Gå til innhold
Arkivverket

[#32815] Handelsmann Ole Pedersen Bosse, død 1740 i Christiania , aner og etterslekt?

Gjest Ole Bosse
 Del

Recommended Posts

Ole Pedersen f. omkring 1692 og begravet 9. nov 1740, var g.m. Karen Rasmusdatter, død ca 1757. Ole Pedersen Bosse var handelsmann i Grubbegaten 15, Christiania (rundt 1730). I skiftet er Ole ble 4 sønner nevnt: Rasmus Olsson Bosse, f. ca 1716 Ole Olsson Bosse, f. ca 1720 Andreas Bosse, f. 1730 i Christiania Hans Olsson Bosse, f. 1735 i Christiania. Andreas Bosse ble apoteker i Stavanger og hans etterkjent er kjent. I skiftet etter Karen Rasmusdatter i 1757, ble sønnen Rasmus oppgitt å være gift på Kongsberg, Andreas oopholdt seg i Pommern (apotekerlære) og Ole Olsen gift og bosatt i Grubbegaten 15, Christiania. Karen ble g. 2.g. med Søren Lund.Kan noen hjelpe meg med aner og etterslekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Her er det endel jeg ikke får til å stemme. Den Ole Pedersen som begraves i Watterland Kirkegaard 09.11.1740 er skrevet Ole Pedersen Holm ved enkelte anledninger, forøvrig Ole Pedersen, aldri Bosse i mine notater. Videre ble han gift med med kongebrev i vor Frelser i Christiania 20.11.1727 og hustruen finner du også som Karen Rasmusdatter Møller. De bodde helt riktig i 'Grubegaden' i alle fall så sent som i 1735.Her er det uoverenstemmelse med dine opplysninger om mine registreringer. Jeg skulle gjerne vite hvilke kilder du har. (Overnevnte opplysninger er fra min side hentet fra ministerialboken).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Jeg vet jo ikke hvor langt fram i tid du søker...En av mine slektninger; Carl Oscar Möller (1857-1933) var gm Dagmar Bosse. Hun var datter av - i følge mine notater (kilde Strindbergmuseet + ft Kristiania 1875), forlagsbokhandler Johan H. W. Bosse. Han var født i Hannover 1836.Han var gm Anne Marie Lehman fra Skanderborg. De hadde også en datter som fikk barn med August Strindberg.... og jeg kan ikke bekrefte sammenheng mellom disse og dine.- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så langt for gode innlegg som kan være til hjelp for det videre arbeid. Navnet Bosse knyttes til Ole Pedersen B. etter: 1. Skiftet hvor han i ble kalt Bassøe og Borse, Bosse. 2. Sønnen hans var apoteker Andreas Bosse faren skal også være nevnt i et testimonium som han fikk som Ole Bosse, handelsmann i Christiania. PS! Jeg har også vært borte i Ole Pedersen Holm. Jeg må sjekke dette opp, men skiftet skylle være entydig. 3. Også nevnt i boken Norges Apotekere, mm.Mvh Ole Bosse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ordens skyld, den Ole Pedersen (Holm) jeg beskriver i (5) er ikke identisk med den nesten jevnaldrende Ole Pedersen Holm som fikk borgerbrev i 1721 (bosatt på Grønland og døde der i 1760 som kjøpmann).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norges apotekere er det usikkerhet om fødestedet til 'Andreas Bosse' (jeg referer til Flood's utgave i 1908 nå). Jeg avviser ikke Bassøe/Bosse, men antar det skiftet etter ham du henviser til? Så langt har jeg ikke kommet mht. skiftene i Christiania så det kan jeg ikke kommentere herfra. Men navnet burde være entydig i skiftet?Sønnen er forøvrig strengt tatt døpt Anders (19.01.1730 i vor Frelsers Kirke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

For ordens skyld kan jeg supplere at Ole Pedersen Holm på Grønland er nevnt i samtlige skattemanntall 1721 og utover til sin død. Det var han som oppførte den gården som nå bærer navnet Grønland bydelshus / Asylet, i Grønland 28.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser jeg har skrevet feil i (5). Det er Ole Pedersen Holm fra Grønland som gifter seg med Karen Rasmusdatter i vor Frelsers Kirke 20.11.1727 (han forrige kone Kirsten Olsdatter ble begravet på Byens Kirkegaard 13.05.1727).At begge Ole Pedersen er gift med en Karen Rasmusdatter kan nok forvirre, men at det er to familier kommer frem av adressene (hhv. Grubegaden og Grønland) og ikke minst at f.eks. Anders er døpt 19.01.1730 mens Grønlands-Pedersens sønn Rasmus er døpt 21.02 samme år.Beklager dette bidraget til den allmenne forvirring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle svar! Hovedkildene mine er skiftene etter Ole Pedersen Bosse og Karen Rasmusdatter: I skifte 16 des 1740 etter Ole P. Bosse bosatt i Grubbegaten, (Chr. sifteprotokoll nr 8, fol. 351b, nr 164)nevnes følgende barn: Rasmus Olsen 24 år Anders Olsen 11 år Ole Olsen 20 år Hans Olsen 5 årI skiftet 2 sep 1760 etter Karen Rasmusdatter, gjengift med Søren Lund (hun døde 1757) (Chr. skifteprotokoll nr 11b (1760-62) nevnes følgende barn: Ole Olsen Bosse,myndig og bosatt i Grubbegaten, Andreas Olsen Bosse, myndig apotekersvend opphold i Pommern, Hans Olsebn 18 år, Rasmus Olsen, gift og opphold på Kongsberg.Finner en Cirsten Bosse-Lund, enke og 71 år i ft. 1801 på Kongsberg, som mulig har tilknytning til slekten.Mvh Ole Bosse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Berit det er den rette Andreas Bosse (13). Vedrørende Joacim Borse (14) så har jeg ikke kunnet vise til at han er fra slekten min. Hjertelig takk for svarene!Mvh Ole Bosse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å forsøke en oppsummering om familien Ole Pedersen og Karen Rasmusdatter i Grubegaden og hva jeg har funnet/ikke funnet:De ble neppe viet i Christiania. Ole Pedersen kan vi nok med ganske stor sikkerhet også si ikke ble døpt i Christiania, trolig heller ikke Karen Rasmusdatter.Sønnene Rasmus og Ole som det er referert til fra skiftet, er ikke døpt i Christiania. Flg. barn er døpt i vor Frelsers Kirke:Niels (17.02.1723), Berthe (16.05.1726), Peder (30.12.1728), Anders (19.01.1730) og Hans (22.09.1735). Ved sistnevntes dåp er Grubegaden også oppgitt som adresse.Flg. begravelser på Vaterlands kirkegård er registrert som 'Ole Pedersens Barn': 07.03.1731 - 01.08.1731 - 23.07.1732. Det kan ikke sies med sikkerhet at det er 'vår' Ole Pedersen, men det er sannsynlig (det er 5 Ole Pedersen som får barn på denne tiden i Christiania). NB. Begravelser på 1720-tallet er ikke lest fullstendig ennå.Ikke noe sted er navnet Bosse (i en eller annen variant brukt). Første gang er da i skiftet (som jeg ikke har lest ennå).Ole Pedersen ble begravet 09.11.1740 på Vaterlands kirkegård. Maren Rasmusdatter Møller ekter høkeren Søren Sørensen Lund i vor Frelsers Kirke 08.11.1742. Hun begraves på Vaterlands kirkegård 06.06.1757.Ole Pedersen er oppgitt til '48 á 49 Aar' da han begraves, Karen Rasmusdatter 60 år.Om Ole eller andre har kommentarer, hører jeg gjerne disse. Kan ikke huske å ha sett Bosse i kirkebøkene for Christiania i det hele tatt på 1700-tallet, men jeg kan selvsagt ta feil. Øvrige kilder er bare såvidt påbegynt så her kan jeg ikke antyde noe som helst ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for innlegget, Geir! Her er det mye å gripe fatt i. Det kan ut fra fødselsårene for barna se ut til at Ole Pedersen Bosse og Karen kom til Christiania mellom 1720 og 1723. På Ancestry.com har jeg funnet en rekke med navnet Bosse, og noen av disse er slekten etter apotekeren Andreas. Av Bosse'r som ble født før 1740 fant jeg: Kierstine Bosse, døpt 13 aug 1719 i Holt Aust-Agder. Carl Friederich Bosse gift 22 nov 1752 i Holt Aust-Agder. Jan Harmandsen Bosse, døpt 10 oktober 1669 i Bergen. Om dette er Ole P. Bosse sin slekt vites ikke, men jeg skal følge disse sporene. I slekten vår har det alltid vært sagt at den kommer fra Tyskland eller Nederland, men det har hittil ikke vært mulig å finne denne sammenhengen. Fra en som gransker slekten Bosse i Tyskland, har jeg fått opplyst at det er to grener der, som begge stammer fra Frankrike (de var Hugenotter og flyktet på 1600 tallet).Mvh Ole Bosse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en bemerkelsesverdig 'sosial klatring' mht. fadderene ved siste barndåp i 1735. Fra tidligere å ha vært vognmann- og håndverksfamilier, dukker plutselig vor Frelsers kapellan Borch med hustru (Henricha Justina Arctander) opp, dessuten studios Otto Holmbo (senere kapellan og gift med Maren Ancher) og Demois. Sidsel Leuch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Prøver meg igjen. Det kan være at Ole Pedersen Bosse ble handelsmann sent i sitt liv. Det tidligere referte testimonium, hvor han var oppgitt å være handelsmann, ble utstedt til hans sønn Andreas etter Oles død. Er det noen som har tilgang til byskattemantallene fra 1735 til hans død i 1740 og kan sjekke dette?Mvh Ole Bosse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.