Gå til innhold
Arkivverket

[#32857] Johannes Mow, f. 1715


Gjest Kristin S. Aasen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torgeir Kvalvaag

Ut fra ovenstående (47) m.m.m, tillater jeg meg følgende tankerekke:Gartner/urtegaardsmand Johan Schmouch var gift med Sophia Rasmusdatter. De hadde datteren Margrete Sophie som 27.januar 1737 ble båret til dåpen av Anne Cathrine Landbye, 'Fruens pige paa Ulricsholm.'Sophia Rasmusdatter er datter av Rasmus Michelsen Landby på Finstad i Kråkstad. Hennes 'pige' er ingen andre enn den søsteren Anne Cathrine Trane som er nevnt under Finstad i bygdeboka http://www.ski.no/documents/0/Bygdebok/Finstad.htmog som seinere ble gift til (?) Osterøy.Etternavnene Landby (faren), Landbye (den tredje søsteren Bodil) og Trane ble brukt om hverandre.Det barnet som ble døpt 27.januar 1737, Margrete Sophie Johansdatter Schmouch er identisk med den Mademoiselle Margareta Sophia Johannisd. Smoug som ble gift i Kråkstad 12.06.1759 med Sergiant Friderich Andersen Kraft.Dermed mener jeg at vi har svart på hvem bruden var og hvem hennes far var. Vi har derimot fortsatt ikke noen forklaring på hvor 'Mow-' navnet kommer inn. Spørsmålet er kanskje heller om det overhodet finnes noen forklaring, m.a.o. at det a. dreier seg om en misforståelse eller at b. Schmouch/Smoug er blitt til Moe/Mow.Jeg kan etter dette ikke skjønne annet enn at brudens far het Johan Schmouch og var gartner på Fyn.Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Torgeir,kjempefint at du har vært i kontakt med noen i Danmark. Og fått tak i noen opplysninger.Jeg kan gjøre deg og andre oppmerksom på at farmoren til Sophia Rasmusdatter (datter til Rasmus Michelsen Landby og Bente Holgersdatter Trane))(gift med Johannes Mow)antagelig het Anne Cathrine, født Paludan og gift Landby. Utfra min lille forskning ang. Paludan-slekten.Jeg har lest det du skriver om pigen til husets frue og at pigen er Anne Cathrine (Sophia Rasmusdatters søster). Men jeg har et spørsmål om hvem som er husets frue? Er det Bente Sophia Holgersdatter Trane som ble enke tidlig (1709?)? Ble hun gift på nytt igjen, så hun ble husets frue?Håper noen kan gi svar på det.Og hvordan er det søkt i FS, slik at man fant vielse til Johannes og Sophia og dåp til (Mar)grethe Sophia? Jeg vil gjerne lære mer for å få bedre treff i FS. For jeg søkte på Smoug/Schmoug i Danmark. Men da kom ikke noe frem. Noen hadde jo funnet det med Smouch. Derfor spør jeg om hvordan det er blitt søkt.Jeg har sett på nettet at Ulrichsholm er oppkalt etter Ulrich Christian Gyldenløve. Men er usikker på om det er i Sverige eller i Danmark. Er også usikker på om det finnes to Ulrichsholm-steder. Gods og slott. Eller Ulrichsholm gods og Ulrichsholm slott er det samme.Har også sett at noen Mow-folk i Larvik har forbindelser til en eller flere Gyldenløve.Har også sett i nyhetsgrupper for flere år siden at Ulrich Christian Gyldenløve (husker ikke helt) var far til et uekte barn født inn i Stub-familien eller Trane-familien. Tror det var Stub-familien. Nevner det med Stub og Trane, fordi en av fadderne het Stub ved dåpen til en av barna til (Mar)grethe Sophia Smoug/Smaug og hennes mann Fredrich von Kraft.Håper vi finner en dag opprinnelsen til Johannes/Hans/Johan Mow!Og det er merkelig at i akkurat den familien har det vært så mange forskjellige stavelser av fornavn/etternavn. Skjønner at i gamle dager var det mer vanlig med ulike stavelser av samme navn.Mvh. Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

SØK PÅ FS ang. Margrethe Sophies dåp. Jeg bruker alltid All resources og denne gangen All countries. Skrev så bare inn margrete sophie johannesdatter født 1738 +-2 år. Det samme gjelder jo ekteskap. Legg gjerne til +- noen år.Gudskjelov bryr ikke FS seg om rettskrivning så man får alle mulige varianter og da er det bare å begynne med å lete etter fornavnet Margrete Sophie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Hvem 'Fruen (...)e paa Ulricsholm' var, vet jeg ikke. Men det finnes kanskje på nettet, hvis jeg får tid.Her er litt[url="http://mi9.dk/site/default.asp?ID=147>http://mi9.dk/site/default.asp?ID=147Så FamilySearch: Jeg startet simpelthen ved å sjanse på navnet Johan Schmouch under Danmark under All resources. Da dukket bryllupet opp med batchnummer og det hele. Siden det var snakk om et bryllup, startet batchnummeret med en M (=marriage). Jeg skiftet så ut M med C (=christianed) samtidig som jeg satte inn Johan som farens fornavn (alt dette under IGI) og vips dukket både det ene og det andre barnet opp.Bryllupet mellom Johan og Sophia finner du ellers herLenkeOm ikke dette funker, ligger det under batch M204121 under Danmark om du bruker FS.Margrethe Sophies dåp finner du her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Takk til Berit Knudsen og Torgeir Kvalvaag for deres beskrivelser av hvordan søke bedre på FS! Og takk til T. Kvalvaag for lenken (første) om Ulrichsholm i nr. 55.Kanskje jeg skal sende mail til mannen (lokalhistoriker? på museum)som står oppført i lenken og spørre om han har oversikt over eiere/husets fruer på Ulriksholm ved Odense.Jeg beklager at jeg skrev litt feil. Det var ikke Ulrich Christian Gyldenløve som var far til et uekte barn. Det var ham selv som var uekte barn til kong Christian IV. Er det riktig at det stod noe om det i tema om Stub-familien i nyhetsgrupper for noen år siden? Eller et annet sted/tema? Fint hvis noen som vet svaret kan gi det her.Lurer på om det fins Ulriksholm slott/gods i Sverige også?Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Siste nytt fra min fynske kontakt:1733 1 Marts Johan Schmouch Urtegaardsmand ved Ulrichsholm og Sophie Landbye trolovet; 1733 29 April blev de viet;1734 30 Maj blev urtegaardsmand Johan Schmouchs barn døbt - Ulrich Friderich; 1735 17 Juli (hjemmedøbt 8 Juli) Anna Maria; 1737 27 Januar Margrete Sophie; 1739 19 April Rasmus; 1741 5 Marts Christian; 1743 30 Juni Johan Friderich; 1745 31 Marts Catharina Caspara; 1747 22 Marts Friderica Albertina.1748 28 April begravet gartneren ved Ulrichsholm Johan Schmouch, 48 år.Kilde: Kølstrup kirkebog.Ifm. skiftet etter gartneren følgende: ... enke Sopia Rasmusdatter - laugværge Anders Dinesen af Kiertinge, følgende børn; 1) Ulrik Johansen 14 tiener hr. borgmester Erichsen i Odense 2) Anna Marie Johansdatter 13 aar - laugværge handskemestrene?? el. huusmændene?? Hiort?? og Jens Rasmussen begge af Kiølstrup 3) Magrethe Sopia 11 aar - laugværge - ' - 4) Rasmus Johansen 9 aar - do 5) Christian Johansen 7 aar - do 6) Johan Friederich 5 aar - do 7) Katrina Kaspara 2 aar - do 8) Fridericha 1 aar - doKilde: Ulriksholm skifteregister.Selv om dette betyr at Sophia Rasmusdatter Landby giftet seg i en alder av 15 år (antatt fødselsår 1718), er jeg nå tilbøyelig til å bli stadig mer enig med meg selv om at den Mlle Margrethe Sophia Johannesd. Schmoug som 12.06.1759 i Kråkstad kirke ble viet til Frederich Andersen Kraft, var datter av Sophia Rasmudatter Landby/Trane fra Finstad i Kråkstad og gartner Johan Schmouch i Kølstrup på Fyn.Eller er det noen som har et bedre forslag til spørsmålet i innlegg (1)? Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Kveldsnytt i alt vesentlig fra vår kilde på Fyn:'Jeg regner med at du jo nok ved dette, men Sophie giftede sig igen senere i Kølstrup med Claus Reimersøn fra Kiøbenhavn, og her hedder hun Sophie Rasmusdatter Landbye gartner ved Ulrichsholm salige Johan Scmouchs enke.'Jeg visste det ikke, og nå vet vi det alle sammen. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.