Gå til innhold
Arkivverket

[#32835] Gravengaard

Gjest Sjur Madsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bente Aaris

ANNE ELISABETH PEDERSEN FemaleEvent(s): Birth: Christening: 17 JUN 1767 Bragernes Drammen, Buskerud, NorwayParents: Father: PEDER GRAVENGAARD Family Mother: RANDI HUUS Messages: Extracted birth or christening record for the locality listed in the record. The source records are usually arranged chronologically by the birth or christening date.Source Information: Batch No.: Dates: Source Call No.: Type: Printout Call No.: Type: C420482 1734 - 1814 0123845 Film

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 Norway Search Results | Download | PedigreeBIRGITHA MARIA PEDERSEN Female Event(s): Birth: Christening: 26 JUN 1762 Bragernes Drammen, Buskerud, Norway Parents: Father: PEDER GRAVENGAARD Family Mother: RANDI HELLENA HUUS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Om du ser på lenken til Marens dåp i nr. 11 vil du se at hun også må være en søster av min tipp-tipp-oldemor Anna Elisabeth Gravengaard.Det Norsk slektshistoriske tidsskriftet som omhandler Huus, skulle jeg gjerne vite hvilket nummer har?Mulig jeg kan søke på nettet etter innholdslister?Spennende å arbeide med dette. Jeg har også fått mange nye barn i søskenflokken på kort tid. Takk til de gode hjelpere som har søkt i kirkebøker og henvist til kilder!Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg en oversikt over Norsk Slekthistorisk tidsskrift med alfabetisk søkeliste.Under HUUS fant jeg også RANDI ELENE HUUS. ( g. GRAVENGAARD) mor til min Anna Elisabeth Pedersdatter Gravengård og Maren Pedersdatter Gravengaard. Her var nevnt mange med HUUS-navnet.http://www.genealogi.no/nst_reg/innh.htmDenne ( disse?) bøken må jeg prøve å låne.Vi får holde kontakten for å se om noen av oss finner opphavet til Peder Gravengaard i Ribe ( Ringkøbing området) Finner få i passe alder ved F.S. men navnet finnes fortsatt i området.Spennende? Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Etternavnet Graavengård er funnet med flere varianter.Som på alle barna i barneflokken f. i Kongsberg: LenkeHer er navnet skrevet med w. På barna født på Bragernes ser det ut til at Gravengaard er brukt.I Norsk slektgistorisk tidsskrift finner jeg ved søk på G. at familie-medlemmene kalles Gravensgaard, som Oddbjørn også sier.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Intet nytt om Gravengaard i NST XXIV, den ene artikkelforfatteren skriver forøvrig som kirkeboken i Bragernes Gravengaard selv om registeret sier noe annet.Gravengaard er i artiklene med pga. gifte med hhv. Huus og Frølich som allerede er omtalt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk til Geir for oppslag i NTS.Jeg har funnet en Annikken Huus g. 1699 i Bragernes m. Nicolaus von SibbertLenkeLurer på om dette kan være forfedre av Randine Elene Huus . Her kommer Nicolaus navnet inn.Lurer også på om Annichen Huus er datter av en Withkin Huus og Kirsten Nielsdatter . Hun er i så fall dpt 1660 i Oslo Domkirke.Mulig det kan være en prestedatter, jeg mener å ha støtt på W.Huus som prest i en kilde.( Kan det være herfra ryktene om presten kommer?)Skal se hva jeg ellers kan finne.Jeg er svært glad for hjelp av eksperter som har tilgang til kilderstoff og ikke minst kirkebøker, der det finnes.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Under alfabetisk søk på Huus finner jeg følgende :Wittekind Huus, en lagmann,Wittikind Nielsen Huus,Gunther Wittikind Huus, lagmann,Wittikind Madsen Huus, prokuratorog en Wittikind Huus sokneprest.Hvem som er far til Annichen Huus som gifter seg med Nicolaus von Sibbert, har jeg ikke funnet i farten.Oversikten nevner kun navn, så her må jeg nok ha boken for å kunne finne fødselsår og slektsammenheng. Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er en dåps registrering på Annichen Huus i Oslo Domkirke:LenkePå smme dato har IGI også Annichen Huus med samme foreldrepar dpt i Bragernes.Her er opplagt en feil, som kirkebøker muligens vil avsløre.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Witikind Günther Huus (lagmann i Christiania) og Kirstine Nielsdatter Kongsberg som er foreldre til Annichen Huus. Annichen var forøvrig først gift med rådmann Eggert Stockfleth.Nicolaus Sibbern skal vel navnet til andre ektefelle være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er en bror av Annichen (38).Kirken er forøvrig Den Hellig Trefoldiges Kirke i Christiania (innviet 10.03.1639, brann 21.04.1686 og revet, dette er en egen historie). Vor Frelsers Kirke ble innviet 07.11.1697, navnet Oslo Domkirke fikk den i 1950 (skrivemåte Vår Frelsers Kirke de siste to-tre 10-årene før 1950).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk igjen, Geir!Her er vel ekteskapet i Den Hellige Trefoldighets Kirke i Christianaia mellom Foreldrene:LenkeFlott at du nevner navnrforandringen, dette går ikke fram av IGI.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen detalj for virkelig å spikke fliser, det står Wittikind i kirkeboken for 1658, ikke Wittekind som lenken sier, og Kiesten, ikke Kirsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk for påminnelsen om de merkelige forvrengninger av navn i noen kilder.Tar med det første ekteskapet til Annichen også som du nevnte:LenkeOgså her stort forbehold om både navn og tidsangivelser.Da er det godt at noen tar seg tid til å hjelpe med oppslag originale kilder!Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her finner jeg nok en Annichen Huus gift i Tønsberg tidligere:LenkeVet heller ikke om det kan være noen slektssammenheng til den andre Annichen Huus her?Lurer på om du Geir ut fra dine kilder, kan finne hvem foreldrene til Randi Elene(a) ( Helena)Huus som giftet seg i Bragernes med Peder Gravengaard er?Finner henne kun i kilder uten alders-angivelse.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Ved sønnen Anthonius dåp var Randi Eline Huus's etternavn Nielsdtr. dersom det er riktigt hva som er på FS, (man kan jo ikke uten videre ta alt for god fisk som er der, det finnes utrolig mange feiltolkinger/koblinger, og bør derfor altid etterkontrolleres, men det kan være en bra ledetråd). IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 Norway Search Results | Download | PedigreeANTHONIUS PEDERSEN MaleEvent(s): Birth: Christening: 17 MAY 1766 Bragernes Drammen, Buskerud, NorwayParents: Father: PEDER GRAVENGAARD Family Mother: RANDI NIELSDRså er det vel nærliggende å tro at denne kan være hennes dåp, alderen rimer jo også:IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 Norway Search Results | Download | PedigreeRANDI ELINE NILSEN FemaleEvent(s): Birth: Christening: 30 JUN 1740 Bragernes Drammen, Buskerud, NorwayParents: Father: NIELS ELLUFSENIGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 Norway Search Results | Download | PedigreeNIELS ELLUFSEN Male FamilyMarriages: Spouse: RANDI NICOLASDR Family Marriage: 26 JUN 1721 Bragernes Drammen, Buskerud, Norwaymen Randi døde ant. før 1730, da g. Niels sig igjen iflg.er Nermo's database: Anna Elisabeth Jespersdsatter GRAM 1706 - 1778BIRTH: 1706, Bragernes, DrammenBAPTISM: 2 Oct 1706, Bragernes, DrammenDEATH: 1778, Bragernes, DrammenBURIAL: 14 Apr 1778, Bragernes, DrammenNATURALIZATION: 8 barn, et.navn HuusFather: Jesper Pedersen GRAM Mother: Susanne Jensdatter HOFGAARDFamily 1 : Niels ELLEFSEN MARRIAGE: 2 May 1730+Andreas HUUSNiels ELLEFSEN CIR1686 - 1772 OCCUPATION: Kjøpmann i BragernesBIRTH: CIR1686, Bragernes, Drammen DEATH: 1772, Bragernes, Drammen BURIAL: 30 Dec 1772, Bragernes, Drammen Family 1 : Anna Elisabeth Jespersdsatter GRAM MARRIAGE: 2 May 1730 +Andreas HUUS Jeg kan ikke finne den vielse og ikke finner jeg ut heller, hvor de har etternavnet HUUS fra, som her antydes at 8 av barna deres har, men her er kun 1 av dem Andreas (g. med Marie Treschow), ant. er Randi den 1.fødte datter og får derfor navnet etter farens avdøde hustru, som skikken var.[url="http://nermo.org/slekt/d0021/g0000089.html#I19095>http://nermo.org/slekt/d0021/g0000089.html#I19095I farta finner jeg ikke andre mulige. søskende til RandiSUSANNE NILSEN FemaleEvent(s): Birth: Christening: 13 APR 1726 Bragernes Drammen, Buskerud, NorwayParents: Father: NIELS ELLUFSENMaren Nilsdatter Huus Female FamilyEvent(s): Birth: Christening: 29 OCT 1735 Bragernes Drammen, Buskerud, NorwayMarriages: Spouse: Svend Hansen Lystad Family Marriage: 29 MAR 1781 Sorum, Akershus, NorwayKIERSTINE MARGRETE NILSEN FemaleEvent(s): Birth: Christening: 19 DEC 1742 Bragernes Drammen, Buskerud, NorwayParents: Father: NIELS ELLUFSEN FamilyFor å få kontrollert og bekreftet dette bør jo et skifte etter Niels Ellefsen/Anne Elisabeth Gram skaffes, det ligger vel i Kongsberg.Her er de nevnt i et skifte:Lenkeskifte etter Anne Elisabeth Grams far:LenkeLenkeTror han var g. flere gange, hvis det da er samme fyren:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

N.S.T. Bind 24 (1973-1974):Haanshus, Ingeborg. 'Bartskjær, stadskirurg på Bragernes Jesper Gram og noen av hans etterkommere.' NST 24 (1973): 94-120.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her strømmer det på med nye opplysninger fra Bente. Dette var riktig mye av interesse.Jeg legger ved en lenke her til Randi Eline Nieldsatter, som du har funnet: LenkeSkal se om jeg kan få studert alle opplysningene fra deg grundig.Fant også et Frøiling-navn i en av skiftene du henviser til.Mye stoff å arbeide med her. Det Huus-etternavnet som Randi Elena( Helena) bruker, kan være som du sier en slags oppkaling.Jeg må nok låne flere bøker fra N.T.S, forstår jeg.Takk for alle de spennende opplysninger som er kommet fram her.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger en lenke til Nils Ellefsens 1. ekteskap med Randi Nicolasdatter i 1721:LenkeSpørsmålet blir vel da om denne Randi kan være datter av en Huus?Hva med Annichen Huus og Nicolas von Sibbert? som før nevnt? Kun gjetting her fra min side.Det tar nok tid å studere det som er funnet for å samle trådene.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.