Gå til innhold
Arkivverket

[#33001] Oppslag dpt. Ø. Fr.Stad 15.mai 1781 Anne Cathrine - Far: Jørgen Sternberg

Gjest Rigmor  Waler Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen Rita og Liv :)De har nok bare `flotta ´ seg litt mine forfedre her.Borgermester, Madamer etc. til barnet av en helt alminnelig bakersvend/baker.Men, moro er det uansett. Det er fint å få de plassert i slektstreet. Har fortsatt en del løse tråder, men de kommer kanskje på plass etter hvert. Eks. Hvor kom Jørgen fra, og hvem var Petronelle datter av?Ønsker dere en riktig fin nyttårsfeiring, og et godt nytt slektsforskerår 2006.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Liv :)I innlegg 49 nevner du Andrea Petronella Lorentzen, som antatt datter av en major L., som var gift med Hans Knagenhjelm Leschley.Vet du noe mer om hvem denne major L. var?*Smil* i det nye året fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Jeg skrev dette (49) rett ut av heftet 'Folketellingen Fredrikstad 1769'. Denne antatte faren til Andrea Petronella Lorentzen er tilføyet av Hetmann og Homstvedt. Følgende står i heftet:'Ant. dtr. av Major L. (PL II). Kan være major Friedrich Caspar Hans Lorentz, d i Fr. 1758, g. i Fr. 10.12.1745 m. Dorothe Magdalena de Vieregg, d. 1754. (Ov).' Det siste i klammer er Ovenstads militærbiografier.Vil du vite mere om disse fadderne kan du låne 'Fredrikstad Bys historie' bind I og II av Martin Dehli. Noen av de er det helt sikkert skrevet om der.Forkortelsen (PL II), er boka 'Fra Fredrikstad Opkomst og Udviklingstid 2.del' C. Plunneke, 1898. Den siste anbefaler jeg deg sterkt å lese gjennom. Der kan vel mulig også en Sternberg være nevnt om de hørte til håndtverkerne i byen. Boken er trolig ikke til utlån, jeg har lest den på Riksarkivet.Så klart slike faddere vekker nysgjerrigheten. Jeg kan jo ta med at ”Secreturen” Christen Kjerboe giftet seg med jomfruen Ellen Wielsgaard 7.5.1782, året etter de begge var faddere til Anne Christine. Om familien Wielsgaard har jeg selv en del om, da deres etterslekt Lowum ble inngiftet i min familie Lobes i Fredrikstad. Ellen var datter av kjøpmann Petter Wielsgaard og Ellen Marie Biernet.”Folketellingen 1769 - med tilføyelser” forteller også at fadderen borgermester Garde, Peter Garde, var gift med Anne Cathrine Fahne, datteren til forvalteren på Borregaard og justisråd Johan Hansen Fahne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha enda en gang Liv :)Da har jeg mer lesestoff å få bestilt.Jeg skriver opp alt som har kommet fram her, så får jeg håpe at det vil gi full uttelling med tid og stunder.Jeg synes navnet på denne majoren også hørtes ganske tysk ut. Friedrich Caspar Hans Lorentz. Jeg burde jo absolutt ha prøvd å kommet meg på Riksarkivet. Det kjedelige her er at jeg ikke kan komme meg dit uten hjelp.Men jeg får se hva tiden bringer.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Hei igjen :)Jeg blir visst ikke noe klokere av all denne lesingen jeg.Finner ingen Jørgen Sternberg/Sterenberg i Handels, håndverks og skipperborgere i årene 1600-1900 av Haakon A. Veel.Finner heller ingen Jørgen Sternberg/Sterenberg i C. Plünnekes Fra Fredrikstads opkomst og utviklingstid.Det jeg derimot finner i førstnevnte er på Håndversborgere. Bagere 1790 Henrik Sterenberg gift med Marie Gade. Disse nevner Svein Arnolf i innlegg 5, skal ha bodd i Fredrikstad i hvert fall 1795-97.Her er altså årstallet 1790 nevnt.Enda mindre skjønner jeg når jeg kommer til Plünneke.Han skriver om Garver Fredrik Svahn som i første ekteskap ble gift 7.juli 1818, med Anne Cathrina Sterenberg.Datter av Bager Henrik Sterenberg og hustru Marie Gade. Jeg ser ikke at det har vært nevnt tidligere at Henrik Sternberg/Sterenberg og Marie Gade også hadde en datter Anne Cahrina.Da har min Bager/Bagersvend Jørgen Sternberg/Sterenberg en datter Anne Cathrina,og Bager/Bagersvend Henrik Sternberg/Sterenberg en datter Anne Cathrina.Er det rart jeg blir en tanke forvirret her?Er det noen som har noen gode forslag nå?Mvh. og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Jeg synes vel ikke det du har funnet (og ikke funnet) er så merkelig. Nå har du vært heldig og har fått gått gjennom Plünnekeboka, og fått konstatert noe. Hvor fikk du lånt den?At ikke Jørgen var håndtverksborger sier vel at han ikke hadde tatt ut borgerbrev. Da vet du det. Derimot var hans bror Henrik bakermester i 1790 åra i Fredrikstad.At 2 brødre skulle ha hatt døtre med det samme navnet er vel for så vidt helt naturlig. Men jeg tror at Plünneke her har sammenblandet Henrik og Jørgen som far til denne Anne Cathrina.Fredrik Svan 23 år og garvermester, giftet seg med Anne Cath. Jørgensdatter Sterenberg 36 år 7.juli 1818. Dette står i transkr. ”Viede i Fredrikstad 1751-1871” Fredrikstad Historielag.Under døpte finner jeg at Anne Cathrina Sterenberg får en datter (uekte), Maren Christine døpt 19.4.1801, far Jens Thoresen, matros. Det er nok Maren Christine 0 år, død i 1801 (hefte Fredrikstad Historielag) med mor Anna Catharine ”Herenberg” En U står tilføyd, uekte skal da dette bety.Jeg skal nå avgårde, men skal prøve å lete mer senere. Jeg har forresten ikke fått med med hvem som eventuelt er din ane sammen med Anne Cathrine Sternberg? Jeg rekker ikke lese alt her nå, det kan være jeg ikke har fått med meg alt.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Liv :)Jeg vet ikke om Bakersvennene/Bakerne Henrik og Jørgen Sternberg/Sterenberg var brødre.Jørgen Sternberg ble gift 30.okt. 1778 i Vor Frelsers Kirke,Christiania m. Petronelle Johannesdatter Berg (f. omkr.1752 og død 1803 som hospitalslem)De får sønnen Wilhelm Friderich Sternberg som blir dpt.6.nov. 1778 i Vor Frelsers Kirke, Christiania.De får datteren Anna Catharina Jørgensdatter dpt. 15.mai 1781 Østre Fredrikstad.De får datteren Jørgine Mathea Jørgensdatter, som blir dpt. 7.april 1784 Østre Fredrikstad. Da er Petronelle blitt enke. Jørgen Sternberg er således død etter august 1783 og 7.april 1784. Den siste datteren kan jeg heller ikke se vokser opp.Deres datter Anna Catharina Jørgensdatter (som er min ane) gifter seg med Tolf Syversen f. 17.februar 1799. Kattakross, Thune. Når han døde vet jeg ikke. Når de ble gift vet jeg ikke. I FT 1801 bor han på gården Katteknøs (Kattekross) i Thune, Østfold og sies være 2 år.Anna Catharina er altså hele 18 år eldre enn Tolf. Jeg vet kun om et barn og det er datteren Birthe Maria Tolfsdatter, f. 20.aug. 1825 Thune, dpt.2.okt. 1825 Østre Fredrikstad.Anna Catharina er 44 år når hun blir mor til Birthe Maria.Johan Henrik Sternberg (f.1766) og Marie Gad blir gift 12.nov. 1789 Kristiansand, Vest-Agder. Iflg. innlegg 8 får de Jan Pitter døpt i Mandal 10/11 1790 og datteren Gunhild Maria døpt 16/9 1792 samme sted. Deretter får de barna tvillingene Johan Caspar og Hans Henrich (1795) Jan Peter (1797) f. i Fredrikstad og Hans Henrich (1800). Innlegg 21 Geir Kamsvaag Berntsen.Noen datter Anne Cathrina Sterenberg er ikke tidligere blitt nevnt som datter av Johan Henrik Sternberg og Marie Gad.Hvem Anne Cathrina Sterenberg er det da som får datteren Maren Christine (u.e)døpt 19.4.1801, m. matros Jens Thoresen som far.I Plünneke står hun som sagt som datter av Henrik Sterenberg og Marie Gad.Min Anne Cathrina Jørgensdatter (Sternberg/Sterenberg) bor i FT 1801 sammen med sin mor Petronelle.Nei, nå får jeg nok ta meg en liten pause og en kaffekopp. Blir helt susete i hodet av alt dette.Plünneke har jeg lånt gjennom Fredrikstad bibliotek.Mvh. og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Når debattene blir lange er det fint med en oppsummering.Jeg ser du fant denne Anne Cathrine Sternberg på FS (1). Finner du henne med barnet Birthe Marie der, eller har du navnet Sternberg fra originalkildene ved dåpen til Birthe Marie.Jeg finner dette i transkiberingen til Fredrikstad Historielag:Birthe Marie døpt 2.10.1825. Foreldre Tollef Syversen, artillerist og Anne Cathrine Jørgensdatter. Barnet er født utenom ekteskap, og det står ikke Sternberg etter navnet til moren. Det er vel ikke noe uvanlig, men... hvor har du navnet fra?Jeg fant enda et barn til disse to på FS. Dette barnet ble døpt i Tune. Sophie født 16.1.1833, døpt 24.2.1833. Alderen på moren begynner vel da å bli litt høy etter de oplysningene om alderen som er gitt her?Da har de vel giftet seg en gang mellom 1825 og 1833. Jeg finner de ikke under viede i Frstad eller Glemmen. De har kanskje giftet seg i Tune?Mvh Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Liv :)Ja, nå stilte du meg et godt spørsmål.Til å begynne med når jeg startet med slektsforskning, tenkte jeg ikke på viktigheten av å notere ned mine kilder.Det begynte jeg med først et par år senere, og lånte det ene etter det andre og skrev ned sirlig hvor jeg hadde alt ifra.I tillegg var det kommet til 5-6000 nye personer med kilder.Så skjønner du, ifjor!... Datakrasj!....Heldigvis har jeg tatt kopi tenkte jeg, men.... Den siste kopien med alle kildene og navnene fungerte ikke. Bare den med 5-6000 navn mindre og nesten ingen kildehenvisninger. Så jeg startet opp på nytt igjen med de ca 6000 jeg hadde fra min første kopi. Tenkte lenge på å gi meg da, men jeg går på igjen.Jeg har ikke sett Anne Cathrine bruke annet enn Jørgensdatter som etternavn. Jeg mener at jeg fant det på F.S. Kan ikke huske om jeg har lest noe om hverken Anne Cathrine, eller moren Petronelle i noen av bøkene jeg har hatt på hjemlån. Heller ikke om Anne Cathrine og Tollef Syversens datter Birthe Marie døpt 2.10.1825. Sistnevnte ble forøvrig gift med en Anders Johannesen, som jeg heller ikke har noen opplysninger om.Ellers har jeg jo hatt noen ettrlysninger her som jeg har fått hjelp med og prøver å samle,men når det gjelder de fleste nevnte navn her nå, er det minimum med opplysninger.Det var moro at du fant et barn til. De har sikkert giftet seg i Tune.Når Petronelle Johannesdtr. Berg dør som hospitalslem i 1803, er hun oppført som Petronelle Sterenberg.Takk for at du/dere tar deg/dere tid til å prøve å hjelpe meg.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Hei igjen :)Dette er ikke lett å bli klok på.Nå finner jeg i Genealogen 2/2003 `Fortegnelse over løsgjengere i Fredrikstad 1812´av Tore Vigerust.Under nr. 18, finner jeg følgende: Qvinden Anna Cattarine Sterenberg, har fått 2 uægte Børn og det siste med gifft mand, Sergeant Niels Magnussen Tvette, af 1ste Jæger Compagnie, det Nordenfieldske Infanterie Regiment. Hun logerer i Ole Opsunds gaard her i byen.Er denne Anna Cattarine Sterenberg identisk med min formor Anne Cathrine Jørgensdatter (datter av Jørgen Sternberg/Sterenberg) har hun jammen vært aktiv.Først en datter Maren Christine (uægte) dpt. 19.april 1801, d. 1801 Far til barnet Jens Thoresen (matros).Så er det i under nevnte løsgjengere i 1812 at Qvinden Anna Cattarine Sterenberg som har fått enda et uægte barn med gift mann Niels Magnussen Tvette (sersjant).Så gifter Anne Cath. Jørgensdatter Sterenberg seg 36 år gammel 7.juli 1818 med Fredrik Svahn, som er 23 år, (garvermester) og 14 år yngre enn henne. Fikk disse noen barn tro??Så får Anna Catharina Jørgensdatter datteren Birthe Maria Tolfsdatter (min formor) f. 20.aug. 1825 Tune, dpt. 2.okt. 1825 Østre Fredrikstad. Far til datteren er Tolf Syversen f. 17.februar 1799, Kattakross. De er ikke gift når Birthe Maria blir født, og Anna Catharina er 44 år, og 18 år eldre enn Tolf.På toppen av det hele får dette paret også en datter Sophie f. 16.januar 1833, dpt. 24.februar 1833. Da er Anna Catharina/Anne Cathrine 52 år! Det kan synes som om de er gift ved siste barnets dåp.Jeg har bestilt kopi av alt som måtte stå om Sternberg/Sterenberg fra Lassens samlinger, men etter snart 4 uker har jeg enda ikke mottatt noe. Jeg har også bestilt bøker fra Tune som jeg venter på.Er det noen som har noen gode forslag til meg nå?*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare meg igjen :)Jo mer jeg kikker på dette, desto mer overbevist blir jeg om at det må være min 2xtipp-oldemor Anne Cathrine Jørgensdatter, (Sternberg/Sterenberg) som må ha hatt et nokså utsvevende liv.Som tidligere nevnt i innlegg 55, skriver Plünneke at Anne Cathrina Sterenberg var datter av Bager Henrik Sterenberg og hustru Marie Gade.Dette paret gifter seg i Kristiansand 12.nov. 1789, og er ikke nevnt med noen datter ved navn Anne Cathrina, så her tror jeg Plünneke har blandet sammen.I Haakon A. Veels bok om handels, håndverks og skipperborgere i årene 1600-1900 står det nevnt under 1817 Fredrich Svahn, f. i Vadstena, Sverige 1795 - d. 1845. Gift 1 gang 1818 m. Anne Cathrine Sterenberg som døde 1836. Gift 2 gang m. Johanne Moum (1799-1853)Jeg kan ikke skjønne annet enn at hun da må ha blitt skilt fra Fredrik Svahn, hvis det er slik at hun døde i 1836.Slik jeg forstår det utifra årstallene, må de ha gått fra hverandre et sted mellom 1818 og 1825. Det står ikke noe årstall hvornår Fredrik Svahn gifter seg med Johanne Moum.Jeg har heller ikke funnet noe om at Fredrik Svahn og Anne Cathrine fikk noen barn sammen.Anne Cathrine fikk min tipp-oldemor Birthe Marie Tolfsdatter med Tolf Syversen 20.aug. 1825 Tune, dpt. 2.okt. 1825 Østre Fredrikstad. De var da ikke gift.Paret får ytterligere en datter Sophie f. 16.januar 1833 tune, dpt. 24.februar 1833.Så tilbake til året 1812, hvor Anne Cathrine nevnes i `Fortegnelse over løsgjengere i Fredrikstad 1812´. (innlegg 64)Jeg søkte på FS, og fant at Nicolene Mathea Nilsen ble f. 18.februar 1812, og døpt 28.februar 1812 Østre Fredrikstad. Far: Niels Magnussen Tvette. Mor: Anna Cattarine Sterenberg. Levde datteren Nicolene Mathea opp tro?Niels Magnusson Tvette fant jeg i FT 1801 på Fredrikstad festning 20 år gammel og Tambour.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)Jeg fant på FS at Fredrik Svan giftet seg 2. gang, 12.mai 1837 i Fredrikstad med Johanne Moum.Er det noen med tilgang til kirkebok over døde i Fredrikstad ca 1836, som kan se hva det står når Anne Cathrine (Jørgensdatter) Sterenberg dør i 1836?Eller tilgang til kirkebok over viede i Fredrikstad 1837, om det står noe der om Fredrik Svahn er enkemann når gifter seg med Johanne Moum.Eller noen med tilgang til kirkebok over døpte i Fredrikstad fra 1818, da Anne Cathrine blir gift med Jørgen Svahn, og fram til Anne Cathrine og Tolf (Tollef) Syversen får datteren Birthe Maria, som blir døpt i Ø. Fredrikstad 2.oktober 1825?Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.