Gå til innhold
Arkivverket

[#32891] Bilde fra stor begivenhet i Kristiansand 1898

Gjest Hans Mathisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Sprengningen var i 1972, og Johs. Seland satt som redaktør til han ble avløst av Egil Remi Jensen og Jens Vetland i 1979.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Ja, jeg kjente til det, Kjetil. Siden bildet er datert 1898 og det sees flere 'rene' norske flagg, kan bildet da kanskje vise en feiring av flagglovens vedtak en snøfattig og mild desemberdag i Kristiansand?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Er det nyutsprunget bjørkeløv båten til høyre er pyntet med,i så fall er det om våren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Etter at flaggloven av desember 1898 var vedtatt og noe senere gjort gjeldende, var det vel INGEN flagg med 'sildesalaten' å se? At det på bildet fins både flagg med og flagg uten 'sildesalaten', må vel kunne tas som tegn på at bildets datering - 1898 - meget vel kan være korrekt? For det lå vel noen slags protest i det å heise det rene flagget i tiden før man formelt ble kvitt det?I tilfelle min henvendelse til Fædrelandsvennen ikke fører til noen løsning: Hvilke andre aviser enn Fædrelandsvennen eksisterte i Kristiansand eller der omkring i 1898?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Til (30): Såvidt jeg kan se av bildet, har alle splittflaggene, og ingen andre, unionsmerket. Splittflagget hadde sildesalaten frem til 9. juni 1905 kl. 1000. Dette var jo det militære flagget, så der var det nok ingen 'slinger i valsen'.En presis datering av bildet synes jeg er vanskelig - det er så mange motstridende momenter. Ut fra de hypotesene som er lansert så langt, burde bildet være tatt under det kongelige sangerstevnet i Kristiansand en vårdag i siste halvdel av desember 1898 ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.