Gå til innhold
Arkivverket

[#32810] Oppslag i døpte, Sagene menighet i Kristiania 1886-1891

Gjest Anne Elisabeth Myrvang
 Del

Recommended Posts

Kjempeflott at DIS-Oslo/Akershus-KROA har lagt ut Døypte i Sagene menighet i Kristiania 1886-1891. Selvfølgelig måtte jeg søke på aktuelle personer og fikk mange nyttige opplysninger. Jeg kom også over denne Lenke Her står på side 20, lp.nr.64, døpt .!!, år 1881, et barn som Udøpt Pigebarn, født 11.07.1881. Denne jenta visste jeg ikke om og lurer derfor på om det står noe mer i originalen. Det virker litt rart med et udøpt barn under Døpte i kirkeboken. Samme foreldre, Jernstøber Bernt Fritjof Kristiansen og hustru Anne Kirstine Sustad har to dåpsbarn til her, Herris, skal være Herdis Amalie, døpt 27.08.1882, født 13.07.1882 og min bestemor, Charlotte Elisabet døpt 21.06.1885, født 30.12.1884. Har noen anledning til å sjekke dette for meg? Takknemlig for svar.Med vennlig hilsen Anne Elisabeth Myrvang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Petter Hansen

Hei, Jeg lurte på om dette gjelder alle, eller er det jeg som roter ? Jeg har fra Sagene kirkebok, MINI 1 1880-1893, Borghild Eusjenie Gulbrandsen, døpt 28.09.1890 i Sagene kirke-nr. 102. Det var kort 8/11 på Riksarkivet. Jeg finer henne ikke i databasen. HilsenK.P. Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du oppretter et nytt innlegg hvis det er mer du lurer på om dette, Kåre Petter. Det blir fort litt 'rotete' med flere temaer i et innlegg. Jeg er åpen for alle opplysninger.Mvh. Anne Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit H. Knutsen

HeiPå side 20 nr 64 Levende fødte 1881 står det kun det som er lagt inn i databasen. Intet navn eller fadder er nevnt. Under Barnets fulde navn står udøbt Pigebarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svaret. Da må jeg nok se under døde eller begravede, kanskje finnes det flere opplysninger der.Mvh. Anne Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N: Christiansen

Hei! Tenker heller at presten hadde notert inn barnet når det ble meldt til dåpen, og så døde barnet før det ble døpt. Barnet døde nemlig ikke før den 25. juli, (født 11. juli)Sagene MINI 3, f28 nr.48 (Kvindekjøn) Dødsdato 25.11.1881, ingen begr. dato innført Udøpt pigebarn, far Jernstøber Frithjof Kristiansen, f. 11.7.1881 i Kristiania, Sandakerveien 56. Dødsårsak: Fundet død i sengen hos moren.Det er kun 4 søte små som er skrevet inn som 'udøbt'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til deg Laila, flott at du kunne hjelpe meg enda en gang. Dette høres jo veldig logisk ut. Så flott at du har funnet innførsel med dødsdato og dødsårsak. Da ble alså denne lille jenta 14 dager gammel. Jeg fant også disse fire søte små 'udøpte'. Denne udøpte jentas familie bodde på det som nok var husmannsplassen Jerusalem, i Sandakerveien 56. Denne plassen har jeg skrevet om i tidligere innlegg.Mvh. Anne Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeflott, enda en gang tusen takk til deg Laila. Headingen på arket var altså levende fødte, da vet jeg det. Når et barn døde udøpt ble det kanskje lagt ned i en grav sammen med en annen avdød? Mener jeg har lest noe om det. En egen grav kunne man kanskje ikke få når man var udøpt? Bare tanker jeg gjør meg fordi begravelsesdato ikke er innført i kirkeboken. Denne lille jenta døde vel kanskje i krybbedød, siden hun ble funnet død i sengen hos moren...Min fars tante Herdis Amalie ble altså døpt Herris Amalie, ja så vet jeg det. Takk for lenken, det var artig å se innførselen. Hun endte forøvrig sine dager som farmer i Pullman, Michigan og døde der i august 1934.Mvh. Anne Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.