Gå til innhold
Arkivverket

[#32932] Hvem er foreldre til Birthe Marie Knudsdtr.

Gjest Aksel Einar Mathiesen
 Del

Recommended Posts

Kristian,- her jeg sitter kan jeg bare gi rom for min takk og beundring.Du avslutter innl. (49) med: 'Når det gjelder Knut Knutsens avstamning, ligger det et spor i at Anders Knutsen og Guttorm Knutsen var faddere i 1725'. Jeg har de siste par dager, da uten hell forsøkt å finne spor etter dem. De er muligens for unge til å være registrert på FT-1701. Du skriver også: 'En kan selvfølgelig håpe å finne et fellende bevis siden, men arbeidsinnsatsen kan nå rettes mot andre ting'.Da er vel tiden inne til å se hva vi kan finne ut om KK sin hustru Barbara Hansdtr. mor til Berte Marie Knudsdtr. Det eneste vi har til nå er at hun må være født ca. 1749. KK på FT-1801 knyttes her til sin hustru nr. 2; Barbara ( Barabra ) Hansdtr.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=9&filnamn=f18010707&gardpostnr=120&personpostnr=717&merk=717#ovre>LenkeJeg har fått følgende tips fra Gunn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det er en Guttorm Knutsen (ca. 1689-1759) i Sandefjord, som antakelig er identisk med fadderen. Knut Knutsen skal være født ca. 1690. Ingen av dem finnes i 1701-manntallet, så mest sannsynlig dreier det seg om personer som ikke hørte hjemme i Larvik grevskap opprinnelig. Knut Knutsens kone Mari Karlsdatter synes å være sagmesterdatter, og kanskje hørte Knut Knutsen til dette miljøet. Spesialiserte håndverkere kunne ha relativt stor mobilitet.Når det gjelder Barbro Hansdatter, kan vi se bort fra ekstraskattens Barbro Hansdatter på Ulverød, som er gift i 1762. Barbro Hansdatter på Mørk er en feil i ekstraskatten, da hun med støtte i andre kilder må identifiseres som Barbro Olsdatter.Dersom du skal åpne en ny debatt, der du etterlyser Barbro Hansdatter, må du naturligvis opplyse om det lille du har: Hun er 52 år i FT1801 og gift i sitt første ekteskap med tømmermann Knut Knutsen i Larvik. De ble antakelig gift omkring 1776/1777, da det er skifte etter Knut Knutsens første hustru i 1776, og da Barbros formodede datter Berte Maria Knutsdatter ble født ca. 1777.Hvilke muligheter foreligger for å finne Barbro? Vi må anta at vielsen har foregått i Larvik, og at den derfor ikke kan dokumenteres. Barbro finnes ikke i skifteregisteret for Larvik byfogd 1672-1812. Det mest nærliggende å håpe på, er at det et eller annet sted finnes et skifte der en av arvingene er 'Barbro Hansdatter, gift med Knut Knutsen i Larvik'. Da må man ta den tunge og omfattende jobben med å lete seg gjennom skifteprotokollene. Dere har vel forsøkt det som er mulig å tenke seg av søk i transkribert materiale.Du bør forresten føre ei liste over de Barbro Hansdatter som er sjekket ut av saken. Erfaringa er at en etter mange innlegg mister oversikten, og så dukker en tidligere utsjekket person opp på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil en påta seg en riktig tydning av den øverste innføring på høyre side. Død 19 sept. 1806. Knud Knudsens sønn......LenkeDet er særlig alderen som kan vise seg å være viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Gratulerer - dvs. du har funnet Barbro Hansdatters begravelse:'Septb 19 begravet Knud Knudsens kone død d 13 hujus [dvs samme måned, september], Tæring, 61 aar'1806 minus 61 er 1745, så da vet vi at 52 år i 1801 ikke nødvendigvis er korrekt. Begge aldersangivelsene kan i alle fall ikke være korrekte - kanskje ingen, for den sakens skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til deg Kristian.Dette blei mer enn hva jeg var forberedt på. Egentlig hadde jeg nesten gitt opp å finne denne innføringen, men det var noe som gjorde at jeg tok en tredje gangs gjennomgang.Ellers har saumfart listene over konfirmanter, på leit etter mulig flere barn etter Knud og Barbro, men uten resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Dette funnet gir jo ikke andre opplysninger enn at Barbro / Barbara / Barabra Hansdtr. kan være født ca. 1745, framfor tidligere antatt ca. 1749.Om det er riktig at hun skulle være ca. 17 år i 1762, så skulle hun vært reg. på ekstraskatten i Larvik.Nå ber jeg om råd til hvilke kildemateriale som det bør søkes i, for om mulig likevel å finne henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved gjennomgang av alle tilgjengelige skifter på nettet fra Østfold på topp til Telemark nederst, har jeg uten possitivt resultat nå for tredje gang gjennomgått materialet.Da jeg ikke kan se flere muligheter, så må jeg vel da akseptere å være ved veis ende i denne omgang.Takk for all bistand til dere alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.