Gå til innhold
Arkivverket

[#32804] Lars og Halvor; brukere av Vestre Os i Sør-Odal 1514; hvem var de?


Gjest M. Nicolaisen
 Del

Recommended Posts

Gjest M. Nicolaisen

I følge Sør-Odals bygdebok bind 3, s. 266, var Lars og sønnen Halvor brukere av Vestre Os i 1514. Lars 'i oss' var også med mot futen Lasse Skjold i 1497. Men det er også det eneste bygdeboka har å fortelle om ham og sønnen.Jeg håper noen vet og kan fortelle litt mer om disse to og deres aner; slik at de får litt mer 'kjøtt på beina'.Mvh M. Nicolaisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M. Nicolaisen

Ja, det stemmer. Jeg har en del aner som var med på dette drapet; som vel var et kollektivt opprør mot den brutale fogden. Etter hva jeg har skjønt er det et meget omtalt stykke norsk historie; selv om det hadde gått meg hus forbi dersom jeg ikke hadde dumpet borti det gjennom slektsforskningen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Anene til Lars og Halvor er nok vanskelig å finne noe om, da kildegrunlaget er svært tynt i dette tidsrommet.Her er hva jeg har notert meg fra Kirkeby's bygdebøker: Lars, nevnt som bruker på Vestre Os i 1514, far til Halvor, nevnt som bruker på Vestre Os i 1514, trolig svigerfar til Tor, nevnt som bruker på Vestre Os i 1557, far til Marte Torsdatter, g.m. Lars Gunnersen på Øver Nordset i Sør-Odal - med stor etterslekt.Så vidt jeg husker fabulerer også Kirkeby om forbindelser til Ingjer i Ullensaker for folka på Os i Sør-Odal. Men det var for mye 'trolig' og 'antakelig' til at jeg tok meg bryet med å notere ned teorien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Den personen Laurits (Laures) i Os som 1497 deltok i drapet på Lasse Skjold, bodde i Nes sogn, ikke i Odalen. I skattemanntallet 1514 står Halvor i Os på plassen rett over Laures ibidem (dvs samme sted). Disse to personene kan ikke knyttes til hverandre familie- eller slektsmessig. Skulle de tilhøre samme slekt, er det nærliggende at Halvor (1514) var far til Laures (1514).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M. Nicolaisen

Takk for svar.Her er hva det står i Sør-Odal bygdebok bind 3 angående Lars : ' LARS 'i oss' var med mot futen Lasse Skjold i 1497 og gav bot to år etter. Lars 'i oss' er ført opp under Nes sokn, men da det er en del sammenblandinger mellom Odalen og Nes i bøtelistene fra 1499, må vi gå ut fra at det er ment Os i Odalen og ikke Ås i Nes, særlig fordi brukeren i 1514 på Os også hette Lars, og det dreier seg her helst om en og samme mann....'Kirkeby mener også som kjent at Lars er far til Halvor, og ikke omvendt som du skriver. Var ikke skattemanntallet fra 1514 tilgjengelig da bygdebøkene ble skrevet, eller er du og Kirkeby (igjen) uenige om tolkningen av kilder?Mvh M. Nicolaisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Vi har nok tolket kildene ulikt. Jeg har arbeidet forholdsvis mye med bøtelistene fra 1499-1500 og gjengjerdsskattelistene, mere enn hva en bygdebokforfatter *normalt* har anledning til. Det hadde vært interessant om Lauris i Os (eller Ås) gjenfinnes noe sted i bygdebøkene for Nes, og plassert der i bygda. Min tolkning er at han bodde der 1497-99, ikke i Odalen. Jeg synes heller ikke at bøtelistene blander med sogne-navnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M. Nicolaisen

Jeg kan med andre ord sette strek ved Halvor som bruker av Vestre Os, og ikke ved Lars. Personlig syns jeg at en bygdebokforfatter burde være svært forsiktig med å sette på trykk koblinger mellom personer på et så (tydelighvis) tynt grunnlag.Jeg skal nå legge inn et tema om Anne Olavsdatter av Hvamsætta i Nes; hvor jeg igjen bruker opplysninger gitt av Kirkeby. Se gjerne innom!Tusen takk alle sammen for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.