Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#32819] Jens Friis og Malene Sørensdtrs uekte barn år 1698 i Skafså

Recommended Posts

I Mo/Skafså bygdebok nevner forfatteren en leigarmålssak 1698 hvor foreldrene var overnevnte. Jens var ifølge forf.fullmektig. Malene var datter av Søren Jensen (Båtsmann) og Ingebjørg Ingebretsdtr på Blikom i Skafså. Barnet var trolig Nils Friis, noe forfatteren også antyder med et ?. Jeg har i et tidligere innlegg søkt etter mulige foreldre til Nils Friis,men fikk ikke napp den gangen. Nils ble Capitan des armes og giftet seg 24 Sept 1725 i Gjerpen med Anne Marie Vormarch. De var 1726 bosatt på Meinstad i Fyresdal og senere på Haugane også i Fyresdal (1732-42). Av Nils og Anne Maries 7 barn ble en datter døpt Malene og en sønn Jens, noe som styrker meg i troen på at Jens og Malene virkelig var hans foreldre. Sitter noen med ytterlige opplysninger om denne fullmektig Jens Friis?? Roy.

• 4 år senere...

En Jens Friis var funksjonær ved Årdal kobberverk i Indre Sogn fra 1704 til 1708, men han oppholdt seg visstnok i Årdal til 1710 da han reiste 'herfra vercket til Nordfiord ved et partcipant-verck at søge condition'. Han lot kona og en datter som het Karen, være igjen i Årdal. Denne Jens Friis døde ikke så lenge etterpå for i 1712 blir kona omtalt som 'Jens Friises enche'.Se ellers innlegg 73633 ( Lenke )

• 1 måned senere...

Jeg har nå sjekket tingboka for Vest-Telemark fra 1698 og fant den aktuelle leiermålssaken nevnt to steder. Ved første gangs stevning den 2. aug. 1698 er Jens omtalt som «Jens Fris paa Kobberverchet» [Tingbok for Vest-Telemark 1698, fol. 58a]. Selv om jeg hadde en mistanke om at Jens arbeidet ved Åmdals verk, så var det greit å få dette bekreftet.Ved annen gangs behandling av denne saken på bygdetinget den 10. oktober står det flg.: «Videre Effter Opsettelse fremEskede Fuldmechtigen Jens Fris som iche Effter foreleggelse og nu effter tvende udraabelser lod sig indfinde ...» [Tingbok for Vest-Telemark 1698, fol. 65b]. Hvis det er denne setningen som har forledet forfatteren av bygdeboka for Mo til å tro at Jens Friis var fullmektig, så er altså det en feiltolkning. Fullmektigen som er nevnt her, er «fogdens fuldmechtig Mons. Peder Pedersen». Det må legges til at denne tingboksaka ikke er helt rask å lese! Jeg fant ikke Jens Fri(i)s omtalt som fullmektig noe annet sted, men vil en annen gang se om det kan stå noe i fogdens sakefallsregnskap.

Til Per: Svaret er ja, men foreløpig er dette bare en vag hypotese. Jeg har to grunner til å anse hypotesen for interessant:1. Jens Friis (#2) var overstiger ved Årdal kobberverk 1704-1710. En overstiger var ansvarlig for selve gruvedriften, så han må ganske sikkert ha hatt erfaring fra et annet kobberverk da han kom til Årdal. Jeg har saumfart lønningslister, manntall osv. fra de større bergverkene i Norge rundt 1700, uten å treffe på ham noe sted. Jeg ser det derfor som sannsynlig at han hadde sin erfaring fra et mindre verk.2. Fra starten i 1702 var Årdal kobberverk eid og drevet av dansken Henrik Blatt. Flere av de fagfolkene han ansatte, kom fra Bergen der Blatt bodde i alle fall siden 1680, men der finner jeg heller ingen Jens Friis som passer. Henrik Blatt hadde imidlertid mange kontakter i samfunnets øvre sjikt, bl.a. amtmannen i Bratsberg Henrik Adeler. Han var gift med Henrik Blatts søster. Jeg vet ikke om Adeler var direkte involvert i Åmdals verk, men det er ikke usannsynlig. Det skal også nevnes at han arvet en rekke gårder i Vest-Telemark etter sin far. Som en kuriositet kan nevnes at han en tid eide den gården der Malene Sørensdatter (se #1) kom fra.Det er mine holdepunkter foreløpig. Men det finnes mange Jens Friis. Det gjelder bare å finne en som har vært involvert i bergverksdrift.

Gjest Arnstein Rønning

#7 Det er kanskje(?) sønnesønn av den (av Gunn) nevnte Niels Friis, som finnes på ei gravplate av støpt jern i Larvik som Niels Friis Pedersen, som var født ved Næs Hammer i mars 1729, og som ved dødsfallet på Langestrand i Larvik i 1790 var 'fordum Ober Mars Mæster' ved Fritsøe Jernværk.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.