Gå til innhold
Arkivverket

[#33617] Gjert Gjertson Mumme, hans famile og forfedrar

Gjest Finn Oldervik
 Del

Recommended Posts

Gjest Reidar Oddløkken

Hei karer og takk for redegjørelsen av Torvløysa! Ja Finn er nok inne på det rette, at jeg har sett bilde av Osvald et annet sted, men husker ikke helt hvor, lurer på om det er under en debatt i DIS-forumet, kanskje under Folldal, og ettersom han har ei grein til Atndalen i Folldal så kanskje også jeg blir litt i slekt med ham et sted? Jeg kunne tenkt meg å hatt mail-adressa di Osvald for jeg har noe du kanskje hadde hatt interesse av å sjå!. Beklager at jeg forstyrrer debatten med dette sidespranget men dere får spore innpå den att. mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Det hørtes spennende ut! E-postadressa er osvald.rydjord alfakrøll sfjbb.net Neste tipset stemmer også, er ofte innom Slektsforum i DIS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 måneder senere...
Gjest Øivind H Thingvold

Finn: Til innlegg nr. 4. I flere kilder, blant annet 'Dansk biografisk leksikon' som gir en detaljert oversikt over Kristoffers karriere til biskop i Ålborg, er Gjerts 2. hustru kalt: Katrine Pedersdtr. Glad. Har du en 'primær'kilde for navnet Karen Knutsdtr. ?'D.b.l' angir også at Kristoffer ble født på Vedsø prestegård i Tr.hjems stift. I et atlas finner jeg Vestse ved Kyrksæterøra, er dette muligens Vedsø ? Mvh Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Til Øivind (53)At kone nr. 2 til Gjert Mumme heitte Karen går fram m.a. av skiftet etter henne som vart halde 24.08.1689. At ho var ei Knutsdotter går m.a. fram av Trondheim rådstueprotokoll den 20.12.1694 der Hans Knutsson Glad seier at han er formyndar for sine søsterborn, dvs. for sin svoger Gjert Mumme sine born. (Kjelde; Dahl 2000 s. 199)Når det gjeld garden Vesse (Sjå m.a. innlegg 4 der eg nemner garden som staden der det vart halde skifte etter Gjert), så kunne ymse skrivemåter verta nytta. Slektsnamnet knytt til denne garden vert ofte skrive Vitsø. Både Vesse, Vedsø og Vestse er ulike skrivemåter for same gard.Elles kunne det jo ha vore interessant å fått vite noko meir om opphavet til Karen Knutsdotter Glad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind H Thingvold

Takk for opplysningene, Finn. 'Dansk biografisk leksikon' har mye interessant info., men er ikke alltid like pålitelig i detaljene. De har forøvrig mye om danske prest/lavadelsslekt(er) Mule, deriblant en bisp og høvedsmann på Akershus som til alles lykke omkom ved forlis i 1524, meget tvilsom type. Muligens kan Karen Knutsdtr.s mor knyttes til noen danske Mule'er ? Både Glad og Mule er nok presteslekter som dukker opp forskjellige steder for hver generasjon.Ellers konstaterer jeg at jeg må nesten 500 år tilbake for å finne mitt første ane-sammenfall ved Ouden Torsteinssson og Lisbeth. Lite innavl i denne slekta ser det ut til. Mvh Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 10 måneder senere...
Gjest Finn Oldervik

I B XIII av NST s. 256 ff har Engebret Hougen ein artikkel kalla 'Noen bemerkninger om bondearistokratiet i Gudbrandsdalen'. Der nemner han ein privat diplomsamling på Harildstad i Kvikne med ein oversikt utarbeidd av Jon Harildstad. Eit av desse breva er datert 16. juli 1618 og visstnok skrive av ein Peder Knutsson Bagge og stila til svogeren, Peder Thynndset som held til Romsdalen. Peder Bagge bed han og søstra om å hjelpa brevvisaren, Aasmund Iffersen frå Vaage og visa han til Herrmannd eller Johannd Mumme. Kvifor Aasmund skulle visast til ein av dei to Mumme-karane seier historia inkje om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...
  • 3 uker senere...
Gjest Finn Oldervik

Arnstein (58)Ja, skiftet kunne sjølvsagt transkriberast, men for eigen del meinar eg å ha henta ut essensen tidlegare, slik at eg nett no ikkje ynskjer å bruka tid på dette. Men takk så mykje for lenka.Michael (59/60)Fint at du legg inn dette her. Det vil vera med å fylla ut ei eventuell seinare oppsummering av Mumme-slekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...
Gjest Arnstein Rønning

Hei Finn - er du klar over at våpenskjoldet til den første (antakelig) Mumme (eller Mum) i Romsdal er å finne i Veøy kirke? Jeg skriver ikke mer før jeg vet om dette var kjent. Opplysningene står i siste Heraldisk tidsskrift, med foto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jo, det er Harald Nissen som anmelder 'Veøy kirke. Årbok 2008. Romsdalsmuseet, Molde. Molde 2008. 439 s. ill. Pris kr 350'Han legger inn bilde av en gravstein med latinsk innskrift, som viser at det er steinen til Everardus (Everhard) Mum død 7. des 1604 og kona Geeske Hindrici (Henriksdatter) død 6. jan 1612. Våpenskjoldet har en treradet sjakkrutet bjelke (dvs vannrett). Våpenet finnes beskrevet i utenlandske heraldiske bøker for Mom eller Mumm, der selve skjoldet er rødt, og sjakkrutene er i sølv (dvs hvitt) og blått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Arnstein (64)Takk så mykje for opplysninga. Gravsteinen har vi jo visst om (sjå innlegg 1), men ikkje at det var eit våpenskjold der. Du har ikkje mulegheiter for å scanna biletet og leggja det inn her?Artikkelen seier ikkje noko om eit eventuelt våpenskjold som viser opphavet til Gisken (Geeske)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg vil ikke skanne og legge ut dette, men dersom du ser på et Rosenkrantz-våpen (som har en skrå bjelke med to rader sjakkruter) Lenke så kan du tenke deg en slik rekke lagt vannrett tvers over skjoldet, men i tre rader i stedet for to. Noe mer er det ikke. Men det er en E på venstre side av skjoldet (til venstre for skjoldkanten) og en M til høyre.Nissen sier ikke noe om Giskens opphav. Men hva som står ellers i årboka, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cecilia Fahlström

Hej,jag söker efter mina norska rötter. 1845 föddes Jacob Pedersen Mjelve som sedan gifte sig med Ragnhild Olsdotter och fick två barn Oline och Jon. De flyttade från Oppdal till Sverige 1772 respektive 1884.Jag har försökt att ta reda på mer om Jacobs bakgrund då det är honom jag är släkt med. Finns det någon som vet vad hans föräldrar hette och om han är en av sönerna som bodde på gården Mjelve.MVH Cecilia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

I en liste over negotianter i Trondheim ca 1702 nr 41 finner man Hans Jurgen Mumme Flensborger Lenke Kan Gjert Gjertson Mumme komme fra samme sted?Mvh Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Holck

Oldervik (65):Du finner et bilde av gravsteinen med skjold på nettstedet til Aarønes, Moldefolk. Se Personer, Henrichsdatter, Geeske.Lenke mvh Marianne Holck

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Arnstein (66)Takk for opplysningen!Til Cecilia (67)Eg kan nok ikkje hjelpe deg med spørsmålet ditt og eg trur neppe dette er rette tråden å poste det heller. Det er sikkert nokon her som kjenner til dei personene du ettersøker, men det er ikkje sikkert at desse les denne tråden. Det beste ville vera å laga ein eigen tråd for dette slektsproblemet. Legg gjerne inn både Oppdal, Romsdalen og Mjelva som stikkord.Michael (68)Gjert Gjertsson Mumme var ingen Flensborgar då han var født i Romsdalen, ganske sikkert av norske foreldre. Om du les innleiinga til tråden vil du sjå det. Kor vidt stamfaren konne koma frå Flensborg er vel ikkje utenkjeleg, men dette ligg endå i tåka. Eg har også sett denne Hans Jürgen Momme Flensborger, men har ikkje klart å knyta han til Gjert Mumme. Elles så hadde Gjert born som vi endå ikkje kjenner lagnaden til. Denne Karen Mumme i Fosnes kan vera dotter til nokon av desse. Den eine kona til Gjert heitte forresten Karen.Til Marianne (69)Takk for tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holck

Helt tilfeldig kom jeg over denne http://www.gravstenogepitafier.dk/ søk: Lindsay, som utfra Arnsteins beskrivelse (64) er det samme som våpenet til Anders Sinklars mor Janet Lindsay i Gravsten og Epitafier, slektstavle for Anders Sinkler og Kirsten Kaas i Rörum kirke. Men dette våpenet ligner vel ikke så mye på det offisielle Lindsay-våpenet som har 11x5 ruter, selv om fargene er de samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 måneder senere...
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.