Gå til innhold
Arkivverket

[#32806] Hvem var Halvor Bjelland, død i Holt (Aust-Agder) 1800?

Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Min 3xtippoldemor, Signe Halvorsdtr (ca 1767-1808) giftet seg i 1789 med min 3xtippoldefar Jens Johnsen Bjelland (1758-1829) på gården Bjelland i Holt. Bygdeboka for Holt (Sv. Svensen 1940) har ingen sikker kunnskap om hvem som var hennes foreldre, men på s. 337 kalles faren Halvor Bjelland, død 1800 og med det stipulerte fødselsåret 1717. Bygdebokforfatteren er usikker på hvem denne Halvor Bjelland er, og føyer så til:'De følgende var antagelig hans barn':a) Signe Halvorsdtr., f. 1767, d. 1808, g. 1789 m. Jens Jonsen Bjelland.b) Helje Halvorsdtr. g. 1796 m. Ole Olsen Bjelland.c) Rikard Halvorsen, f. 1775, d. 1817, g. m. a) Karen Knudsdtr. Bjellandseie; b) i 1806 m. Marte Olsdtr. Langang, f. 1755.Signe Halvorsdatters og Jens Jonsen Bjellands barn:1. Christofer Jensen Bjelland, f. 1789.2. Halvor Jensen Bjelland, f. 1794, g. m. Gunvor Lydersdtr., f. 1794; datter til Ljøde Jonsen Bjelland og Halvors kusine (Jens Jonsen Bj. og Ljøde Jonsen Bj. var brødre).3. Jon Jensen Bjelland, f. 1795, g. m. Gunhild Gullovsdtr.4. Jens Jensen Bjelland, f. 1799.5. Helje Kirstine Jensdtr. Bjelland, f. 1801.6. Jørgen Jensen Bjelland, f. 1802.Problemstilling: Hvem var Halvor Bjelland? Det eneste som er sikkert, er at han ikke var fra Bjelland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ved søk på F.S,IGI. finner jeg to Signe Halvorsdøtre, den ene dpt 17 mars 1765 i Valle Aust-Agder.Hennes foreldre Halvor Knudsen og Jøran Olsdatter.Den andre med ca fødselsår her:Lenke Av barn av foreldrepar Signe Halvorsdatter og Jens Jonsen Bjelland finner jeg følgende barn listet opp ved foreldresøk:Joen Jensen dpt 16 sep 1792, Holt, Aust-Agder.Joen Jensen dpt. 6 sep 1795, Holt, Aust-Agder.Halvor Jensen. dpt. 16 feb 1794, Holt, Aust-Agder.Ole Jensen dpt. 25 des 1797. Holt Aust-Agder.Jens Jensen dpt. 28 jul 1799, Holt, Aust-Agder.Helje Kristien J. dpt. 18 jan 1801, Holt. Aust-Agder.Helje Kristine Jensen , dpt 23 sep 1804, Holt, Aust-Agder. Med forbehold om rett avskrift.Vet ikke om det er den rette Signe Halvorsdatter som er funnet .Det var de to jeg fikk opp ved søk på ca. alder 1767 +- 2år.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Paret Halvor Gundersen og Kirsten Poueldatter har i tillegg til datter Signe dpt. ca 16 april 1767 , Barbara Helene dpt. 30 jul 1771 og ny Barbara dpt. 9 okt 1774samt Gunder dpt alt i 1758, alle i Aamlie, Aust-Agder.Disse navnene passer vel heller dårlig med senere oppkallinger.Skal se om jeg blir klokere søk på det andre foreldreparet 0m jeg finner flere barn der?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Barn av det andre foreldreparet, Halvor Knudsen og Jøran Olsdatter:Guro dpt. 2 okt 1757. LenkeSigne dpt. 17 mars 1765Knud dpt. 25 sep1768Gunild dpt. 1. des 1761Alle i Valle, Aust-Agder.Ellers fant jeg ingen av fedrene Halvor i 1801-tellingen.Ingen hjelp for å eliminere Halvor som døde i 1800. ( den du leter etter)Vet ikke om dette i det heletatt er noen hjelp. Jeg finner ingen tilknytning til Bjelland-navnet.Halvor kan jo som du sier, komme fra et annet sted enn gården Bjelland.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for viljen til å hjelpe, Gunn. Jeg tror dessverre ikke at de to Signe Halvorsdøtrene du har funnet, er min 3xtippoldemor. Hun som er født i Åmli, giftet seg og ble boende der - dvs. ikke i selve Åmli, men på gården Ytre Lauvrak i Mykland, som den gangen sorterte under Åmli (jf. Knut Myklands bygdebok for Mykland). Når det gjelder hun som er f. i Valle i Setesdal, tror jeg heller ikke hun er aktuell. Flytting derfra til Holt var en ytterst sjelden foreteelse på 1700-tallet.Gårds- og slektshistorien for Dypvåg (bind III), omtaler også en del gårder i Holt, bl.a. Bjelland. Forfatterne mener Holtsboka har konstruert Halvor Bjelland og hevder at han ikke er nevnt verken i kirkeboka eller i andre kilder. De har selvsagt et poeng, i og med at kildene ikke konkret kan knytte ham til de antatte barna - men han har definitivt eksistert. I hvert fall blir (jf. Holt MINI A-4) en Halvor Bielland begravet i Holt 4. februar 1800, 83 år gammel. Fødselsåret Holtsboka opererer med er stipulert etter oppgitt alder ved begravelsen. Verken han eller de antatte barna ser ut til å være født i Holt. Kun Rikard er nevnt før han blir voksen, nemlig som konfirmant (Holt MINI A-3). I 1793 er han som 'Rigard Halvorsen Bielland' innført blant konfirmantene i kirkeboka. Foreldrenes navn er dessverre ikke oppgitt, men han bør altså være sønn til en Halvor Bjelland. Oppgitt alder er her 16 år, dvs. at han da bør være f. ca 1677 (et lite avvik, altså, fra det Holtsboka opererer med.Ved trolovelsen mellom Jens Johnsen Bjelland og Signe Halvorsdatter 24. mai 1789 (vielsen foregikk 21/6) er forloverne Jøde Joensen Bielland (Jens' farbror) og Hans Gunnersen Øgaard (sannsynligvis Øygarden under nabogården Joranstad).Signe Halword. Bielland ble begravet i Holt 25. april 1808, 41 år gammel.Den eneste Signe Halvorsdatter som blir født i Holt i den aktuelle perioden, er døpt 29/5 1775 - og det er jo et nokså stort avvik i forhold til den oppgitte alderen ved begravelsen. Foreldrene hennes er (jf. Holt MINI A-3) Halvor Thiøstelsen Skollandsdalen og Oslo Salvesdater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Dessverre er jeg lite lokalkjent i Holt, og siden folketellingen mangler her får du ikke hjelp derfra. Lurer på om din Halvor kunne kommet fra denne Biellandgården ?LenkeVet ikke hvor langt unna den gården ligger?Ikke enkelt å finne ut av dette. Mannen har jo tydelig levd i Holt en lang periode.Lykke til med letingen igjen!Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ganske stor avstand mellom Bjelland i Holt og Bjelland i Vestre Moland. Førstnevnte gård ligger i nærheten av Tvedestrand, mens sistnevnte ligger i nærheten av Lillesand. Gårdsnavnet Bjelland forekommer ellers flere steder i landet.Etter kommunesammenslåingene i begynnelsen av 1960-årene ble Holt en del av Tvedestrand kommune - med unntak av Strengereid krets (som Bjelland tilhørte)ved sjøen lengst vest. Gårdene her kom da, sammen med Stokken (kommunesenter: Eydehavn) og Austre Moland, til å utgjøre Moland kommune. Nå eksisterer ikke den heller lenger. For få år siden ble den oppslukt av Arendal storkommune. 'Min' Bjelland-gård ligger derfor i dag i Arendal.Jeg vil se det som sannsynlig at Dypvåg eller Flosta kan være aktuelle steder å lete. Det var nemlig mye utveksling mellom Holt og disse kystbygdene. Det finnes klokkerbøker for Dypvåg (inkl. Flosta) tilbake til 1699. Kirkelige handlinger derfra er ellers dels ført i ministerialbøkene for Holt, dels for Risør. Holt MINI A-2 har jeg sett lite i, siden det der vesentlig er innførsler fra Austre Moland - men det skal også være en del fra Dypvåg. Kanskje kan jeg finne Signes dåp der - eller i de nevnte klokkerbøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk for en grundig orientering om de geografiske områdene og kommunesammenslåingene.Godt å ta med. Riktignok har jeg sett mye av denne kyststripen etter mange år med båtliv, men innlandet har jeg dessverre ikke sett så mye av.Om du ser på det giftemålet jeg fant til Richard Halvorsen, så foregikk det på Flosta.Håper du finner din Signe i kirkebøker fra Holt-området.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Mary Farrell

I have a family from Vinje, Telemark, in my database that fits.Halvor Talleivson Rui, b. 1722, married twice. His second wife was Kristi Rikardsdtr Lislestog (1729-1789. They had children:1. Signe, bp. 22 Jun 1766.2. Knut, bp. 29 Sep 17683. Hæge, bp. 4 Aug 17714. Rikard, bp. 22 Aug 1775 (a twin)5. Olav, b. 22 Aug. 1775, died at 6 weeks.The Vinje church books are difficult to follow, but this looks very promising.There may be other Vinje families that moved to this general area, so I would very much like to know if you think this fits.Mary Farrell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Very interesting, indeed! Both the names and the birth years fit quite well. Do you have any further information whether this family moved from Vinje or not?Many people from the Holt-area in Aust-Agder have ancestors from the western part of Telemark (mostly from Nissedal and Fyresdal - but also from Vinje).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Here is an example from my own family: Lenke. John Jørgen Halvorsen was Signe Halvorsdatter Bjelland´s grandson, and he married - as you will see in the linked information - a woman born in Nissedal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mary Farrell

I missed a couple of children. There are two more daughters:1. Anne, bp. 25 Oct 1778 at Rui2. Liv, bp. 11 May 1781 at GouslandI don't own the bygdeboker for Vinje/Rauland. Vol II, p. 387 (I have the index for the books in the hopes that someday I may be able to purchase them.) has an entry for Kristi Rikardsdtr. There might be something there about whether the family moved away, and if so, where they went.And, I should add, that when Kristi Rikardsdtr died her age was listed as 54, which would move her birth year up. Should be somewhere around 1732/1734.I saw your entry on the Telemark forum about Ole Halvorson. Maybe together we can figure out who he was.Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

It would be great if we through common effort could figure out both Halvor Bjelland and Ole Halvorson! I will immediately try to borrow the Vinje bygdebøker through my local library.Oddbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

In 1782 Halvor Talleivson with wife and 5 children was still living in Vinje (see Lenke), but I can't find neither Halvor himself, nor his children, there in the 1801 census. That might indicate that they had moved from Vinje at that time.I have found Richard Halvorsen's confirmation in Holt (1793), but not Signe's or Helje's. In fact all the information I have gathered about the Halvor Bjelland family in Holt tells me that they have moved to Bjelland from some other place in the 1780's...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signe Halvorsdatters og Jens Johnsen Bjellands barn er listet opp i innlegg 1. La meg også ta med barna til Rikard Halvorsen og Helje Halvorsdatter.* Rikard Halvorsen (ca. 1775-1817) g. 1) 1796 i Flosta m. Karen Knudsdtr. Bjellandseie.Barn:1. Halvor Rikardsen, f. 17972. Christen Rikardsen, f. ca. 1800* Rikard Halvorsen g. 2) 1806 med Marte Olsdtr. Langang (f. ca. 1770).Barn:3. Helene Rikardstr., f. 18104. Ole Rikardsen, f. 1812 * Helje Halvorsdtr. g. 1796 m. Ole Andersen Bjelland.Barn:1. Ole Olsen, f. 17962. Halvor Olsen, f. 18003. Signe Marie Olsdtr., f. 1807

Lenke til kommentar
Del på andre sider

My local library just had one copy of Part I og Rikard Berge's VINJE OG RAULAND (1940), so I have to order the actual Part II from another library. Part I follows the families and farms until 1700, as you surely will know.The name Rikard is very interesting here. It's a rare name in the 1700's Norway - but it occurs rather often in Vinje (kf. also the 'bygdebok'-author Rikard Berge)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Here is a Halvor Talleivson Vinje-Rue married to a Sigrid: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=700124504348&lds=1®ion=12®ionfriendly=Norway&juris1=Norw9Tele&juris2=Tele&juris3=&juris4=®ionfriendly=&juris1friendly=Telemark&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>Lenke. The same Halvor who (later) married Kristi Rikardsdtr.? Could the couple Halvor and Sigri mentioned here altso be connected to Ole Halvorson (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten korreksjon av en opplysning i innlegg 16: Bygdeboka for Holt kaller Helje Halvorsdatters mann både Ole Andersen Bjelland og Ole Olsen Bjelland. Det korrekte er Ole Olsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Jeg har nå lett og lett i bind 2 av Rikard Berges bygdesoge for Vinje og Rauland. De som har prøvd det samme, vil vite at det er sannelig ingen enkel oppgave. Ingenting av det jeg fant, virket klargjørende - dessverre. Snarere tvert om. På sidene 632ff. finner vi 'Vinje-Rue-ætti' omtalt, men hovedvekten ligger på det anekdotiske (som i og for seg kan være svært morsomt). Talleiv Knutsson og hans tre ekteskap er omtalt, og det blir sagt at han i ekteskap nr. 2 (med Hæge Jakobsdotter) hadde 'tri gutar og tri gjentur', og at sønnen Hallvord Vinje-Rue (f. 1721) var 'den mest spurde av alle Vinje-Ru-karane'. Det blir fortalt en masse snåle historier om ham, og vi får vite at han i 1749 giftet seg med Sigrid Torgeirsdotter. 'Han og Sigrid flakka og flutte, bruka baade ein og annan stad', skriver Berge - og han plasserer dem både på Hustveit, Rue og Nedgarden. Det vi ellers får vite om barna, er at 'Hallvord og Sigrid hadde mange born og faae voks upp'. Sønnen Talleiv omtales.På side 387 ('Gregar-grini paa Edlands-Haugen') omtales også en Hallvord Talleivsson som gifter seg med Kristi Rikardsdatter. Jf. det som er opplyst i innlegg 19, skal han være identisk med Hallvord Vinje-Rue - men det går ikke fram av Berges bygdesoge. Vi får vite om Hallvord og Kristi at de hadde 'eit par sønir og mange døttar', og at 'sume av døttane gifte seg og hadde ætt etter seg, men me veit ikkje meir um deim. Smaakaarsfolk som dei var alle, er det lite aa finne'. Det vi får vite noe om, er Kirsti Rikardsdotters opphav, bl.a. at foreldrene, Rikard Gregarsson og Jorunn Steffasdotter, flyttet mye rundt. De skal ha bodd både i Vaagslid, Grungedal på Lislestog, Uppgarden i Haukelid og i Botnen.Med utgangspunkt i bygdesoga ser det altså ikke ut til å være mulig å få vite noe mer om en mulig kobling mellom denne Vinje-slekta og Bjelland i Holt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Jeg gjør nå et nytt forsøk på å spore opp 'Halvor Bjelland' (ca. 1717-1800). Jeg setter da en foreløpig parentes rundt Kviteseid-sporet - og vender tilbake til et avsnitt i innlegg 6:'Ved trolovelsen mellom Jens Johnsen Bjelland og Signe Halvorsdatter 24. mai 1789 (vielsen foregikk 21/6) er forloverne Jøde Joensen Bielland (Jens' farbror) og Hans Gunnersen Øgaard (sannsynligvis Øygarden under nabogården Joranstad)'.Først en liten korreksjon av et ord i sitatet: Ljøde Johnsen Bjelland var Jens' bror - ikke farbror.Denne Hans Gunnersen (Gunnorsen) dukker nemlig opp som forlover i en annen del av slekta mi. 6/2 1790 ble Christen Pedersen (Holm) fra Løkken i Nord-Jylland trolovet i Holt med Karen Bjørnsdtr. Ødegaarden u/Joranstad. Og en av forloverne er altså Hans Gunnersen.Noen år senere (22/6 1806) blir Christen Pedersens og Karen Bjørnsdtr. Ødegaards datter Mette Marie døpt, og 1. fadder er 'Jens Jonsens K(one) Signe Halvorsd. Bielland'.Spørsmålet er da om det kan være en slektssammenheng her et eller annet sted. Gårdene Bjelland og Joranstad ligger på hver sin side av et relativt stort vann (Bjellandsvannet) - og begge ligger nær Flosta. Det var mye kontakt og også relativt hyppig gifte mellom folk på disse gårdene og Flosta-/Dypvåg-området. Som jeg også har vært inne på i et tidligere innlegg, er det ikke usannsynlig at jeg bør se i den retningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha tittet litt nærmere på hva som finnes tilgjengelig av opplysninger om Hans Gunnersen (som nok var født på Joranstad), tror jeg vel helst de ovennevnte koblingene først og fremst skyldes naboskap - ikke slektskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.