Gå til innhold
Arkivverket

[#32914] Barbra Iversdatter fra Modum

Gjest Alf Segbø
 Del

Recommended Posts

Gjest Alf Segbø

Ved folketellingen i 1801, bor Barbra Iversdatter, enke og 45 år, på Braaten i Modum. På samme gård bor Tøllev Iversen, også 45 år. Jeg har funnet en Barbra Iversdatter, 16 år, som konfirmant i 1772, kanskje den samme. Hun må være født omkring 1755-56. Så til spørsmålet: Vet noen hvem foreldrene til Barbra Iversdatter fra Modum er, hvor og når hun er født og om hun og Tøllev var søsken (tvillinger)?For å gjøre det mer komplisert, har jeg funnet en Tøllev Iversen som er født i Nes i Hallingdal på samme tid. Han har en yngre søster som også heter Barbra, 43 år i 1801.Vennlig hilsen Alf Segbø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Thore Skinstad

Hei.Det er muligens et spor her som jeg fant på FS:Husband ERICH HANSEN Birth: Christening: Marriage: 24 OCT 1784 Modum, Buskerud, Norway Death: 13 OCT 1799 Burial:Father: HANS PEDERSEN LOFTHUS Mother: MARIE ANDERSDTR KOLLERUD Wife BARBARA IVERSDTRBirth: 1756 Christening: Marriage: 24 OCT 1784 Modum, Buskerud, Norway Death: Burial:Children NoneJeg har ikke funnet navn på foreldrene til Barbro, men det tyder på at hun er født på Modum.På FS. IGI Individual Record finner jeg følgene:BARBARA IVERSDTR Birth: 1756 Of, Modum, Buskerud, Norway Alf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Segbø

Takk for påminnelsen om at hun er født på Modum, det står klart i FS, men i kirkeboka finner jeg det ikke. Hvor har FS fått opplysningene fra? For å gå litt videre, på Jar finner jeg i 1801 en Iver Svenningsen, enkemann og 81 år. Jeg har funnet hvem han ble gift med, de barna han har (bortsett fra en eventuell Barbra) og når han døde. Det er plass til Barbra mellom det siste født i 1757 og det nestsiste, født i 1753, men som sagt, jeg finner ingen innførsel i kirkeboka. Det er kanskje for enkelt å si at 'denne lappen' glemte presten. De andre opplysningene fra FS, stemmer med kirkebøkene så langt jeg har funnet. Vennlig hilsen Alf Segbø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjetil Andersen

Ad: Barbara f. 1756 OF, Modum OF i FS betyr rett og slett at vedkommende som har submitted opplysningen ikke har noen dokumentasjon på hvor hun er født, men at det antas at hun er født i Modum eller deromkring.Hun kan således gjerne være født i Nes i Hallingdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Segbø

Takk for opplysningen, det betyr vel at FS har brukt konfirmantinnførselen til å beregne fødselsåret. Jeg tror nok at hun er født i Modum, men jeg er foreløpig like langt Det ser vel ut til at eventuelle skifter (hvis de finnes) må til for å løse floken.Vennlig hilsen Alf Segbø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.