Gå til innhold
Arkivverket

[#33186] Adam Pettersen Lettenstrøm - Bærum, Froland, Søndeled

Gjest Olav Trydal
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv S. Hansen

Det kan være han er begravet i Brunskog, men tross at genline har disse død/begravet bøkene med i registeret sitt, så finnes de ikke der.Rart at FS/VRI har skrevet Mangskog som kilde. Genline har ennå ikke skannet inn alt materiale. Mulig det finnes en egen dødbok, jeg har bare sett i begravede.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det er vel dåpen Mangskog er referert som kilde for. Begravelsesdatoen har ingen kildehenvisning. Det stemmer vel ganske godt med dine funn ellers, Liv, at Petter kan være født i Mangskog - men at han neppe er begravet der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er fødsels- og dåpsregistreringene fra Aust-Agder:Fra Søndeled MINI A-1:* Inger Marie, født 18/12 1818, døpt i Søndeled kirke 26/12. Foreldre: Adam Pers. Lettenström, Elen Nilsd. Verket. Faddere: H.mæster Envols Kone, Katrine Tronsd., Envold Envolds, Kristen Pers., Mathis og Carsten Pers søner.* Jens, født 24/7 1821, døpt i Risør kirke 19/8. Foreldre: Kristen Kristensens K., Marte Maria Jensd., Kirsten Kittilsd., Engvol Hamerm., Kristen Pers. Alle fra Verket.Fra Fjære MINI A-1:* Anne Karine og Maren Oline Adamsdøtre. Tvillinger. Født 5/4 1824, døpt i Froland kirke 19/4. Foreldre: Hammersmed Adam Pettersen Frolands Værk og h. Elen Nielsdtr. Faddere: Guri Hansdr., Anne Helvig Larsdr., Anne Olsdr., Helje Olsdr., Johannes Pedersen, Ingebreth Halvorsen, Niels Johnsen, Hans Johannessen, Samuel Olsen og Ole Amundsen, alle fra Frolands Værk.Fra Froland MINI A-1:* Adam, f. 18/2 1827, døpt i Froland kirke 10/3. Foreldre: Adam Pedersen Lettenström og hustru Elen Nielsdt. Hammersmed paa Frolands Wærk. (Fadderoversikten samsvarer ikke med dåpsoppl. i kirkebok-kopien. En forskyvning under kopieringsprosessen, slik at de to oppslagene ikke sporer?)Fra Søndeled MINI A-1:* Anders, født 6/3 1829, døpt i Søndeled kirke 20/4. Foreldre: Adam Pedersen lettenström, Elen Nilsdat. Røe. faddere: Ingbg. Larsdt., Siri Jansdt., Niels Mortensen, Aanon Alvsen, ole Aanonsen.Jeg poster dette mellom litt ulike gjøremål - så resten følger i et senere innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første registreringen jeg har gjort av Adam Lettenstrøm i Froland er ved en dåp 26/12 1823. Da er han fadder for sønnen til mine tipp-tippoldeforeldre. Dåpsbarnet hette Anders, og foreldrene er i Fjære MINI A-1 kalt 'Hammersmed ved Frolands Værk John Pettersen og h. Anne Helvig Sørensdr. Her er denne kirkeboka unøyaktig. Denne hammersmeden heter ellers Jahn/Jan, og konas patronym var Hansdtr. Jeg tror nok ellers det er samme dama som er fadder for Adam Lettenstrøms tvillingdøtre. Der kalles hun imidlertid Anne Helvig Larsdtr. I tillegg til Adam Lettenstrøm møter vi ved denne dåpen et par av de samme som var faddere ved den nevnte tvillingdåpen: Johannes Pedersen og Samuel Olsen. Sistnevnte ser for øvrig også ut til å flytte til Egelands verk omtrent samtidig som Lettenstrøm. Min tipp-tippoldefar var også svenske - f. ca 1780, sannsynligvis i Värmland. Før han kom til Froland, var han en ti års tid hammersmed ved Hagenesverket i Hedrum (tilhørte Fritzøe), og i slutten av 1820-årene flyttet han med familien til Nes jernverk i Holt, der han døde i 1866. Jeg har tidligere spekulert på om han og Adam Pettersen Lettenstrøm kan ha vært i slekt.Så var det konfirmasjonene:* Abraham Adamsen Værket ble i 1826 konfirmert i Froland som nr. 5 av 28 gutter. Foreldre: Adam Pettersen og h. Elen Nielsdatter. Det blir opplyst at han var døpt i Asker Kirke d. 10 (?) Maj 1809 og vaksinert 28. febr. 1811 av Normand.* Petter (Adamsen) ble konfirmert 17/4 1831 i Søndeled kirke som nr. 2 av 25. Foreldre: Adam Peders. Røe (ingen flere oppl.)* Johan Hendrich Adamssøn ble konfirmert 21/4 1833 i Søndeled kirke som nr. 12 av 18. Foreldre: Adam Peders. Røe (ingen flere oppl.)* Inger Maria (Pettersdtr.) konfirmert 13/4 1834 (jeg har ikke notert rangeringen) i Søndeled kirke. Døpt 26/12 1818. Foreldre: Adam Peders. Røe. Vaksinert av Petter Sørensen.* Jens Adamsen konfirmert 14/4 1839 i Søndeled kirke som nr. 26 av 30. 16 år. Foreldre: Adam Lettenström. 'meget maadelig ReligionsKundskab', tror jeg det står.* Anders Adamsen, konfirmert 26/4 1846 som nr. 18 av 24 i Søndeled kirke. 16 år. Foreldre: Adam Lettenström, Elen Nielsdatter Rødshammeren.Det pussiger er at verken tvillingene Anne Karine og Maren Oline eller sønnen Adam er registrert konfirmerte i Søndeled. Jeg undersøkte også (litt overfladisk, riktignok) Risør uten å finne dem. Gjerstad kan være et alternativ. Egelands Verk lå dels i Gjerstad, dels i Søndeled. Masovnen og de fleste verksbygningene ellers lå i Gjerstad - Rødshammeren i Søndeled (like ved dagens hovedvei til Risør by fra E-18. Mora døde altså i 1843. Kan det tenkes at Adam har oppholdt seg på et annet verk en periode - for så å vende tilbake til Egeland/Rød?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Trydal

Jeg blir bare sittende her å måpe over all den informasjonen som kommer inn både fra Sverige/Østfold og fra Agder. Det er ikke så lenge siden slektsforskningen grep skikkelig tak her. Og det virket ganske håpløst å komme ned mot opprinnelsen til Adam og Elin. Da jeg innså at Adam hadde en fortid i Bærum, begynte ting å skje, men det har vært mye famling. Derfor har de siste døgnene vært utrolige ved at det finnes folk som setter i gang slik at opplysningene bare strømmer inn. Dere har vel selv opplevd slike kvantesprang i studiene og kjenner følelsen.At Adam Pettersen, Odal er samme person som Adam fra Mangskog og Brunskog er en slutning som står sterkt. Fødselsår stemmer bra. Navnene stemmer, - ikke minst på mor. Jeg prøver å tenke kortformer av Emerentza/Emerentia og kommer lydmessig ikke til noe nærmere enn Bentza.Så gjenstår en ’missing link’: Å godtgjøre at Adam Pettersen, Odal anno 1801 er den samme som Adam Pedersen, Bærum anno 1806 (eller Adam Lettenstrøm, Norderhov 1805). Jeg vet ikke hvilke kilder som kunne brukes til slikt.Til innlegg 28 og 29. Den oversikten du gir, Oddbjørn, er flott, og nå begynner jeg å føle meg på hjemmebane. Her er det mye kjent, men detaljer om dåp, faddere og konfirmasjoner hadde jeg ikke. Takk!!!Maren Oline, den ene av Frolands-tvillingene, er min tippoldemor, og det var sønnen hennes, Lars, som i sin tid laget det famøse notatet (innlegg 1): ”Morfar Adam var oppfostret hos grev Wedel på Jarlsberg, og blev som hammermester forflyttet til Rødshammeren Jernverk i Søndeled der han blev til sin død.”Du forklarer ellers greit hvor Rødshammeren lå. Ja, jeg er født og oppvokst et ’steinkast’ derfra, og mitt lekemiljø som barn var gjerne blant slagg og kullsvart jord – som jeg den gang ikke forbant så mye med!Nå skal jeg bruke tid på å fordøye stoff og regner med at nye problemstillinger oppstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Ved hjelp av søk i FamilySearch og kontroll-lesning i svenske kirkebøker via Genline har jeg funnet noen nye opplysninger om Petter Jonsson og Emerentia Jansdotters familie. Familien har i to perioder vært bosatt ved Rinnforsen jernbruk i Boda i Värmland. Familien er funnet i husföhörslängd 1782- 1786 for Boda. Familien er overstrøket og det er bare ført markeringer for at husförhör er gjennomført for 1782. Familien må imidlertid også ha vært i Boda i 1783, de hadde en datter Caisa til dåpen i Boda 5.10.1783. Jeg tror det er rimelig å anta at denne Caisa er identisk med Karie Pettersdotter ved Odalsbruk i 1801. I husförhorslängen for Boda er familiemedlemmenes fødesteder oppgitt:Petter Jonsson f. 1739 (her klarer jeg dessverre ikke å tyde fødestedet)Emerentia Jansdotter f. 1742 i SunneOlof f. 1771 i RinforsenJan f.1769 IbidemStina f. 1764 i SunneAdam f. 1774 (her klarer jeg heller ikke å tyde fødestedet. Det står ikke Mangskog.)Maria f. 1780 BrunskogCaisa f. 5.10.1783 Rinf.br.Siden sønnene Olof og Jan skal være født ved Rinnforsen, sjekket jeg også husförhörslangd 1769-1774 for Boda. Jeg fant familien ved Rinnforsen (overstrøket). Opplysningene så slik ut: Petter Jonsson 1739 Emmerensa Jansdatter 1742 Stina 1764 Maria 1767 Jan 1769 Olof 1771Ved kontroll i kirkeboka fant jeg Jan døpt i Boda 6.1.1769 og Olof døpt 3.3.1771. .Jeg sjekket også Sunne og fant Stinas dåp der 11.12.1764. Foreldre: Petter Jonsson og hustru Emerensa Jeansdotter.Jeg klarte ikke å finne Petter Jonsson og Emerentia Jansdotter i husförhorslängden for Sunne, men fant følgende under Stöpafors bruk i Sunne, husförhörslängd 1757-1764: Mäster Jean Jansen 1720 Hustru Justina (?) 1719 Emerensa 1744 Brita 1746 Adam 1747 Jean 1750 Petter 1755 Claus 1758Familien var overstrøket.Det har altså vært mulig å komme litt videre på paret Petter Jonson og Emerentia Jansdatters flyttinger mellom svenske jernverk . Jeg tror også det er svært sannsynlig at familien var ved Odalsverket i 1801. Men noen sikrere forbindelse til Adam Pettersen Lettenstrøm er ikke etablert. Navnet Lettenstrøm er ikke brukt i noen av de svenske kildene jeg har sett på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var grundig og spennende kildearbeid! Når det gjelder Lettenström-navnet, er det nok jeg som har vært litt kjapp og dermed kommet i skade for å koble det til den aktuelle svenske familien.Jeg tror likevel det er sannsynlig at Adam Pettersen ved Odals verk i 1801 kan være identisk med Adam Pettersen Lettenström som er ved Bærums verk i hvert fall fra 1805-06. Det gjenstår selvsagt å finne konkrete indisier her, og den mest naturlige starten vil vel da være å se om det går an å forfølge Adam Pettersen fra Odal. Gifter han seg og får barn der (i så fall kan vi nok utelukke ham som Adam Lettenström-kandidat)? Hvis ikke - hvor blir han så av? Aktuell kilde vil selvsagt her være kirkebøkene for Strøm-Odal (etter ca 1820 blir det vel kirkebøkene for Sør-Odal).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Trydal

Det er med en viss andakt jeg ser de opplysningene som kommer fram her. Det kan jo være 'tjukke slekta' det er snakk om her for meg!!?Et søk i Sør-Odal vil bli aktuelt. Det vil også være et scoop om Adam og/eller familen har vært innom Letafors. Jeg har en sterk fornemmelse av at det er der han har 'kunstnernavnet' som smed fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Hei Olav, jeg har sett litt på husförhörslängdene for Letafors bruk. De finnes på Genline under Dalby. Södra Finnskoga ble ikke utskilt som egen forsamling før i 1831. Jernverket kalles også Gunneby smedja og Letbäcks kniphammar. Mye av längdene , særlig de eldste, var vanskelige å lese, og jeg har ikke gått grundig gjennom dem. Men det ser ikke ut som om det er noen forbindelser til de familiene du leter etter. I 1750-årene finner jeg smednavn som Hane, Kratzfeldt (Krakfält), Gustafsson og Holmgren. Det er en Jöns Persson f. 1705, men ingen sønn som kan passe på Petter Jonsson. Ingen smeder heter Lettenström.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Trydal

Takk for innsatsen, Anne. Nei, det bli nok ikke lett å finne opphavet til vår Lettenstrøm, selv om sporene er varme.Navnene på Lettenstrømmer i Värmland på 1700- og 1800-tallet, som de framkommer på FS, er så gjenkjennbare på en del av Adams barn, at det er vanskelig å slå seg til ro med at det ikke skulle kunne være noen felles aner. Men det kan være grunner til at Adam kaller seg Lettenstrøm, som vi ikke helt ser - ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Olav Trydal

Gode krefter (se tidligere innlegg) har funnet opplysninger om denne värmlandske familien:Far: Petter Jonsson f. 1739 Mor: Emerentia Jansdotter f. 1742Barn: 1. Stina f. 1764 (døpt 11.12.1764 i Sunne)2. Jan f.1769 i Rinforsen (døpt 6.1.1769)3. Olof f. 1771 i Rinforsen (døpt 3.3.1771)4. Adam f. 17745. Petter f. 1.1.1777 – døde liten6. Maria f. 1780 i Brunskog – døde liten7. Caisa f. 1783 f. 5.10.1783 i Rinforsen8. Anne f. ca. 1787Overveiende sannsynlig: Denne familien flyttet til Odal. Petter Jonsson har vært hammersmed ved jernverket der, og de har hatt en husmannsplass under Grimsland. En gang før 1801 døde Petter Jonsson. Folketellingen det året forteller at Bentza (Emerentia?) Jansdatter er enke, og hun har fire av barna boende hjemme: Ole (Olof!), Adam, Karie (Caisa!) og Anne. Ole og Adam arbeider ved verket.Kirkebok for Strøm har en del spor som – i alle fall forsøksvis - kan relateres til familien:1788: Ole Pedersen, Odalsverket blir konfirmert 17 år gammel.1791: Adam Pettersen Nyqvist, Odalsverket blir konfirmert 16 år gammel.1794: Kari Pedersd. Dahle blir konfirmert 16 år gammel.1796: Jahn Pettersen Nyqvist er fadder for en pike, Elie, (trolig niese til Jahns framtidige kone).1798: Jahn Pettersen Nyqvist?, Odalsverket gifter seg med Lena Pettersdatter Helgren.1802: Anne Pedersd. Grimsland blir konfirmert 16 ½ år gammel.Nyqvistnavnet som er brukt både ved Adam og Jahn, representerer en nedtur m.h.t. å finne Adam Lettenstrøms opphav, men sporet holdes varmt inntil videre. Navneskikk i eldre tider generelt og blant hammersmeder spesielt skal jeg gjerne ha mer innsikt i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 uker senere...
Gjest Olav Trydal

Det er med beklagelse jeg må opplyse at den Adam Pettersen som opptrer i Strøm i 1801-tellingen, og som jeg hadde håp om å få brakt videre til Norderhov og Bærum i 1805 som Adam Lettenstrøm,- er sjekket ut av saken. Han døde iflg. kirkeboka for Strøm i desember 1801, 26 aar gammel, og da som Adam Pettersen Nyqvist. Det har vært jaktet intenst på opphavet i Värmland, og det er liten tvil om at han var identisk med Adam som har vært påvist i flere innlegg tidligere.Det positive er at jeg er blitt kjent med Genline, og selvfølgelig at jeg nå kan søke Lettenstrøm videre uten å ta hensyn til Odalssporet. Takk til dere som bidro til å få opp ineressante opplysninger, og hvis noen sitter med Lettenstrøm-kunnskaper utover det som er kommet fram, er jeg særdeles kunnskapstørstig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var jo synd, Olav - men når det er sagt, er det jo alltid viktig å luke ut alle blindspor for å kunne komme videre.Det finnes flere Lettenström-debatter i Anbytarforum. Det er jo også mulig å legge inn et nytt, oppdatert innlegg f.eks. her: Lenke. Kanskje noen svenske Lettenström-forskere vil bite på?Mvh Oddbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.