Gå til innhold
Arkivverket

[#33292] Registreringsprogrammet Augustus


Gjest Espen Grønna Brataker
 Del

Recommended Posts

Gjest Espen Grønna Brataker

Augustus er det nyeste programmet for kilderegistrering som er kommet. Det fungerer utmerket på enkelte områder, f. eks. inntasting av data og søking i forskjellige protokoller. Men på andre områder syns jeg det virker uprofesjonellt.Jeg har noe materiale som jeg skal legge over fra excel til augustus. Jeg eksporterer først excel-filen over til txt-fil, deretter velger jeg Import og Tekstfil med tittellinje. Jeg får melding om at 'protokollhenv' mangler. Men det stemmer overhode ikke, feltnavnene i tittellinjen er helt i orden. Det står veldig liten brukerforklaring om dette. Er det noen som har vært borti noe lignende?Desutten har jeg fått opp feilmeldingsvinduer som det ikke gikk å klikke bort, jeg måtte trykke Ctrl + Alt + Del for å avslutte programmet. Slikt bør helst ikke hende i ferdige program. Og en gang, da jeg skulle skrive ut, lukket Augustus av seg selv uten noen grunn.En annen ting er utskriftene. Når du skal skrive ut noe får du bare komma i felt som ikke er skrevet noe i. Aller helst skulle dette stått i oversiktlige kolonner med forklaring til de forskjellige feltene. Det er vanskelig å forstå utskriften, særlig for en som ikke kjenner programmet. Jeg skal vise et eksempel:Vaksinasjon: 1,2,233,1,1861, 27.05.1861Josefine Marie,, Gudmundss.,K, Fredrikshald, 8 Mdr, FredrikshaldSyver, Gudmunds,, Fredrikshald, Skomagersvend,,Stadslæge Zimmer,,Skjønner dere noe av dette? I hvert fall i grove trekk hva det dreier seg om, men for en som er ukjent med materialet eller en utlending: Hva betyr 'K', Hva er Fredrikshald, mannens oppholdssted eller fødested? Og hva med alle tallene øverst på siden, hva betyr de? Og for en utlending eller en som ikke kan noe særlig om slektsforskning, hvem var Stadslæge Zimmerman? Barnets mor?Hadde dette vært i oversiktlige kolonner hadde utskriften vært mye penere og mer praktisk. Dette er den mest uprofesjonelle utskriftsmulighet jeg har sett i noe program noen gang.Nei, han som har laget dette programmet (Jan Ketil Andersen) burde ha lært seg mer om dataprogrammering før han begynte med dette. Dette er for dårlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.