Gå til innhold
Arkivverket

[#32809] Schumann, fra Tyskland til Bergen rundt 1880 til 1885


Gjest Richard Schumann
 Del

Recommended Posts

Gjest Richard Schumann

I mange år så har jeg med stor frustrasjon, møtt den berømmelige veggen, men nekter likevel å forstå at det ikke finnes noen form for kilder som kan fortell når min odefar: Frantz Christian Schumann kom til Bergen. Jeg anslår at han kom til Bergen mellom 1880 og 1885, da 1885 er det første tegnet vi ser til han i form av fadder for et barn.Han må ganske sikkert ha kommet sjøveien, og mitt spørsmål er: Finnes det noen protokoll der man finner folk som har innvandret til Norge via sjøveien? Jeg antar at han dro fra området rundt Bremehaven i Tyskland, og nok et spørsmål: Vet noen om protokoller som viser skipslister med reisende fra Tyskland og hvor man får tilgang til dem?Målet for denne reisen kan ha vært USA, men av en eller annen grunn, så ble det fullstendig stopp i Bergen. Ryktene sier også at skipet han kom med forliste, og at han hadde med seg et kvinnemenneske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I Bergen ser jeg han var maskinist ved tobakksfabrikk. Han kan ikke ha kommet til Bergen p.g.a. den jobben da? Det står ikke noe sted at han var maskinist på et skip.I FT 1885 for Bergen nevnes han ikke, men i 1891 finnes han. Jeg vet ikke om Bergen har andre lokale FT hvor det kan stå noe.Ser også av FT 1900 i Kristiania at barnas fødselsår er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Richard Schumann

Jeg har hørt at han kom som såkalt spesial-arbeider til Bergen pga. gassverket i byen, men har ingen informasjon angående dette. Han finnes første gang oppført som fadder i 1885, og det er første gangen han er nevnt. Dette var på slutten av året. Hvis FT for 1885 var før på året, så kan det godt tenkes at han ankom dette året.Men problemet er hvor kom han fra? Tyskland er sikkert, men stedet er uklart. Det enkleste hadde vært om det fantes en immigrasjonsprotokoll, der ny-ankomne ble ført inn, eventuelt en skips-liste.Jeg takker for alle innspill som kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Richard Schumann

Ja dette var gode nyheter. Takk skal du ha Carsten.Vet noen om det finnes noen slags form for lister eller manntall over personer som ankom Norge, eller for den slags skyld Bergen for første gang? Var det noe sted de måtte henvende seg? eller var det bare å komme uten noen form for kontroll?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Nå har Carsten S. allerede funnet ham i 1885, men jeg legger inn det jeg har funnet likevel om mannen. Er dette barn av din Frantz Schumann?Frida Maria Ernstine, f. 1889 (uekte) [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=doep1816&gardpostnr=22676&merk=22676#ovre>Lenke – far: Ungkar, maskinmester Frantz Schumann. Datteren døpt i Ørstad sogn.Karl Johan, f. 1894, Lenke Sønnen døpt i kirkesogn SK – far: ungkar fabrikmaskin.Frants Schumann.Alma Oline Franciska, f. 1887, døpt i Johanneskirken Lenke Far: Ungkar, maskinist Frantz Schumann.Hvis dette er din Frantz, får han altså tre såkalt uekte barn i Bergen i årene 1887-1894 med tre ulike kvinner: 1887: Hilda Jacobsen, 1889: Marie Olsdatter Smaaland (Nykronborg) og 1894: Karoline Wilhelmine Hansen, som han giftet seg med i 1894 Lenke I 1891 finner vi ham, som Berit Knutsen sier, i Bergen, da bor han sammen med døtrene Alma og Franciska. Huslyden ser også ut til å bestå av tjenestepiken Karoline Hansen, da som vel antakelig er identisk med moren til sønnen Karl Johan, f. 1894. LenkeOg her er han i f.t. 1900 for Kristiania, med kona Karoline Wilhelmine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Richard Schumann

Hei Grethe. Lenge siden sist. Takk for flotte opplysninger. Mye av dette har jeg, og det er noe som jeg ikke har. Spesielt noen stedsnavn, og et etternavn. Fyren vi snakker er min oldefar.Takk til Astrid også. Jeg skal sjekke opp det nummeret du snakket om.Men fremdeles lurer jeg litt på dette med om det finnes noen lister for ny-ankommne til Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I FT 1885 (31/12 85-1/1 86) står han oppført som gift. Da kan det jo neste se ut som om han kom til Norge før 1885.Vet noen hva 'stilling SH' i FT 1891 betyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Richard Schumann

Hei Berit.I hvilket felt fremgår et at han er gift? Finner ikke noe slikt felt. Men han kan jo ha vært gift før han dro fra Tyskland. Ryktene vil ha det til at han med en båt som forliste utenfor Bergen, og at destinasjonen hans egentlig var USA. Med seg skulle han angivelig ha et dame-menneske. Hun skulle da ha omkommet i dette forliset. Det kan jo forklare saken noe.Men det er jo ikke så lett å finne ut av slike ting på en måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.