Gå til innhold
Arkivverket

[#33011] Christen Jensen Rossing/Rosing f. ca 1652 ? Hvor kom han fra ?


Gjest Marie Stephensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Christen Jensen Rossing gifter seg i 1709 Nes Buskerud med Anne Thomasdtr. Dette er det eneste sporet av Anne Thomasdtr. i Nes Buskerud. Hun er ikke funnet død eller kunnes settes til noen familie i Nes Buskerud.Jeg synes Christen Jensen Rossing er enkemann i for mange år før han gifter seg igjen og får barn ?Det går 22 år før han gifter seg 2 gang med Anne Thomasdtr. og det har gått 31 år siden han fikk sin første datter.Det skal gå ytterligere 18 år (1727) til 3 gangs ekteskap med Guro Syversdtr. Han blir far igjen i en alder av 78 og 80 år. Det går 52 år mellom første datter Boel Christensdatter f. 1678 til neste sønn Jens Christensen Myre f. 1730 Nes Buskerud.Synes dette er litt uvanlig ?Marie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Litt uvanlig ja - men ikke umulig. Har sjøl endel forfedre som ble fedre godt over 70 år gamle. Den ene var i hvert fall passert 80, og det skilte 59 år mellom hans yngste og eldste barn. - Så sjøl om alder kan synes uvanlig, har lignende tilfeller funnet sted flere ganger.Mvh Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Takk for svar !Det skjedde kanskje av og til, det som jeg synes kanskje er mest rart er at det ikke er barn imellom på 52 år, og at Anne Thomasdtr. kun er funnet i vielsen.Det jeg spekulerte i, er om Christen Jensen Rossing har vært gift fler enn 3 ganger, kanskje det finnes fler barn ?Christen Jensen Rossing var vist en lesedyktig og skrivedyktig kar, skrev for andre i bygda, han var ofte å finne i tingbøkene, har det blitt meg fortalt.Skal få tydet det skifte til Thomas Rosing, som kanskje vil gi noe mer svar på Rossingene.Marie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Klarte ikke å vente, så jeg tok meg en tur opp på Statsarkivet for å få hjelp til tyding av skifte til Thomas Rosing for å finne ut slektskapet.Slægtslinjen og hans arvinger er hans Søskende barn :Det ble tydet til at det var søsken 1-7 som arvet, men de fleste var døde og derfor dems barn ble arvinger, derfor skrevet med Søskende barn.Else Gammelgaard og Pernille Gammelgaard ble tydet til å være søsken av Thomas Rosing.Ja, da er spørsmålet hvem var disses foreldre ?Finnes det et skifte som bekrefter foreldrene til Else og Pernille Gammelgaard ?Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Får ikke Gammelgaard til å stemme inn bildet Rossing.Om Thomas Rosing skifte 1766 Molde hører til Ullensaker slekten Rossing, så kan jo ikke hans antatt far Thomas Hansen Rossing eller mor Margrete Hausmann være foreldre til Else eller Pernille Gammelgaard. Else og Pernille står oppført i rekken som nr 6 og nr 7. Søsken ?Navnet Gammelgaard var vist vanlig over alt i Danmark.Kanskje en etterlysning med overskrift Gammelgaard hadde hjulpet ?Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !Har ikke funnet noe som gir noe mer svar på dette med Gammelgaard forhold Rossing.Har funnet mer i kilder på RA men ikke som gir noe mer svar på Christen Jensen Rossing. Derfor vil jeg avslutte denne debatten her inntil det dukker opp noe nytt i forhold til Christen Jensen Rossing.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Marie Stephensen

Hei !Opphavet til Gammelgaard`s navnet er antageligvis funnet.Har funnet ut at Coucheron kommer inn i slekten til min samboer, så da får jeg prøve å ta det derfra.Marie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.