Gå til innhold
Arkivverket

[#32811] 'Cirkus ..berku..ows..y' - på foto fra farmor


Gjest Jarl V. Erichsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarl V. Erichsen

På låven hos min farmor fant vi et gammelt bilde av en sirkus-trupp. Som en del av bildet er det en bygning med et skilt på. Der står 'Cirkus ..berku..ows..y'. Fotoet er rammet inn ved en rammebutikk i Florø.Kan noen kaste lys over dete? Bildet er i ramme og må ha hengt på en vegg. Er det tegn på at jeg har sirkus i slekta? Eller at noen var veldig begeistret for dette? Eller er det ikke 'ekte sirkus'? Eller hva??- Jarl -bilete0391.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

På linken til Aase havna eg på kulturplan for Narvik, der fann eg ingen plasser å søke.Utifra navnet som Tove skriver, kan det kanskje være ett bilde med en form for galgenhumor. Er bilde tatt i Luster, der tuberkolose pasienter vart sendt. De på bilde har kanskje tuberkolose og har laga sirkus for å underhalde andre pasienter. Luster ligger jo heller ikkje så svært langt fra Florø der bilde er blitt innramma.Har noen i familien kanskje hatt tuberkolose ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Du kan også klikke på 'Rediger' på verktøylinja øverst (gjelder Microsoft Explorer). Da får du fram en meny med muligheten 'Søk på denne siden'. Klikker du så der, får fram et felt der du kan skrive inn søkeordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Hjernen min fungerte ikkje heilt her ei lita stund, fremgangsmåten du nevner Oddbjørn har eg jo brukt mange ganger, men no får jo mange andre vita om det også, samt at Jan har fått svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Takk til dere alle. Skulle det dukke opp flere spor - så kan vi dele dem her.Jeg har en mistanke om at bildene har sitt opphav hos min farmors søster gm Johan N. F. Storm, født i Flekkefjord 1885, - og med mange søsken omkring i Norge.Har ikke hørt noe om tuberkulose i slekta, men dette kan jo ikke utelukkes.Men i fotosamlinga mi hører dette til blant de artige bildene!- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Når jeg så dette bildet, tenkte jeg at dette må jo være tatt i Narvik. Måtte bare få det bekreftet først. Jeg får opplyst dette:Bildet er helt riktig fra Narvik, tatt sankthansaften 1909 på Holmen, Fagernes,Sankthansaften ble i mange år organisert til inntekt for tuberkulosesaken, derav navnet Cirkus Tuberkulowsky......Bildet er gjengitt og kommentert i følgende bøker;Minneboka om Narvik, side 70, Oddmund Tønnesen, utgitt 1956, Narviks historie, bind 1, side 444/445, Nils A. Ytreberg, utgitt 1953Og denne siste boka har vi sjølve her i huset, riktignok står det 1908 under bildet, men utfra teksten så stemmer det nok med 1909.Sitat fra Narviks historie, bind 1, side 444: ” Lenger ut på sommeren (1908) arrangerte 'Narvik Orchester' friluftsmoro med dans på Fagernes. Det gamle handelsstedet med 'Holmen' viste seg å passe fint til den slags stevner. Fra 1909 av ble Sandbergs St.Hansmoro forlagt hit. I avisene kom en intens forhåndsreklame for 'Cirkus Tuberkulowsky',og dikt til festen av Basille & Co. Allskens naturalia og gaver ble samlet inn, og store forberedelser gjort. St Hansaften satte Jernbanen opp ekstratog fra apoteket til Fagernes fra 16,30-tiden av og utover kvelden, og små dampskip gikk ekstraturer fra fjordene rundt byen. På Fagernes var det stor sirkusforestilling med klovner, 'elefant', ballett av 'damer' (=herrer), linedanser, 6 'dresserte hester', 'indianer-orkester' og variete`. Her debuterte bl.a den da 14-årige Botten Soot (datter av Inga Bjørnson, som i flere år hadde gjestet Ofoten og bl.a. skrev 'Dundor-Heikka'). Her var også karusell med tilhørende lirekasselåt, panoptikon eller titteskap med komiske figurer, og et 'kunstgalleri' der flere av byens 'høytravende personer' var foreviget. Narvik-kunstneren Trygve Thorsen opptrådte som hurtigtegner og laget en rekke herlige karrikaturer. Tilstelningen på Fagernes ble nå en årlig tilbakevendende feiring av St.Hans. Både i 1910 og 1911 samlet den et par tusen tilskuere.Mvh Gro Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Så morsomt at du fant dette, Gro Berit.Jeg får fortsette å gruble på hvordan min farmor fikk tak i dette bildet, men det er vel sikkert mer alminnelig enn privat. Men det hang altså i ramme på en vegg, og i samme 'samling' ligger det også et bilde i ramme av tre - fire ballett-damer (= herrer). Kanskje det er et spor om en relasjon...?- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.