Gå til innhold
Arkivverket

[#32926] Laurits Hansen Blix 1633-1717

Gjest Irene Westen
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Hansen

Hei..det gikk litt fort i forige innlegg.. jeg får skylde på bihulebetennelsen...selvsakt er Svend Blix i Stavanger (1680-1730) sønnen til Aleth H. Blix og Morten Johansen... Aleth og Morten hadde så langt jeg vet Johan 1666?, Ribor, Svend 1673?-1755, Lars (død i Bergen) og Aleth 1680?.. dermed var Svend bare en 'fjærn' slekning til Christen Larssen her..---Jeg tror fortsatt at opphavet til Christen Larsen Blix er Laurits Mogensen Blix f ca 1616, sønn av sognepresten (1622-1629) i Trondheim Mogens Lauritsson Blix..---MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

Heihar prøvd å oppsumere dette så det blir mer oversiktig.først Ole Blix som trolig het Carstensen som farsnavn. (det står Carstens i farsnavnfeltet på DA. 1. Carsten Blix. Han giftet seg med Marte Trulsdtr. Barn:2. i Ole Carstensen Blix f. 1737. 2. Generasjon2. Ole Carstensen Blix, f. 1737 i Stavanger, RO, dåp 25 jan 1737 i Stavanger domkirke. han fikk barn med Birthe mens han var gift. Han var een gifft Mand og Skoemager ifølge opplysningene når sønnen Ole var født. (1) Han giftet seg med Åse Bjørnsdtr. (2) Han giftet seg med Birthe Simonsdtr. Birthe:. (3) Gift i Stavanger domkirke, med Helena Pedersdtr, f. 1755, d. i Stavanger, RO. Barn med Birthe Simonsdtr: i Ole Olsen Blix, f. 1768 i Stavanger, RO, dåp 30 des 1768 i Stavanger domkirke. Barn med Helena Pedersdtr: ii Christian Olsen Blix, f. 1781 i Stavanger, RO. iii Martha Serena Olsdtr Blix, f. 1783 i Stavanger, RO, dåp 10 jan 1783 i Stavanger domkirke. iv Christiana Olsdtr Blix, f. 1785 i Stavanger, RO, dåp 1 jul 1785 i Stavanger domkirke. v Peder Olsen Blix, f. 1788, dåp 28 sep 1788. så Kristen Larsen 1. Kristen Larsen Blix. (1) Gift i Stavanger domkirke, med Martha Jansdtr. (2) Han fikk barn med Gitløv Eskildsdtr. Her kan det være snakk om to forskjellige, siden det ikke er noe kommentar om ekteskap til Kristen. Barn med Martha Jansdtr: 2. i Jan Kristensen Blix f. 1734. ii Christian Kristensen Blix, f. 1743 i Stavanger, RO, dåp 18 okt 1743 i Stavanger domkirke. Barn med Gitløv Eskildsdtr: iii Eskild Kristensen Blix, f. 1745 i Stavanger, RO, dåp 4 jun 1745 i Stavanger domkirke.2. Generasjon2. Jan Kristensen Blix, f. 1734 i Stavanger, RO, dåp 15 sep 1734 i Stavanger, RO, d. i Stavanger, RO. Han kalles skoflikker. Gift i Stavanger domkirke, med Thrine Kirstine Mikkelsdtr, f. 1730. Thrine: hun kalles Catharina Valintinsen i 1801 ft. Barn:3. i Martha Christina Jansdtr Blix f. 1761. ii Maren Sophia Jansdtr Blix, f. 1763, dåp 20 feb 1763. Hun var hjemmedøpt, for så å få den bekreftet i kirken. iii Maren Jansdtr Blix, f. 1767, dåp 12 apr 1767. iv Michael Jørgen Jansen Blix, f. 1772 i Stavanger, RO, dåp 7 aug 1772 i Stavanger domkirke. v Christian Jansen Blix, f. 1774 i Stavanger, RO, dåp 8 jun 1774 i Stavanger domkirke.3. Generasjon3. Martha Christina Jansdtr Blix, f. 1761 i Stavanger, RO, dåp 14 jun 1761 i Stavanger domkirke. Trolig er det henne som kalles Birthe i 1801, hennes foreldre bor hos henne. og fødselsåret stemmer. Enke efter første ægteskab. Lever af haandarbejde og tilstød af byens fattig kasse, for sine mange børn. Barn: i Barbroe Cathrina Krag, f. 1788 i Stavanger, RO. ii Georgina Krag, f. 1789 i Stavanger, RO. iii Jakob Krag, f. 1791 i Stavanger, RO. iv Christian Krag, f. 1793 i Stavanger, RO. v Casper Nicolaj Krag, f. 1797 i Stavanger, RO. vi Erik Leganger Krag, f. 1799 i Stavanger, RO.så til Laurits Mogensen Blix f. ca 1616 i trøndelag. Har opplysning om at han ble inmatrikulert i kjøpenhavn men ikke noe om ekteskap eller hvor han ble av.kan og legge til at det er en Blix-slekt i Jelsa i Ryfylke på denne tiden, der skal det vistnok være Lars/laurits i bruk saom fornavn.de finnes en Laurits Eriksen Blix 1615 - 1679 g. m. Magdalene Lauritsdtr Krabbe bosatt i NumedalSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Westen

Tusen takk for intr. innlegg Knut og Steinar! Jeg kan like godt innrømme det med en gang: Jeg er fortsatt like forvirret :-). Jeg har forstått at Laurits Hansen Blix ikke hadde noen sønn som het Christen. Ergo er ikke 'min' Ole avkom etter ham (slik jeg tidl. har fått opplyst av en annen). Ved dåpen til Ole (f. 1737) står det i KB (funnet i digitalpensjonatet, reg. døpte i domkirken i Stavanger av Arne Arvid Rasmussen) at Marthe Trulsdatter er mor og Blix Blixs. er far. Dette er jeg enig med Knut i at må være slurv fra presten. Når Ole f. 1768 døpes står farens navn kun som Ole Blix og moren som Birthe Simonsdtr. Han er 'uekte'. Jeg har ikke funnet Ole og Birthe gift senere. En Peder blir døpt 1788 (det er egentlig hans aner jeg er intr. i ) og som far står Ole Blix og Helena Pedersdtr. De samme er nevnt ved Christianas dåp i 1785, Martha Serena i 1783, mens Christian som døpes i i 1781 har Ole Carstens. Blix som far og Helene Pedersdtr. som mor. Dette er det eneste stedet jeg finner Carstens. Blix. Jeg tolket det da som feilskrift for Christens. ettersom Jan Christens. Blix står oppført som far til mange barn som døpes i tiden 1761-1774. Da Jan Christensen Blix blir døpt 15.09.1734 står farens navn som Christen Larss. Blix og har yrke som skomaker. Ole døpt 1737 er jo nevnt som skomaker når den 'uekte' sønnen Ole f. 1768 døpes. Er det ikke litt pussig at både faren til Jan f. 1734 og faren til Ole f. 1737 var skomakere? Jeg, som jeg nevnte før, trodde derfor at Jan og Ole var brødre og at det var feilskrift i KB (Carstens.) Ved Ole, døpt 25.01.1737 står jo farens navn som Blix Blixs, hvorfor tror du, Steinar, at faren het Carsten? Den lenken du, Knut, sendte - innlegg 7865 - der opplyser Lars E. Øyane akkurat det samme som jeg har fått opplyst tidl. av en annen, men jeg har ikke funnet giftemålet mellom Ole Christensen Blix og Helene Pedersdtr. Den Ole Blix som i FT 1801 er 63 år og bor med kona Helene Pedersdatter og sønnen Peder i Holme gaden 113 i Stavanger er den jeg forsøker å finne anene til. Er det noen som fortsatt klarer å henge med? :-) Jeg er veldig takknemlig for alle innspill!!! Vennlig hilsen Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei..tja... jeg hang med ett stykke på vei i Steinars oppsummering, men så datt jeg av lasset... :-)jeg har forsøkt å finne noe mer ang. Christen, men avbrøt å startet opp med søk etter en Carsten Blix, han har jeg ikke klart å finne så langt.. jeg har faktisk ikke funnet noen Carsten Blix noen steder uansett tid..jeg tror også at registreringen Ole Carstens må ha feil i farsnavnet.. en ting er hva som står i avskriftene i enkeltregistreringer en annen ting er hva som er registrert totalt på eks. Blix på 1730-40 tallet.. jeg skal ikke gå inn på hele leksa med yrker, navn osv. men så langt jeg klarer å se så er det tvilsomt at det var en Christen Blix gm Marte og en Carsten Blix gm Marte i Stavanger samtidig..men for all del, vis meg en Carsten Blix i Stavanger i perioden 1725-1750 så skal jeg tro det..MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Westen

Hei Knut! Steinar har muligens tatt utgangspunkt i en Christians dåp 22.08.1781 hvor foreldrene står som Ole Carstens. Blix og Helena Pedersdatter. De øvrige barna som er døpt - hvor moren heter Helena Pedersdtr.- heter faren bare Ole Blix. Jeg har heller ikke funnet - hittil ihvertfall - noen ved navn Carsten Blix, men jeg er jo bare en dårlig amatør på dette området. Jeg synes det er nærliggende å tro at Ole og Jan var brødre - kun 3 års aldersforskjell og begge har sønner som heter Christian. Tilfeldig? Vel nok heter eldste sønn til Jan 'Michael', men jeg antar han er oppkalt etter sin morfar og sønn nr. 2 (Christian)etter sin farfar.Den eldste sønnen til Ole og Helene fikk navnet Christian (Kanskje en mer moderne form for Christen?)og neste sønn ble oppkalt etter morfaren (Peder). Hvis nå Ole og Jan var søsken, så het jo faren deres Christen Larss. Blix og hvem var han i tilfelle sønn av? (P.S. Håper bihulebet. er bedre nå!) Vennlig hilsen Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

Heiopppsaumeringen var for å prøve å få noe oversikt, men siden systemet her konsekvent fjerner linjeskift blir det totalt kaos når et familieoppsett sendes. Jeg bruker å lime det inn i tekstfil og rette opp familieoppsettet selv. 1. Navnet Carstens som bemerket sto i feltet for farsnavn, men det er vel trolig feil. Har som det er skrevet av Irene heller ikke funnet noen Cartsen Blix. Det er vel helst et mellomnavn.2. Om Lars Hansen Blix hadde en sønn som het Christen er vel ikke usansynlig og siden han trolig var i Storvik, Gildeskål (han hadde slekt der) så er vel skiftet å finne i Helgeland protokollene. Hans bror Svend Blix var og i Gildeskål, nærmere bestemt Mevik. Han skifte finnes.Desverre har Svein Edvardsen ikke tatt med de gårdene i Gildeskål som var i Helgeland sorenskriverdistrikt. Gårdene som Blixslekten eide faller derfor utenfor Salten og er ikke med i Meløy avskriftet til S. Edvardsen.Selv Arvid Støver som har skrevet et eget lite hefte på Lars Hansen har ingenting om en forbindelsen til StavangerSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei..Jelsa Blix-ene det ble referert til i innlegg 27 var:gen 1 Mogens Mentzsen Blix f 1697 på Evje, gift 1729 i Bergen, død 1740 Jelsa, prest på Jelsabarn:Hans f 1730 JelsaMentz f 1733Maren f 1735dermed kan disse utelukkes, da Mogens muligens var yngre enn Christen Larssen Blix..--jeg har fortsatt ikke funnet Carsten Blix.. pga manglende understøtting av navnet tillater jeg meg å tvile på eksistensen av denne personen, og konkluderer med at Carstenss må være feilskriving/feil avlesing av Christenss..--en Laurits Eriksen Blix i Aure i Møre og Romsdal hadde minst disse barna:Erik 1654 - Perder 1659 - Lucie 1660--Mogens Lauritsson Blix prest fra 1611 til 1629 i DK i Trondheim (nevnt i flere innlegg over) hadde en datter Dorothea f ca 1622, hun var gift med Lars Mørch, og hadde minst 3 barn: Mogens, Lauritz og Øllegaard..--det minker med Lars/Lauritz Blix-er eller gift med Blix-er.. :-)--Takk for omtanken Irene, Bihulebetennelsen er uforandret..--MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei..en ting som begynte å gnage hos meg, kan Christen være 'uekte'? da ville han antakelig ikke være nevnt i skifter etter den som måtte være faren..i innlegg 1 blir det opplyst: 'Christen skulle være født ca 1673 og ble gravlagt 16.12.1749 i Stavanger som en 'fattig gammel mand'. Han var skomaker og bodde vissnok også en tid i Bergen', hvor stammer infoen om at Christen var bosatt i Bergen fra?i innlegg 26 kommer jeg så vidt inn på en Lars Blix, om fødselsåret til Christen er feil, så er det mulig at denne Lars Blix, sønn av Aleth H. Blix og Morten Johansen, som døde i Bergen i 1736, kan være faren?MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Westen

Hei Knut og Steinar! Tusen, tusen takk for engasjementet! Dere har tydeligvis begge stor greie på Blix-slektene - noe som kommer meg til gode nå. Under Slektshistoriske kilder 1500-1900 - Stavanger - Ligningsmanntall for Parykk og Tjenestelønnsskatten av Stavanger by, etter forordning 21. febr. 1711, del 2 står som nr. 61.2den Roede: 'Hans Jucummsens Røpke, schoemager, giver en tieneste pige aarlig ludj løn ..osv. Der foruden har hand hos sig en Arbeidsmand, som haver sin bopæl i Bergen ved nafn Christen Blix, huis løn etter egen angifelse kand beløpe sig om Aaret ungefeherlig 9 rdl., der af dend siette deel 1-2.' Ved skattemanntallet i Stavanger 3. juli 1722 over hver innbyggers næring og bruk: 'Christen Blix, fra Pottemagerstrand til Østervåg, Arbeider som skomagerSvend paa Hans Jochumsens Verchsted.' Folketelling 1701 finner jeg i farten ikke, men ifg. personen jeg har fått opplysninger fra sies det at der står 'udseiglet' fra Rødøy og Meløy fjerding. Vedkommende sier også at Christen bodde hovedsakelig i Stavanger, men også noen tid i Bergen. Mener også at jeg tidl. har sett ham gravlagt i Stavanger, men nå kan jeg ikke finne ut av det. (Er ikke det typisk?) Jeg har jo slitt med denne saken i flere år og kan det være mulig at noen av kirkebokavskriftene er fjernet i mellomtiden??? Bør jeg kanskje begynne å søke i Bergen istedet? (P.S. Selv er jeg født i Bø i Vesterålen, men dette dreier seg om min manns aner) Jeg er som tidl. nevnt utrolig takknemlig og imponert over deres hjelpsomhet. Beste hilsen fra Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heidet er minst to Lars/lauritser til i Jemtland/Trøndelag som kan ha etterslekt. Flere av Blixene ente opp i Norge etter krigen med Svenskene, der Jemtland ble Svensk. Desverre er det som finnes av papirer noe mangelfult så det er litt vanskelig å finne.Se i registret fra NST så vil du finne artikler der om Jemtladsblixene har desvere ikke noe årstall.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Westen

Hei igjen! Knut, øynene er det første man blir blind på :-) men denne Christen er jo da født ca 1681 og 'min' Christen sies å være født 1673 (kjenner ikke kilden som min informatør har brukt, men han mener jo at Christen var sønn av Laurits Hansen Blix, noe du har avkreftet.Dessuten, hvis Christen var sønn av Swend så stemmer ikke f.år hvis han var 80 når han døde - da skulle han jo vært født 1669 og hvis han var f. 1673 var han 76 år ved død.) Jeg synes han var rimelig gammel da han fikk sønnen Ole - 64 år. Steinar, du sier at det er minst 2 Lars/Laurits i Jemtland/Tr.lag og nevner registeret for NST. Unnskyld min uvitenhet, men hva er NST? (Norsk Slektstidene?) Hvor finner jeg dette? Det går litt i surr for en 'gammel' dame skjønner du :-). God bedring til deg, Knut og god natt til dere begge! Mvh en takknemlig Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei..det er vel mulig å lese opplysningen i innlegg 35: 'Der foruden har hand hos sig en Arbeidsmand, som haver sin bopæl i Bergen ved nafn Christen Blix,' som at Christen i allefall må ha bodd i Bergen, om han ikke var født der..MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Westen

Takk til dere alle! Jeg har ikke funnet Christen døpt i Bergen - foreløpig ihvertfall, men må jo lete 'overalt'. Hvis moren het Blix som pikenavn, var det da mulig at sønnen bare brukte det etternavnet og ikke farens etternavn? (Har jo sett noen eksempler på 'rar' navnebruk f.eks. i von Westen/Sylow-slekten.) Ja, han kan jo også være f. utenfor ekteskap for alt jeg vet. I alle fall må han jo ha eksistert. Får ikke anl. til å sjekke NST de nærmeste 4 uker (pga. sykdom), men skal gjøre det straks jeg får sjansen. Er som tidl. nevnt veldig takknemlig for alle innspill! Vennlig hilsen Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei..Jeg har også lett i Bergensområdet, foreløpig ikke funnet Christen der, men jeg antar (på bakgrunn av sitatet jeg viser til i innlegg 40) at han må finnes der..--når det gjelder bruk av slektsnavn er nær sakt alt mulig..--det som plager meg er at farsnavnet muligens ikke er rett på Christen heller (som sønnen Ole)..hvorfor ver det ikke en sønn Lars? om Christen var en Larssønn.. hvor kommer Ole inn? kan han være oppkaldt etter farfar?det at Christen omtales som mann i 1711 burde indikere et fødselsår senest 1690..--den Ingeborg Blix som blir gift her [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=vigd1663_1&gardpostnr=17312&merk=17312#ovre>Lenke - er kanskje samme som her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Westen

Hei Knut! Takk for din tolmodighet - du er en 'knupp'! Jeg har fått opplyst at han var født 1673, men da at han var sønn til Laurits Hansen Blix. Dette har jo du avkreftet ettersom ingen av Laurits barn het Christen. (Min kilde sier han ikke har belegg for dette, men at han antar at det er slik). Kilden sier også at han var gift 2 ganger - 2: Marthe Trulsdatter og 1:Martha Christophersdatter. Kanskje han hadde barn med 1 kone også. Dersom Jan, Ole og Christian er hans sønner så var han rimelig gammel da de ble født, hhv. 61, 64 og 70 år. Min mailadr. er irenewe alfakrøll online dott no. Kan du sende meg en mail da det er noe jeg vil spørre om som ikke passer her? Vennlig hilsen Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei..til innlegg 35.. Jeg har litt problemer med å identifisere 'Hans Jocumsen Røpke, schoemager'.. Jeg finner en Jacob Jocumsen Røpche, som kan passe [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=1701stav&gardpostnr=3294&merk=3294#ovre>Lenke - ellers finner jeg følgende person i stavanger med Jocumsen Lenke - denne er utelukket.. I Søndre Bergenhus finner jeg en Hans Jocumsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Westen

Hei! Under Tore Vigerusts sider finner jeg (tror det var under koppskatten)som nr. 62 en Hans Jochumsen, Schoemager. Etterpå finner jeg under bybefolkningen: 'Hans Jochumsen bor i 5. rode 168-1689, ble gift 1689 med Margrette Jansdatter. Kopp skatten 1688 som strandsitter for seg og sin kvinne (ikke navngitt, det kan være en kvinne i et tidl. ekteskap), likeledes 1689 som strandsitter for seg og sin kvinne.' Under døpte i Dk i Stavanger heter moren til Jan og Christian Marthe Jansdatter ( Jans far: Christen Larss. Blix, mens Christians far bare heter Christen Blix) Kan Marthe Jansdatter være søster av Hans Jochumsens kone Margrette Jansdatter og at Christen arbeidet på skomakerverkstedet til sin svoger? Vel problemet er jo fortsatt tilstede - hvem var Christens far?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

hei..betyr det at Stavanger by mangler i 1701 for Stavanger amt?interesant tanke at Christen og skomakeren var svogere..MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.