHSEN Marriage: Spouse: Karen NILSDRMarriage: 07 Jan 1798 Place: Kvaefjord, Troms, NorwayNotes: Husband previously married. Additional data in original recordSource Information: Batch Number: M425491Source Dates: 1767 - 1830Film or Fiche Number: 127111Collection Details: Kvaefjord; Den Norske Kirke--------------------------------------------------Men jeg finner ikke det tidligere ekteskapet i VRI. Finner imidlertid følgende døpte barn i Kvæfjord hvor far er oppgitt til Johannes Henriksen: Nelle Birth: 09 May 1791 Place:Christening: 15 May 1791 Place: Kvaefjord, Troms, NorwayParents: Father: Johannes HENRICHSEN (kun far er oppgitt)--------------------------------------------------Kirsten Maria Birth: 21 Mar 1800 Place: Kvaefjord, Troms, NorwayChristening: 19 Apr 1800 Place: Kvaefjord, Troms, NorwayParents: Father: Johannes HENRICHSENMother: Karen ROG--------------------------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johs Hansen Hammer

Grethe Flood, takk for info. 1. Hva er FS og VRI? 2. Innføringene i VRI om Nils var jo nokså forvirrende. Mine tidligere opplysninger har Berthe som mor til Nils. Stemmer hans datoer og dato for Johannes 2. giftemål, må Berthe og Johannes ha blitt skilt, og Johannes gift på nytt, før hun fødte Nils. 3. Datteren Nelly kjente jeg ikke til fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Grete Mensen

Jeg vet ikke om dette forvirrer eller oppklarer. I forbindelse med min interesse for Johannes Henrichsens datter Kirsten Marie Lech Johannesdatter, fikk jeg tidligere i år tilsendt (fra Bård Moen) en avskrift fra Ofotens Tidende 17. september 1968 . I artikkelen har Kaare Petersen skrevet om Kirstens familie, med utgangspunkt i stoff fra Margidion Harr, Narvik. Margidon Harr var barnebarn av Kirsten Marie.I avisartikkelen står det bl.a. : ”Her forsettes med foreldrene til Kirsten Maria, f. 1800. Johannes Henrichsen var gift to ganger. Fant ikke hans opphav i Kvæfjord. Støtte på hans navn i 1791. Døpt 3. s. E. Påske (15/5) Johannes Henrichsens barn NELLE. F. 9/5 Wigeland. 1795, side 442, 7/6 begravet Johannes Henrichsens qv. Hemmestad, Dorthe Nilsdatter, 49 år, 23/7 1797, begravet J.H.s datter fra Wig, 14 år gammel. 1798, den 7/1 viet enkemanden Johannes Henrichsen med Karen Nilsdatter Røg. Vidner: Anfind Aas og Eidis Thommesen, Wigland. Allerede 19/4 1798 fikk de første barnet, NILS, som døde av halsesyke og ble begravet 24/6 s. Å. M.H mener Johannes Henrichsen ble fra omkring 1800 ansatt som klokker i Dverberg, hvor han og Karen noen år etter døde av ”pest”. Datteren Kirsten Maria ble da antatt som fosterbarn til sogneprest C. W. Rosenkilde i Dverberg. Dette kan en vel finne bekreftelse på ved å søke i folketellinga 1801 og kirkebok for Dverberg prestegjeld. Karen Nilsdatter Røg var datter av storbonde Nils Anfinsen Røg, født ca 1726 på Sommersel i Hamarøy. Overtok gården Tjelle i Ofoten i 1763. Gift i Trondenes kirke med Kirsten Marie Edisdatter Lech. Han var sønn av Anfin Augustinussen Røgh, Sommersel, en av prestesønnene fra Trondenes. Hun var datter skipper Edis Christoffersen Lech i Tovik, død 1743. Den siste kone var Johanne Margrethe Rasmusdatter Har født ca 1700 i Tovik, død 1763. Skifte etter henne 11/6 1764. Før vi forlater Kirsten Marias forfedre kan nevnes, at ved hennes giftemål bodde hun på Ytterbø. Hadde vel da vært i huset hos sin morbror Hans Rasmus Nilsen Røg, født 10/10 1774 på Tjelle.”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Bare et par ekstraopplysninger. Til innlegg 2: Den andre innførselen fra VRI er opplagt 'retusjert', den stemmer ikke med kildene. Det var bare én Nils, og han var sønn til Johannes og Karen. Til innlegg 1 og 4: Klokker i Dverberg både i 1801 (se FT1801) og i 1806 (iflg. sesjonslistene) var Tollef Olsen. Det er mulig at Johannes kan ha hatt stillinga mellom disse to årstallene, det skulle jeg gjerne hatt dokumentert. Johannes og Karen blei forøvrig gravlagt samme dag (07.10.1804), så det er godt mulig at de døde i en farsott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johs Hansen Hammer

Ad innlegget fra Anne Grete Mensen Takk for interessante opplysninger. Etter innlegget sitter jeg igjen med spørsmålet om hvem som var Johannes Henrichsens første kone?Av Kvæfjordboka, under Vikeland, går det fram at Johannes først var gift med Beret Walborg Berntsdatter. Denne opplysningen er tydeligvis inntatt i det som heter VRI. Faren hennes hette Bernt Larsen. Ved folketellingen i 1801 var hun 26 år, ugift, og bodde hjemme hos faren og farens 2. kone.Johannes var i følge artikkelen i Ofotens Tidende far til Nelle, født 1791 og en jente født ca 1784. Beret var født ca 1775. Om hun kunne være mor til Nelle, kunne hun ikke være mor til den eldste jenta. Det virker dermed ikke så sannsynlig at Kvæfjordboka har rett informasjon om Johannes første kone. Artikkelen i OT holder Dorthe Nilsdatter, som mor. Hun må ha vært født ca 1746, hvis hun var 49 da hun døde i 1795. Johannes var født ca 1755.Hans eldste datter knyttes til Wig (Vik), hans neste eldste til Wigland (Vikeland) og hans (mulige) kone til Hemmestad. Disse gårdene ligger visst ikke langt fra hverandre i Kvæfjord.Jeg har lett en hel del i Kvæfjord-kilder, og kan heller ikke finne Johannes røtter der.Når det gjelder Karens forfedre, er mange greiner kjent langt tilbake i tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johs Hansen Hammer

Innlegget fra Borgos Ja, den ene innføringen i VRI om Nils var klart full av feil. Var Johannes Henrichsen virkelig klokker i Dverberg? Kanskje er artikkelen i Ofotens Tidende min indirekte kilde. Det ble laget en jubileumsbok til Dverbergs kirkes 150-årsjubileum i 1993, men klokker-rekka føres der ikke så langt tilbake som her trengs. Når det ved folketellingen i 1801 ikke framgår at Johannes er klokker, kan det virke tvilsomt om han på det tidspunket virkelig var det. Kanskje kan kallsboken avklare det? Jeg har kontaktet Statsarkivet om det.Men ellers vil jo en bekreftelse her i høyden være hjelp til å finne Johannes røtter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Jeg har sjekka kirkeboka for Dverberg. Det står ingenting om klokkerverv da Johannes blei gravlagt, og Tollef Olsen var klokker da.Ellers finnes det et fellesskifte (fallitt) etter Johannes og Karen. Der er det regna opp to barn fra hans 1. ekteskap: 1) Anne Johannesdtr, 18 år, formynder klokker Røg i Kvæfjorden, og 2) Nille Johannesdtr, 13 år, formynder lensm. Peder Nilssen Dale i Kvæfjorden. Barn med Karen: Kirstina Maria, 5 år, formynder morbroren Hans Nilssen, Ytrebø i Lofoten.Klokkeren i Kvæfjord pr. 1801 var iflg. FT1801 Anfinn Røg Aas, f. ca. 1756, neppe en bror, men trolig en slektning. Så blir jeg usikker: Hadde Nils Anfinnsen Røg/Kirsten Ediasdtr Lech (foreldrene til Karen) en sønn som het Hans? Der har jeg trolig et hull i databasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johs Hansen Hammer

Dette var interessante opplysninger. Jeg var ikke kjent med skiftet.Det finnes også et skifte etter Kirsten Ediasdatter av 1.6. 1790. Her er barna til Nils Anfindsen Røg og Kirsten Marie Edisdatter Lech ført opp slik: Karen født 1.4. 1761, Hans 1774, Anfind 1776, Johanna 1763, Margrethe 1760 og Mette. (Barnas alder er oppgitt i skiftet, og årstallene mine er ca årstall.) Så de hadde en sønn Hans. Og det er denne som nevnes i Ofotens Tidende, nevnt i innlegget til Anne Grete Mensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johs Hansen Hammer

Uten å kommet så mye lengre på utgangspunktet mitt, så har jeg fått et mye klarere bilde av familien til Johannes. Inkludert en mer sannsynlig kandidat til første ektefelle.I oversikten over gifte, fødte og døde i Kvæfjord finnes en del informasjon om Nille og Anne. Det går fram at Nille Johannesdatter ble gift med en Jens Andersen, og fikk en sønn Nils Andreas født 19.4. 1821. Nille var fosterdatter hos lensmannen ved FT 1801. Nille ble som enke gift med Peder Andreas Michaelsen i 1846. Han døde i 1851.Hennes søster Anne var ved FT 1801 fosterdatter hos klokker Anfind Røg Aas i Kvæfjord. Hun døde som fattiglem, 70 år gammel i 1851.Men hvor Johannes 'kom fra', er fortsatt like uklart. Og om han var klokker, er det reist tvil om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johs Hansen Hammer

Etterå ha sjekket kilder i Digitalarkivet for nordre Nordland og Troms, finner jeg sparsomt med kandidater til foreldre til Johannes her (patronymikon og alder).Børje Jonsson's excel-samling på hans hjemmeside, inneholder en informasjon fra Myre i Dverberg som kan være et spor. En Henrich Christophersen ble i 1748 gift med en Beret Brøndlund. Han var nok bonde på Myre. De hadde en sønn Søren, som var mellom 12 og 16 år i 1764, altså født mellom 1748 og 1752. Barn under 12 år ble ikke ført opp i denne ekstraskatten.Verken Henrik eller Søren er registert på Myre ved FT 1801.Johannes Henrichsen var altså født ca 1755. Kan det være en sammenheng her??Uten at det kanskje har betydning her, eide Dverberg kirke 2 pund i Vikeland i 1666.Er det noen som kan sjekke ut det sporet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Johannes var neppe sønn av Henrik Kristoffersen og Berit Sørensdtr Brønlund. Da burde han vært nevnt i noen av ekstraskattelistene på 1770-tallet, og det er han ikke. Deres sønn Søren døde forøvrig i 1792, Henrik og Berit døde begge i 1788. Det faktum at ingen av ungene til Johannes blei bortsatt i Andøy, tyder sterkt på at han ikke kom derfra. At Dverberg kirke eide en part i Vikeland, har neppe interesse i denne saka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Johs Hansen Hammer

Jeg har fått brev fra Statsarkivet i Trondheim, der det heter: 'Det er ikke innført opplysninger om klokkere i Dverberg prestegjelds kallsbok.Vi har slått opp i et kartotek som finnes her med opplysninger om klokkere og skoleholdere (Lunds skolekartotek). Vi finner ingen opplysninger her om at Johannes Henrichsen på Myre skulle ha vært klokker. I følge dette kartoteket var klokkerne rundt 1800: Peder Nielsen på Andenes, Christopher Jensen i Bjørnskinn og Torlef Olsen i Dverberg.'Siden datteren Anne ble oppfostret hos en klokker Aas (innlegg 12), så kan kanskje det være kilde til en mistolking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.