Gå til innhold
Arkivverket

[#33378] Bjånes i Fet? Rachel Lucasdatter


Gjest Inger Sofie Olberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Sofie Olberg

Hei Jeg søker en Rachel Lucasdatter som fikk en datter Stine i 1769 i Moss med en Jan Jansen (svensk.) Paret var ikke gift.Når jeg søker på FS finner jeg Lucas Lucassen og Mette Amundsdatter aom mulige foreldre.I flg FS giftet en Lucas Lucassen seg den 02 november 1729 i Fet med Mette Amundsdatter.De skal ha fått 3 barn: Lucas døpt 25 juni 1730 i Fet, Rachel døpt 01 januar 1734 i Fet og Lucas døpt 02 april 1736.Står det noe i bygdeboken hvorvidt disse barna levde opp og om de evt. flyttet ut fra bygda? Til f.eks. Moss? mvh Inger Sofie Olberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel Rønold Bråthen

HeiLukas Lukassen var sønn av Lukad Pedersen Debes, f. på Færøyene (ca 1672-1741), g 1695 m Ragne Olsd på Ullern i Sør-Odal. De var bosatt på gården Kinn i Gansdalen i Fet (Fet bygdebok, bd 4, s. 391).Lukas Lukassen kom først til Nordre Bjanes, og ble som du skriver g 1729 med Mette Amundsd. Bygdeboka oppgir at ekteparet seinere flytta til Skedsmo (ikke oppgitt hvor) etter at Lukas solgte gården i 1740. Flere opplysninger enn at de hadde en datter Rakel f 1734, gir boka ikke (Fet bygdebok, bd 4, s. 122).Men jeg kan opplyse om at Lukas Lukassen hadde to søstre som kom til Moss:Dorte Lukasd g m Søren Christensen og Anne Lukasd, g I 1727 m Cornelius Larsen og g II m Nils Jensen Elmen. Så det er ikke usannsynlig at Rakel kom til Moss før 1769 for å bo hos en av sine tanter der...Torkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Sofie Olberg

Hei TorkelTusen takk for svar, det var veldig intr. det du skrev. Det kan jo indikere på at hun flyttet til Moss. Ikke så mange som het Rachel Lucasdatter på den tiden?I allefall får jeg se nærmere på hennes vielse med en Niels Karlsen f 1738 i Moss, som giftet seg m Rachel 30 juli 1764, de fikk en sønn Karl født 1763.mvh Inger Sofie Olberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.