Gå til innhold
Arkivverket

[#32826] Familien Elgen


Gjest Ola Bjerkås
 Del

Recommended Posts

Gjest Ola Bjerkås

Jeg skulle så gjerne ha et par opplysninger fra kirkebøkene for Sogn og Fjordane. Disse finnes jo i database i Digitalarkivet, men jeg kan ikke finne innførselen der. Det er rart, for jeg har opplysningene mine fra flere andre kilder, bl. annet konfirmantlister fra Oppdal.Spørsmålene gjelder BARN av ekteparet Martinus Pedersen Elgen f. 1850 i Kongsberg og hustru Marit Mikkelsdatter født 1852 i Dovre, gift 1874 i Sunndalen.1. Mikkel Martinussen Elgen angis i flere kilder å være født 6. juni (andre steder 13. juni) 1881 i GLOPPEN. Finner ham ikke i databasen. Kunne dere finne fødselsdato samt bosted og fars yrke.4. Mathilde Martinusdatter Elgen, født ca 1883 i GLOPPEN eller SOGNDAL. Finner henne ikke i databasen. Kunne dere se om dere finne fødselsdato samt bosted og fars yrke?3. Carl Martinussen Elgen ble etter folketellingen 1900 født ca. 1887 i SOGNDAL i Nordre Bergenhus. I følge en (ikke nødvendigvis pålitelig) amerikansk kilde er han født 4. desember 1886. Finner ham ikke i databasen. Kunne dere finne fødselsdato samt bosted og fars yrke?Dessuten har jeg et spørsmål til kirkebok for VOSSESTRAND i Hordaland.: 4. Overnevnte Mikkel Martinussen Elgen (f. 1881) giftet seg med Kari Haldorsdatter Bratthole, født 20. juli 1879 i Vossestrand). Kan dere se om dere finne ekteskapsinngåelsen i 1902 (evt 1901 eller 1903)? Skulle så gjerne ha datoen.Med hilsen Ola Bjerkås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Gloppen er ikkje med i sfj-basen. Eg har aldri støytt borti namnet Elgen her i Gloppen, men det utelukkar ikkje at vedkomande er fødd her, t.d. av foreldre på gjennomreise. Du har så mange stadnamn i innlegget at familien høyrest forholdsvis mobil ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Bjerkås

Martinius Pedersen Elgen var jernbanearbeider og arbeidet på anlegg flere steder i landet inntil han slo seg ned i Oppdal litt før 1890. Martinus hadde mange barn. Noen av sønnene tok opp samme yrke. Martinus selv og store deler av familien utvandret til USA fra 1902 og utover.Når det gjelder alternativ til Sogndal Nordre Bergenhus, som det står i folketellingen, kan jeg lete i sokndal både i Rogaland og Trøndelag. Men kan dere gi meg et alternativ til Gloppen som fødested i 1881 - et navn som ligner, og der de bygde jernbane.....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.