Gå til innhold
Arkivverket

[#33032] Familien Ibsen fra Stege på Møn

Gjest Håkon Brun
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Kåre Larsen

Ja da er Ibsen-året snart over, og masse spennende har det vært om Henrik, hans liv og dikterskap. Fikk lyst til å få litt orden på, og gå litt vidre på dikteren Henriks slekt som kom til Norge fra Stege i Danmark.Jeg har tidligere trodd at Johan Ibsen (og nevnt Jan Ibsen)som var skipper og borger til Bergen, og som var halvbror til brødrene Mathias og Peder var sønn av Rasmus Ibsen (1632-1703) og Eva J. Osterland i hans 1. ekteskap. Etter det Rolf Erik skriver (24) er han ikke av Ibsen-slekt, men sønn av Karen Jørgensdtr Prip i hennes 1. ekteskap. Er det noen som vet hvem faren var her? Tok Karens andre sønn Jørgen og navnet Ibsen?Håkon Brun skriver i (17) at av Rasmus Ibsens 8 barn flytter 3 tilbake til sin farfars slekt i Bergen. (Da er vel Johan (Jan) regnet blandt disse 3?) Johan og Jan er vel en og samme person?Hva vites om farfarens slekt i Bergen?Mvh. Jan Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Larsen

Som farfar til de 3 brødrene Ibsen som dro tilbake til Bergen, der har jeg notert en Simen Ibsen Holst. Han blir 3. tippoldefar til dikteren Henrik Ibsen. Finner ikke Simen-navnet igjen senere i Ibsenslekten?Mvh. Jan Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...
Gjest Olav V. Landsverk

Ut med Simen Ibsen-Holst!Einar Østvedt sier i Skiens historie (II, 270) at dikterens sønn, Sigurd, hardnakket påstod at slekten på mannsiden stammet fra Danmark. Østvedt viser så til Bergewitz bok (”Henrik Ibsen: i sin avstamning norsk eller fremmed?” 1916) som hadde motbevist dette. Østvedt trekker så fram bergenseren Simen Ibsen-Holst, som slo seg ned på Stege på Møen og ble far til Rasmus, f. 1632, hvis tre sønner, Matias, Jan og Peter, slo seg ned i Bergen.Men:1. Bergewitz oppfører (s.20, 63 ) som stamfar Peter Ibsen fra Stege, d. i Bergen 1766 – ukjent far. Bergwitz kjenner hverken Rasmsus eller Simen. Med denne henvisningen til Bergwitz har Østvedt fusket i historiefaget.2. Ibsen-Holst er et annet navn enn Ibsen. Det ville vel vært å oppfatte som et slektsnavn i motsetning til patronymikonet Ibsen. Skifte fra patronymikon til slektsnavn er ikke uvanlig, men det motsatte er spesielt. Lite sannsynlig at Rasmus skulle ha foretatt et slikt skifte.3. Alle tre Rasmus-sønnene kalte sin eldste sønn Rasmus. Matias, Jan/Johan og Peter går også igjen, men ingen Simen finnes.Hva het far til Rasmus? Ib/Jep? Men ingen av de kjente sønnene til Rasmus het det; de to eldste sønnene het Jan og Matias. Så var Ibsen da alt gått over fra å være farsnavn til familienavn?Rasmus hadde også datteren Ingeborg (g.m Oluf Post), hvis datter Bodil var gift med Søren Ingemann, farfar til dikteren B. S. Ingeman, firemenning til Knud Ibsen, Henriks far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...
Gjest Øyvind Kleiven

I boka Bergen i kart,forfattet av Christopher John Harris, er det vist et kart tegnet av Matthis Ibsen.Kartet viser Bergen,Byfjorden og nermeste omland.Kartet er datert 1717.Harris skriver følgende: Ibsen,Matthis var født i Stege,Danmark,i 1684.Han var sønn av Rasmus Ibsen Holst og hans andre kone,Karen Jørgensdatter Prip.Matthis Ibsen bosatte seg i Bergen og tok ut borgerskap som styrmann 22.mars 1711,et par måneder etter han hadde giftet seg med Anne Holtermann.Hun døde i 1720.Ibsen giftet seg på nytt med Gertrud Lausen.Han arbeidet som styrmann,og seilte både i innenriks og utenriksfart.Han tegnet et svært interessant kart over deler av Altafjord og Altaelva i Finnmark i 1723.Det finnes et Bergens-kart som han tegnet i begynnelsen av det året han døde,1730,men det er senere endret og datert 1733.Matthis Ibsen er gravlagt ved Bokna Kirke,Karmøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Øyvind Kleiven

Karen Sanbye/Sandbye/Sandberg var født i Bergen 14/09 1761 og ble døpt i Domkirken. Hun døde 27/03 1828 og ble gravlagt 04/04 1828. Hun var Jacob Pedersen Ibsens tredje kone. Hennes foreldre var Ole Erichsen og Marthe Olsdatter. Har noen kjennskap til hennes slekt? Med hilsen Øyvind Kleiven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Jeg kjenner ikke foreldrene til Karen, forøvrig har jeg samme fødselsdato som du har. Du sier at Karen var Jacobs tredje kone. Jeg har henne som hans andre kone. Jeg har sitat fra ft. 1801 hvor det står: 'Bergen, 7. rode, hus nr. 29: Jacob Ibsen, 50 år, i 2. ekteskap, Kjøpmann, Karen Sanbye, 41 år, i 1. ekteskap'. Nå ble jeg litt usikker. Kan jeg ha skrevet feil av? Hvem var i så fall hans andre kone? Jeg har Elsebet Stolts som hans første kone. Mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Erik Sanne

Birgitte Marie Sanbye's død, 05.04.1795 i København, annonseres av Jacob Ibsen i følge 'Dødsfall i Bergen'.Dette har fått meg til å tro at Birgitte Marie var Karen Sanbye's mor og at Karen var av dansk herkomst.Navnet Sanbye kan sporadisk finnes i Danmark, mens Karen er den eneste jeg har funnet i Norge. Men om Øyvind kan dokumentere at Karen er datter av Ole og Marthe, gjenstår å finne hvordan hun fikk/tok etternavnet Sanbye.mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest Øyvind Kleiven

Beklager feil.Karen er selvfølgelig Jacobs andre kone.Det var faren Peder som var gift tre ganger.Det kan gå litt i surr enkelte ganger.Det blir av og til litt Ibsens ripsbusker.Har prøvd å få tak i min informant angående Ole og Marthe, men har ikke fått tilbakemelding.Forøvrig ser innlegg 32 ut til å være ganske så logisk. Med vennlig hilsen Øyvind Kleiven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind kleiven

Opplysningen om at foreldrene til Karen Sanbye er Ole Erichen og Marthe Olsdatter kommer fra Family Search (Mormonerbasen).Det er ingen utfyllende opplysninger.Har ingen formening om seriøsiteten til denne basen.Med vennlig hilsen Øyvind Kleiven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.