Gå til innhold
Arkivverket

[#33303] Skreddermester Nils Mathisen Rossing.

Gjest Øivind Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Øivind Larsen

Hjertelig takk igjen, Marie. Det var kjempeflott. Nå må jeg prøve og komme meg til Byarkivet snart igjen og jobbe mer med denne familien. Haakon ble skredder som sin far, Anna ble kontordame, mens Helga var ekspeditrise. Hva som skjedde med Nathalie og Mina har jeg ikke funnet ut.mvh Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Okkenhaug

Hei igjen Øivind, og takk for sist-på tema 46318. Det er merkelige treff,-den jeg prøver å hjelpe i tema 46318 er Majorie ROSSING, som var gift med Myron ROSSING. Jeg møtte de to i Minnepolis 1987, og spurte hvor han hadde navnet sitt fra. 'Det er noe dansk-tysk-russisk sjømannsblod som har ført det med seg', sa han. Nei, det er det nok ikke , sa jeg, navnet ditt stammer fra Verdal!!!! Det hadde seg slik: Anders Olsen ble f. på RØSENGET i Verdal 18.03.1821, han gifter seg på Hitra 29.06.1849 med Iverine Caroline Olsdtr. Klokkergården og får mange barn som bruker samme fam. navn som faren: RØSSING. Amerikanerne har ingen ø, derfor har det der borte blitt Rossing og Russing, mens det på Levanger av samme slekta er Røssing, som er søskenbarn med nevnte Myron Rossing.Disse har vel trolig ingen forbindelse med dine Rossing-er, men nevnte det for å vise hvordan navn og myter om navn oppstår. Men i forbindelse med tema 46318 er jeg så fri å spørre om du har noen mulighet for å finne fødselsdato og mellomnavn på den Karen J. Jakobsdtr. som er i sitt første år i 1865? mvh Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !En til, Paulus 1 oktober 1882, side 45 side 90.Håkon Oskar født 21 desember 1867 og døpt 17 mai 1868 Gjøvik. Bosted Thorvald Meyersgt. 75.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Marie: Hjertelig takk igjen. Dette er flott. Jeg kikket også litt på kirkeboka for Paulus etter konfirmasjonen til søsteren Nathalie, men den fant jeg ikke. Det tyder vel på at hun er død før konfirmasjon. Jeg prøvde også å finne familien innflyttet i Paulus menighet, men fant heller ikke det. Men nye brikker har falt på plass takket være deg.Trond: Jeg har også lurt på hvor Rosing/Rossing-navnet som denne familien brukte, kommer fra. Nils Mathisen Rossing var født i Rakkestad, Østfold og flyttet til Chr.ania i 1850, mens kona Dorte Helene Hansdtr., f. 21.5. 1830 på Østre Toten heller ikke ser ut til å ha noen grunn til å bringe med seg dette navnet. Min antakelse er at Nils Mathisen har tatt navnet en gang i forbindelse med skredderopplæringen, evt. noe senere, men dette er bare gjetting fra min side. Ingen andre i hans slekt brukte navnet.Når det gjelder spørmålet om Karen J. Jakobsdtr. som er i sitt første år i 1865, kommer jeg tilbake til det,Trond.mvh Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Marie: Hjertelig takk igjen. Dette er flott. Jeg kikket også litt på kirkeboka for Paulus etter konfirmasjonen til søsteren Nathalie, men den fant jeg ikke. Det tyder vel på at hun er død før konfirmasjon. Jeg prøvde også å finne familien innflyttet i Paulus menighet, men fant heller ikke den. Men nye brikker har falt på plass takket være deg.Trond: Jeg har også lurt på hvor Rosing/Rossing-navnet som denne familien brukte, kommer fra. Nils Mathisen Rossing var født i Rakkestad, Østfold og flyttet til Chr.ania i 1850, mens kona Dorte Helene Hansdtr., f. 21.5. 1830 på Østre Toten heller ikke ser ut til å ha noen grunn til å bringe med seg dette navnet. Min antakelse er at Nils Mathisen har tatt navnet en gang i forbindelse med skredderopplæringen, evt. noe senere, men dette er bare gjetting fra min side. Ingen andre i hans slekt brukte navnet.Når det gjelder spørmålet om Karen J. Jakobsdtr. som er i sitt første år i 1865, kommer jeg tilbake til det,Trond.mvh Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.