Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#32986] Prester ved navn Villats (Frost)

Recommended Posts

Gjest Are S. Gustavsen

VILLATS FROSTDen første sogneprest i Sande i Vestfold etter reformasjonen het Villats Sveinsson Frost (evt. Villads Svendssøn Frost) Han er nevnt i kildene fra 1537-1546, men skal i følge kallsboken ha vært sogneprest fram til 1556.Da vi ikke kjenner opphavet til herr Villats har etterkommere, samtidig som det er ukjent om han hadde noen etterkommere, er det fristende å høre om andre kjenner presteslekter på 1500-tallet hvor mannsnavnet Villats er benyttet.Er det samtidig noen som kjenner til opphavet til slekten Frost? Jeg ser at det er en borgerslekt ved dette navn i senere tid, men jeg kan ikke se Villats nevnt blant disse.Foreløpig har jeg funnet herr Jakob Villatssøn nevnt i Jens Nilssøns vistitasbøker fra 1590-årene. han var da prost med tilhold i Fredrikstad. Det er imidlertid uvisst om denne Jakob kan ha noen tilknytning til den nevnte Villats Frost.mvh Are

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/118543-32986-prester-ved-navn-villats-frost/
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Det er også interessant å få rede på andre personer med navnet Villats på 1500- eller 1600-tallet som kan ha sin bakgrunn i borger eller bone slekter. I Sande har jeg funnet en Villats P. på gården Solberg omkring 1610.Are

Gjest Berit Knudsen

Jeg vet ikke hva slags slekt det er men iflg. FS bodde det flere Willadser i Råde, Østfold i 1600.Så fantes det en Hans Willadsen gift 1683 i Brønnøy, NO.Cornelius Willadsen fca.1635 Bergen - 1720 Bergen med far Willads Madsen.Jeg vet ikke hvor mye man skal tro på dette, men det er vel kanskje mulig å finne ut av det.

Gjest Knut Fjogstad

Det er da en god del forskjellige personer omkring 1? - 15 - 16 - 1700 hvis heter en eller flere av utgavene som følgende: Villas, Villats, Villad, Villads osv. Bla. en lensmann med patronymet Gardson. Det var mange Gard også i Vestfold området på den tiden ca. 15 - 1600 eller før (?). Om der er noen direkte forbindelse kan muligens fremkomme senere.Mvh Knut

Gjest Ole E. Yttri

I Norderhov var Villads Knudsson bruker på gården Trøgstad, og 50 år i 1664. Han er flere ganger nevnt som lensmann i tingboka.Villads er nevnt bl.a i Hringariki nr 1 1997, side 30, der du finner en slektstavle for hans kones slekt, Eline Eriksdotter, skifte 1704. De hadde 3 sønner Knut, Kristen, Erik og 1 datter Kari. Senere artikler gir utfyllende opplysninger om hennes slekt. Villads' eget opphav er så vidt jeg veit ikke kjent.Med vennlig hilsen Ole E. Yttri

• 2 år senere...
Gjest A. Vidvei

Villads/Villats/Villas med og uten W først, var og er et mye vanligere navn i Danmark enn i Norge, og kom nok til Norge via danske embetsmenn i dansketiden.Navnet er en dansk forenkling av det latinske Villadius/Willehadius (opprinnelig Willehad fra England), som var biskop i Bremen på 700-tallet [url="http://en.wikipedia.org/wiki/Saint_Willehad>http://en.wikipedia.org/wiki/Saint_Willehad

Gjest Sissil Bruun Sørensen

I mantallet for 1665 er 30 år gamle Villats Hansen knekt hos fergemannen på Inderøy. I tingboken for Inderøy fogderi, 1703 finnes Hl. Willats som medhjelper i Beitstad. Svein Tore Dahls bok om 'Geistligheten i Nord-Norge og Midt-Norge i tiden 1536-1700' omtaler Viladtz Jensen Bing på side 110, hvor det blant annet står at han er født ca. 1668, sønn av rådmann Jens Willumsen Bing, og døde i Hadsel den 19.07.1739.

• 1 år senere...
Gjest Lisbeth Løchen

Jeg har forsket litt på både Frost og personer som heter Willads, og har funnet disse: Frost: To teologiske kandidater (brødre) i Fredrikshald (Halden): Christianus Jensen (Janus) Frost (1684-1727) og Thomas Jensen Frost f. 1685. Har også notert at det kan ha vært en Jens Christensen Frost i Fredrikshald, d. 1733. Ellers var det en Martin Frost, heradshøvding i Myckleby sogn, Bohuslen 1647. Det er en slekt Frost i Sverige.Willads:Det var en prest i Brunlanes 1562 som het Jacob Willadsen, kanskje den samme som var sogneprest i Fredrikstad 1575-1601? Sognepresten (d. 1602) skal ha hatt en søster Barbro (Barbara) Willadsdatter (d. 1607) som var gift med Christoffer Lauritzen, sogneprest i Askim 1585. Hans far var Lauritz Christoffersen, sogneprest i Eiker 1553. Kanskje dette er en forbindelse til Willads Svendsen Frost i Sande? Det var en Willads Christensen med hustru Ildri Sumensdatter som pantet bort gården Rød i Sandsvær i 1597. Han døde før 1608 da Ildri var gift med Oluf Erlandsen.Det var flere som het Willads i Østfold på 1600-tallet. Navnet ble også skrevet Velas. Har hørt at Willads ble og blir (?) uttalt Vellas med e i Råde, men vet noen det sikkert? Willads Frost ble forøvrig nevnt som 'her Velatus' i et av diplomene.Jeg er spesielt interessert i følgende personer med Willads-navnet:Willads Hansen Strømshaug, d. 1655 i Råde. Var ca. 1625-45 på Gylder i Våler. Gregers Willadsen Sogn, Råde, f. ca. 1604. Var fra 1631 på Rosnes søndre i Rygge, og senere (før 1645) på Sogn i Råde. Willads Ellingsen Augeberg, Råde- var på Augeberg fra 1620-ca. 1647.Lisbeth

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.