Gå til innhold
Arkivverket

[#32894] Johan Christiansen f 1830. Flyttet han til Larvik ca 1870??


Gjest Roy Kåsa
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Ja da tar jeg meg en tur innom biblioteket her i morgen, skal se hva jeg finner både i eldre og nyere Hedrumbøker om Jomfruøyas beboere.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen ! Før jeg drar på biblioteket i dag sender jeg denne damen , Oline Pedersen , enke i Brunlanes 1 1900-tellingen. Hun er oppført som f. i Fet Akershus. og bor nå ved Agnes fabrikk, i Brunlanes, ikke lang avstrand fra Langestand i Larvik.LenkeKan det tenkes at hun har flyttet i nærheten av noen av barna og at mannen Johan er død før?Damen har nesten rett alder og Fet er i alle fall i Akershus. Får se hva jeg finner i dag. Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Har nettopp kommet hjem fra biblioteket, og der var det ingen Hedrum-bøker ledig for utlån.Jeg skrev av de opplysningene som vel hører til den Johan Christiansen som Einar L. fant fram til:Sitat: Jomruøen s. 190-191, Hedrum II av Jan W.Krohn.Holm.Christian Conrad Andersen f. 1796 d. 1859 g.m.1818, Anne Helene Hansdatter d.1839, 38 år.Barn: Anders Chr. f. 1819Hans Martin f. 1821Gurine f. 1823Maren Petrea f. 1826JOHAN f. 1831.Fant ikke flere opplysninger om hvor det ble av Johan Christiansen f. 1831 og hvem han giftet seg med, dessverre. ( med forbehold om rett avskrift.Jeg lånte med meg Astri Jahnsens Brunlanesbok III, for å se om jeg kunne finne spor etter enken Oline Pedersen , f. 1837 i Fet, Akershus.Har lest gjennom de sidene som handler om Agnes, men fant henne ikke nevnt der ved raskt gjennomsyn.Jeg har jo boka her, så om du ønsker jeg skal sjekke andre opplysninger fra dette området kan du si fra.Håper du finner svar på 1875-tellingen ved Larvik bibliotek. Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg leter fortsatt i Brunlanesboka, og denne familien som jeg finner På Baalsrud i 19oo står det mye om på s. 568 under Tveitdalen-Tvedalen:LenkeDatter Anna Marie Johansdatter som er f. 1867 d. 1916 i følge bygdeboka. Opplyst født f. Kristiania.Dette er vel opplysninger du har fra før, om ikke kan du få dem nå om du ønsker?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gunn. Takk så mye for iherdig innsats!! Brunlanesbøkene har jeg her hjemme,og familien du nevner på s.568 i boka er altså min kones 1 Tippoldeforeldre. Vi er naturlig nok opptatt av hvordan hun havnet i Brunlanes. Håper 1875 tellinga på Bibl.Larvik kan gi meg svaret ang.foreldrene Johan og Oline. Mvh Roy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg har nå kommet til bunns i saken. Jeg har ikke tid til å skrive inn al informasjonen nå; det må jeg komme tilbake til i morgen.Så enge kan jeg opplyse om at det har vært sammenblandinger av to ektepar ved navn Johan Kristiansen med hustru Oline. Roy har vært på rett spor hele tida. Problemet har vært at paret som er vist til i FT1900 (innlegg 12 og 14) er feil par. Det paret har i innlegg 10 fått barn som ikke vedkommer dem; derav de tilsynelatende oppsiktsvekkende sammenfallende datoene.Kommer altså tilbake i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Kåsa

Da venter jeg spent Kristian! Hadde tenkt meg en tur til Larvik bibl. på Torsdag ang.Ft.1875,men kansje du har spart meg for jobben. Dette høres lovende ut!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

FT1875 blir nok overflødig, i alle fall med tanke på at det tar lang tid å gå gjennom for å finne de rette personene. Med den bør du likevel finne ut hvor i Larvik familien bodde, men det vil trolig bli mye jobb for en mindre viktig opplysning. Vel, her er hva jeg har satt sammen:Her kommer sammendraget om familien. De som ønsker å se kildegrunnlaget kan sende meg en e-post til khuns alfakrøll online punktum no.JOHAN KRISTIANSEN ble født 12. oktober 1833 og døpt 3. november 1833 i Høland i Akershus. Foreldrene var Kristian Nilsen og Anna Olsdatter. De kalles 'Fjeld' og bostedet er 'under Wennemo'. Det kan muligens bety at de var husmannsfolk på en plass Fjell under en gård Vennemo i Høland. Dette kan formodentlig undersøkes.OLINE PEDERSDATTER ble født 24. april 1838 og døpt 4. juni 1838 i Skedsmo i Akershus. Foreldrene var Peder Olsen og Marte Olsdatter, husmannsfolk på en plass under gården Haneborg i Skedsmo.Johan og Oline giftet seg i Trefoldighetskirken i Kristiania 7. oktober 1864. Johan kalles møller, og forloverne var begge møllere ved Foss møller, så det må være Johans arbeidsplass. Ved folketellinga 31. desember 1865 er Johan og Oline her:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60301&gardpostnr=1926&personpostnr=45118&merk=45118#ovre>LenkeDatteren Caroline må, etter det jeg kan forstå, være en feilregistrering - enten i originalkilden eller ved digitaliseringen - for Carelius (se barna nedenfor).Ut fra barnas dåper og konfirmasjoner kan vi følge familien. Senest 1870 (datteren Josefine Anettes dåp) bodde familien i Larvik. Johan kalles 'Møllersvend Johan Christiansen Fossen'. 'Fossen' har han kanskje tatt fra Foss møller? Navnet er også brukt i 1872 og 1885 (Josefine Anettes konfirmasjon), men i siste tilfelle må Josefine Anettes dåpsattest være brukt som forelegg, så det er ikke sikkert at Johan brukte navnet på den tida. Fra 1872 og utover kalles Johan alltid møller. Ennå i 1880 bodde familien i Larvik, men innen 1885 må Johan ha blitt møller ved Halle Mølle i Brunlanes, og familien har flyttet dit. Kanskje hadde det skjedd nylig, for Josefine Anette ble likevel konfirmert i Larvik.Møller Johan Kristiansen, bosatt på Halle, døde 30. mai 1897 av et 'hjertetilfælle' og ble gravlagt 5. juni 1897 ved Tanum kirke i Brunlanes. Fødestedet oppgis riktignok til 'Smaalenene' (Østfold), men det må være feil. Som enke ser det ut til (som Gunn nevnte i innlegg 27) at Oline (her kalt ”Pedersen”, født 1837 i Fet) kom til Agnes fyrstikkfabrikk, der hun ble forsørget av fattigvesenet:LenkeOline døde som enke og fattiglem på Agnes 17. mars 1905 og ble gravlagt 20. mars 1905 ved Tanum kirke. Riktignok kalles hun 'Olsen', og fødestedet oppgis til Fet, akkurat som i FT1900, men fødselsåret 1838 er riktig, og ut fra sammenhengen for øvrig tror jeg det må være riktig person.Barna blir da:1. PEDER KARENIUS, også kalt Petter Karenius, født 23. juli 1865 i Kristiania og døpt 20. august 1865. Jeg har ikke funnet ham døpt, men det er opplagt han som skjuler seg bak 'Caroline' i FT1865. Konfirmert 4. april 1880 i Larvik. Gift 3. september 1886 med Anette Henriksdatter, født 1867, fra Åres i Brunlanes. Ved den anledningen kalles han sjømann, og han var bosatt på Halle.2. ANNA MARIE, født 1867 i Kristiania. Jeg har ikke funnet henne døpt. Merkelig nok har jeg heller ikke funnet henne konfirmert, verken i Larvik eller i Brunlanes. Etter hva som har kommet fram i debatten, må hun likevel høre hjemme i denne familien. Gift 9. august 1889 med Karl Martin Knutsen, født 1868, fra Tvedalen i Brunlanes. Ved denne anledningen oppgis hun å være datter av 'møller Johan Kristiansen', og dessuten er 'Johan Kristiansen Halle' forlover.3. JOSEFINE ANETTE, født 23. januar 1870 og døpt 20. mars 1870 i Larvik. Konfirmert 12. april 1885 i Larvik, selv om hun da bodde på Halle.4. OTILIE MATHILDE, født 5. november 1872 og døpt 5. januar 1873 i Larvik. Konfirmert 9. oktober 1887 i Tanum kirke.5. OTTO HJALMAR, født 15. august 1875 og døpt 26. september 1875 i Larvik. Konfirmert 5. oktober 1890 i Tanum kirke.En ting til må anmerkes: Ved Otto Hjalmars dåp i 1875 oppgis det at foreldrene ble gift 1867. Det må rett og slett være feil, om da ikke jeg har lest 7-tallet feil for 4. Det har jeg opplevd før, men jeg har ikke hatt tid til å undersøke en gang til.* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *Jeg må også ta med ekteparet som er sammenblandet:JOHAN KRISTIANSEN døde 7. desember 1909 på et gamlehjem i Larvik og ble begravet 11. desember 1909. Han kalles arbeider og fattiglem. Han var født 1831 i Hedrum.Kona OLINE døde 22. april 1905 i Larvik og ble begravet 27. april 1905. Bostedet oppgis til Øvre Jegersborggate 1. Fødselsår og fødested oppgis til 1829 (med 1831 i parentes) og Larvik. Det opplyses videre at ektemannen var dagarbeider. For øvrig kalles Oline her 'Kristiansen' som sin mann.I FT1900 er ekteparet her:LenkeNår vi holder disse to menneskene vekk fra det ekteparet som døpte barn i Larvik 1870, 1872 og 1875, blir det ikke lenger sammenfall i fødselsdatoer, og 'den andre' Johan Kristiansen er heller ikke møller, men bryggearbeider (FT1900) og dagarbeider. Vi kan faktisk heller ikke si at Oline var ei Pedersdatter, for også i FT1900 kalles hun ”Kristiansen”! Denne Johan Kristiansen kan mye mulig være han som ble født på Jomfruøya i Hedrum i 1831, men det har jeg ikke undersøkt. I FT1865 finner vi dem her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Kåsa

Dette var helt fantastisk Kristian!! Takker så mye!! Hva mer kan jeg si?? Kona ringer sin mor i skrivende stund!'Gamlemor'er også interressert i dette. Mvh Roy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Morsomt å få bitene til å falle på plass. Håper at også Einar leser dette, så han kan få korrigert sine opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.