Gå til innhold
Arkivverket

[#33207] Navnendring tidlig 1900 tall


Gjest Hans Petter Engh
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Petter Engh

Min farfar, Arthur Rikhard Olsen ble født i Kristiania 1. oktober 1885. I folketellingen for 1900 bor han sammen med mor og far og søsken i Akersgt. 65 b. Imellom 1900 og 1911 endret han etternavn til Engh. Min onkel ble født i 1911 og navnet Engh var nok i bruk fra den tiden. I dåpsattesten til min far Bjarne, som ble født 17. juni 1915 er farfar innført med Eng av sognepresten i Gamlebyen sognekall Er det mulig å finne dokumentasjon på endringen og i hvilket arkiv? Vil dokuentasjonen inneholde noen forklaring på hvorfor og hvor ifra han tok sitt nye etternavn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Du har funnet hans far og besteforeldre. Jeg har arbeidet en god del med slekten ifra Skee. Olaus var folkeskolelærer ifra 1846 for Masslebergsfjerdingen. Anders Otto fant sin kone i Idd og de flyttet ganske tidlig til Kristiania. Jeg kjenner ikke til den eksakte innflyttingsdato. Tipset på Ang er bra, men dersom navnet har relasjon til Sverige så har jeg mere tro på Ang i Ed i Dalsland. Jeg har også hørt noe om Engshøgen eller lignende. Mange takk for svaret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.