Gå til innhold
Arkivverket

[#32805] Skifte Anders Mikkelsen (død 1907) og Dortea Hansd. (død 1903)


Gjest Kristin S. Aasen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Jeg har sett på alle mulige steder, bl. a. Fylkesarkivet i Sogn og Fjordane på nett.Men finner ikke mine tippoldeforeldre i de forskjellige basene. Opplysningen om deres dødsår har jeg fra bygdeboka for Lærdal bind 4 side 265.Anders Mikkelsen (fra Amla i Sogndal), født 1831/1832, død 1907. Dortea Hansd. (fra Gjerde i Lærdal), født 1831, død 1903.Jeg tillater meg å spørre om det er registrert skifte etter noen av dem. Hvis det er regr. skifte, så vil jeg veldig gjerne vite arvingenes navn og adresse hvis det er mulig.Jeg lurer på om jeg kan finne dem som døde/begravde noe sted på internett?Det til tross for mye leting.Imøteser svar.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Du finn 5 born for dette paret på sffarkiv.noNamn År Foreldre Gard/bustadGuri Andersd. 1863 Anders Mikkels., Dorthe Hansd. LærdalsøyriGuri Andersd. 1858 Anders Mikkels., Dorthe Hansd. LærdalsøyriHans Anderss. 1861 Anders Mikkels., Dorthe Hansd. LærdalsøyriMaritha Andersd. 1866 Anders Mikkels., Dorthe Hansd. LærdalsøyriOle Anderss. 1856 Anders Mikkels. Amble, Dorthe Hansd. ****Anders er vel då denne, f. 1833:Namn År Foreldre Gard/bustadAnders Mikkels. 1833 Mikkel Mikkels., Synneva Andersd. AmleAnna Mikkeld. 1836 Mikkel Mikkels., Synneva Andersd. Amle øvre*******Dorte, f. 1831:Namn År Foreldre Gard/bustadDorthe Hansd. 1831 Hans Hanss., Guri Johnd. LærdalsøyriDorthe Hansd. 1830 Hans Hanss., Guri Johnd. LærdalsøyriHans Hanss. 1838 Hans Hanss., Guro Jond. LærdalsøyriKari Hansd. 1827 Hans Hanss., Guri Johnd. LærdalsøyriKisti Hansd. 1834 Hans Hanss., Guri Jond. Lærdalsøyri**********Ved FT1865: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61422&gardpostnr=526&personpostnr=3250&merk=3250#ovre>Lenke. Kun dottera Guri er der. Er dei andre døde?Ved FT1900:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Jeg mente at jeg ikke finner skifte etter mine tippoldeforeldre noe sted.Og skiftet er viktig for meg for å se hva det står om Ole/Ola Andersen. Adresse og evt. hans etterkommere. I 1913 var han bosatt i New York.Har grei oversikt over alle bortsett fra Ole når det gjelder å finne etterkommere til Anders og Dortea. Skulle gjerne visst mer om Martas (datter til Anders og Dortea) etterkommere også.Hans finner jeg ikke som begravet hos fylkesarkivet i Sogn og Fjordane. Antar at han døde før 1865. Det sjekkes senere i kirkebok på Riksarkivet.Anders og Dortea fikk 7 barn.1) Ola Andersson 1856. Dro til USA i 1903. 2) Guri Andersd. 1858. Antas død som liten siden det ble født ei ny Guri-jente. 3) Hans Andersson 1861. Antas å ha dødd før 1865. 4) Guri Andersd. 1863. Ble gift med skomakermester Samuel Tollefsen i Bergen. Guri døde barnløst i 1913 51 år gml. 5) Marta (ikke Maritha) Andersd. 1866. Ble gift med Endre Hansson Eggum i 1904. De fikk to døtre Dagny 1905 og Anna 1907(?). Dro til Skoger i 1903. Vet at Anna Eggum døde ugift en gang på 1970-tallet på Kongsvinger siden hun hadde nær kontakt med min fars familie (kusine til farfar). Har hørt at Dagny dro til Sverige og ble gift der. Og fikk barn der. Vet ikke mannens fornavn og etternavn. 6)Synneva/Synnøve Andersd. 1868. Dro til Horten. (min farfars mor)Gift med Didrik Aasen. 7) Johanna Andersd. 1870-1955. Ble gift i Lærdal med Anders Olsen Kvigne og døde i Lærdal. Har viten om noen av hennes etterkommere som bor nå i Lærdal.Har kilder som min fars avskrifter fra besøk i Lærdal en gang på 1970-tallet hos farfars kusine og Lærdal bygdebok bind 4 (2001).I 1865-folketellingen Lærdal bodde Ole hos sin tante og onkel. Man vet ikke noe om skjebnen til Hans 1861 foreløpig. Guri 1863 var hos sine foreldre Anders og Dortea i folket. 1865.Marta, Synneva og Johanna var ikke født.I 1900 folketellingen har jeg foreløpig ikke funnet Ole. Emigrerte i 1903. Men han levde da siden han var arving til sin søster i 1913. Nærmeste jeg kommer er en Ole født i 1850. Guri var i Bergen ved folketellingen 1900. Marta var ugift. Men foreløpig har jeg ikke funnet henne. Men hun levde da siden hun ble gift 4 år senere. Johanna og Synneva var gift og bodde sammen med sine ektefeller i Lærdal.Som nevnt er jeg interessert i å vite om det eksisterer skifte etter Anders og Dortea og hva som står der om arvingene og hvor de er bosatt. For å lettere å finne evt. etterkommere til Ole og etterkommere til hans søster Marta, gift Eggum.Imøteser innlegg fra statsarkivet i Bergen og andre.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.