Gå til innhold
Arkivverket

[#32812] Foreldre til Paul Jørgensen, Askim

Gjest Andreas Fitje
 Del

Recommended Posts

Gjest Andreas Fitje

Min tippoldefar Paul Jørgensen var født i Askim i 1801 eller 1802. Paul var husmann på Kirkerud under Hov i Askim fra begynnelsen av 1820-åra til 1828. Da flyttet han med kone Maria Svensdtr. (29 år) og barna Maren (3) og Karen (2) til Haug i Ås. Paul var husmann flere steder i Ås til han i 1842 flyttet til Bråten under Stubberud i Frogn, og bodde der til han døde 9.2.1879. De fikk flere barn.Det ble døpt 2 Paul (Povel) Jørgensen i Askim i 1801-02:13.09.1801 ble døpt barnet Povel for Jørgen Olsen Maaseby Ødegaarden og Dorthe Christensdtr.28.02.1802 ble døpt Povel for Jørgen Torvalsen under Ruds (Hov?) og Christine Gudmundsdtr.Gårdshistorien for Askim (1987) har Jørgen Torvaldsen som far til ”min” Paul som senere flyttet til Ås og Frogn, men ei slektsbok fra 1946 har Jørgen Olsen som far til ”min” Paul. Jeg stoler mer på Gårdshistorien enn på slektsboka, men har ikke funnet sikker forbindelse mellom ”min” Paul og noen av foreldreparene. Er det noen som kan hjelpe meg videre med hvem som var Pauls foreldre??”Min” Paul ble viet i Askim kirke 15.11.1825: Husmand Paul Jørgensen Hofeie? 24 år og Maria Svensdtr. Oraugseie? 25 år.”Den andre Paul” ble gift 20.03.1823 i Askim kirke: Povel Jørgensen Hauger 21 år og Kirstine Halvorsdtr. Hauger? Huuse? 28 år.Jeg mangler altså ”forbindelsen” mellom fødsel og gifting for Paul. Kan noen hjelpe?Hilsen Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Thore Skinstad

Hei.Jeg er usikker på om jeg kan hjelpe deg, men dette er hva jeg fant på FS. LenkeJeg pleier å ha problemer med lenkene fra FS, derfor kopierer jeg inn fra den: FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 NorwayHusband Paul Jorgensen OR Hoffeie Birth: Christening: 13 SEP 1801 Askim, Ostfold, Norway Marriage: 15 NOV 1825 Death: Burial: Father: Jorgen Olsen OR Schiolden Family Mother: Dorthe Christensen OR Svinhegle Wife Maria Svendsen OR Bileth Pedigree Birth: Christening: 21 DEC 1800 Askim, Ostfold, Norway Marriage: 15 NOV 1825 Death: Burial: Father: Svend Klemmedsen OR Moen Mother: Martha Olsen OR Salseng Children 1. Karen Paulsen OR Hovplads Female Birth: 12 MAR 1827 Askim, Ostfold, Norway Christening: Death: Burial: Alf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Fitje

Takk for svaret, Alf.Det du nevner har jeg allerede funnet i kirkebok for Askim. Men jeg er fortsatt ikke sikker på at FS her har samme Paul ved fødsel som ved inngåelse av ekteskap. Paul, sønn til Jørgen Torvaldsen, kan like gjerne være min tippoldefar. De to Paul-ene er jo født med bare ca 6 måneders mellomrom, så her er det store muligheter for sammenblanding.Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Johansen

Hei.Paul Jørgensen og Maria Svendsdatter giftet seg i Askim,15/11-1825.Barn: Maren Kirstine,f.7/12-1826,Askim, Karen,f.12/3-1827,Askim, Johan,døpt 25/1-1829,Aas, Sophie,døpt 10/3-1836,Aas og Martin,døpt 1/9-1839,Aas.Ved de to første barnas fødsel er foreldrene oppført som Paul Jørgensen Hoff og Maria Svendsdatter Oroug, FS IGI.Mvh Anita Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

For mange år siden gikk jeg gjennom kirkebøkene for Ås, og av mine notater fra den gang ser jeg at enkemann Paul Jørgensen 'Fronsbraaten' 18. mars 1858 ble gift med enken Maren Iversdatter. De var 56 og 43 år gamle. Som Pauls far ble oppgitt Jørgen Olsen Moen, husmann i Askim.Da bør det være endelig fastslått at Paul var sønn av Jørgen Olsen, som i 1801 solgte Revaug i Askim og 3. mai 1812 døde på Moen i Askim. Han ble 22. oktober 1792 gift for tredje gang med piken Dorthe Christensdatter.Jørgen Olsen ble døpt 14. mars 1753 i Askim, og hans foreldre var Ole Fransen Sør-Skjolden (1710-1790) og Thore Jonsdatter (1719-1781) fra Gullerud/Natterud i Båstad. Disses slekt er svært godt utforsket. Fra Ole Fransen kan det trekkes en sannsynlig linje bakover til Frans Franssøn Italus, prest i Nannestad på 1500-tallet. Aktuell litteratur i denne forbindelse: 'Slekten Flor fra Firenze' av Odd Ottesen og Jan F. A. Solem, Norsk Slektshistorisk Tidsskrift 38 (2001).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Fitje

Takk til Anita og Sten for svar. Anita: Datoene du nevner har jeg fra kirkebøker. Jeg har også flere barn til Paul. Sophie ble døpt 10.03.1833 (ikke 1836). Dorthea ble døpt 03.04.1836.Sten: Jeg har også funnet i kirkeboka (for Drøbak) at Paul giftet seg med Maren 18.03.1858, men jeg har ikke der klart å tolke at han var sønn til Jørgen Olsen. Jeg skal sjekke kirkeboka igjen. Hvis dette er riktig, er også de to Paul-ene byttet om i Askim Gårdshistorie. En av dem levde nemlig videre som husmann i Askim. Takker også for informasjonene om Jørgen Olsens aner, og litteratur om slekten Flor.Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.