Gå til innhold
Arkivverket

[#33620] Ber om hjelp til søk i amerikanske folketellinger

Gjest Hans Mathisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Mathisen

Til Arne og mulige andre gode hjelpere: Jeg har nå funnet at min oldefars søster Ingeborg også emigrerte til Amerika. Hun er registrert som emigrant fra Kristiania 29.09.1882 sammen med de 5 barna Alfred 16 år, Karl J. (trolig Johan), 11 år, Jens, 9 år, Magna, 7 år, og Anna, 1,5 år. Deres reisemål oppgis til Chippewa.Ingeborgs fødselsdato er 28.09.1844. Ektemannen, Christian Jensen, f. 1845, må vel antas å ha reist i forveien.Jeg har dessverre enda ikke barnas eller farens eksakte fødselsdato, så sjansene for å gjenfinne denne familien i noen amerikansk folketelling er muligens ikke stor? Men om du kunne tenke deg å forsøke å finne dem, ville jeg være svært takknemlig. Kanskje de bodde i Chippewa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Arne Vik

Hei Hans.Jeg kan bidra med fødselsdato på de fleste av barna til Christian og Ingeborg.Alfred er født 07.07.1866 i Drammen, datoen er oppgitt ved hans konfirmasjon i Nykirke (ved Åmot) 26.09.1880. En uke senere (03.10.1880) er han fadder til sin søster Anna da hun døpes i Heggen kirke.Jens er født i Holmen 07.12.1872 og døpes i Heggen kirke 04.05.1873.Magna Josefine er født på Thorsby (Auensløkka) 03.07.1875 og og døpes i Heggen kirke 08.08.1875.Anna Christiane er født på Skuterudhøiden (ved Modum Blåfarveverks gruver) 19.09.1880 og døpes i Heggen kirke 03.10.1880Karl J. eller Johan som det står i folketellingen i 1875 er i følge folketellingen født 1869 i Drammen. Da han ikke var konfirmert før emigrasjonen i 1882 har jeg desverre ingen fødselsdato å bidra med.Ett søk på 'Holmen' i RootsWeb, Barron Co. medførte følgende resultat: [url="http://boards.ancestry.com/mbexec/message/rw/localities.northam.usa.states.wisconsin.counties.barron/84>Lenke og Washburn Co.:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Dette er jo fantastisk! Tusen takk! RootsWeb.com har jeg bare såvidt kjent til, ikke brukt. Her finns det altså en Laura Reich som har lagt ut alle disse dataene om nettopp de menneskene jeg leter etter? Kanskje hun endog er en etterkommer? Skal bli spennende å ta kontakt. MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Ja, dette var jo virkelig flott, Hans!!! Denne Laura er sikkert en slektning, siden hun har lagt ned så mye arbeid med denne familien. Her har du jo kanskje også en mulighet til å få tak i en kopi av boken som nevnes; 'The History of Barron County' med biografier og bilder av familien. Jeg har dessverre så langt ikke klart å finne noe om Christian Jensen m/familie. Ser at Ingeborg brukte navnet Kristiansen da hun reiste. Vet du når Christian reiste, og om han kan ha benyttet et annet navn enn Jensen, kanskje et gårds- eller stedsnavn? Folketellingen 1890 er oppbrent, så den første vi da kan finne dem i er den for 1900.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Arne Vik

Jeg søkte på mother.elmo som er deler av Lauras e-mail adresse og fant at hun er oldebarn til Maren Christiansdtr. f. 1849 LenkeDette gir delvis svar på tema 33464 og videre har Ingeborgs mann Christian Jensen her navnet Christ Holbeck, letingen fortsetter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Imponerende, Tor Arne!! - ja, Holbeck var noe annet en Jensen ;)Da kan jeg gjengi fra tellingene - litt etter litt, ettersom jeg har tid til. 1910, 4-Wd, Two Harbors, Lake, Minnesota.Christ J. Holbeck, 'Head', 65 år gl., f. i Norge, imm. 1880, nat., har vært gift i 45 år, yrke: 'Janitor - RR Round House(?). (RR er trolig Railroad.)Ingeborg, 'Wife', 65 år gl., f. i Norge, gift i 45 år, imm. 1882, har født 9 barn, hvorav 5 i live.Arthur Odencrantz, 'Boarder', 17 år gl., ug., f. i Minn.Clarence Odencrance, 'Boarder', 16 år gl., ug., f. i Minn.Nels Holbeck, 'Boarder', 20 år gl., ug., f. i Minn. av foreldre f. i Norge. 'Laborer - RR Round House'.Charles Holman, 'Boarder', 38 år gl., ug., f. i Norge, imm. 1886, 'Carpenter - RR Car Shops. Jeg har ikke kunnet finne Ingeborg død, men dette _kan_ være Christ i hans 2. ekt.:1920 - Tacoma Ward 5, Pierce, Washington.Christ J. Holbeck, 'Head', 75 år gl., gift, f. i Norge, imm. 1880, nat. 1889, 'Laborer - shipyard.'Marie, 'Wife', 65 år gl., f. i Norge, imm. 1915, nat.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Dette er vel Jens:1920 - Two Harbors - Lake - Minnesota.James J. Holbeck, 'Head', 47 år gl., f. i Norge, gift, imm. 1882, nat. 1900.Karrie, Wife, 39 år gl., f. i Norge, imm. 1898, nat. 1899.Barn: Edwin 19, ug., - Ida C. 18, ug., - Oscar N. 15 og Clifford 10 år gammel. Samtlige barn f. i Minnesota. 1930 - Waldo - Lake - Minnesota.James Holbeck, 'Head', 58, gift 27 år gl., imm. 1882. Jobber ved jernbanen.Carrie, 'Wife', 50, gift 19 år gl.,imm. 1898.Barn: Edwin 29, ug, - Oscar, 26, ug. og Clifford, 20, ug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Sikkert Karl Johan:1920 - Two Harbors - Lake - Minnesota.John Holbeck, 'Head', 50, gift, f. i Norge, imm. 1883, nat. 1889, 'Farmer - Gen. Farm'.Hilma, 'Wife', 42, f. i Norge av foreldre f. i Sverige. Imm. 1879, nat. 1896.Barn: Ingwald 22, ug. - Ingeborg 20, ug. - Esther 18, ug - Arnold 16 og Wallace 14 år gl. Samtlige f. i Minnesota. 1930 - 3578 Central Avenue, San Diego - San Diego - California.John C. Holbeck, 'Head', 60, gift 27 år gl., eier sin bolig til en verdi av 3000 usd., har radio, 'Laborer - Odd Jobs'.Hilma E., 'Wife', 53, gift da hun var 20, imm. 1880, f. i Norge av far f. i Norge og mor f. i Sverige.Wallace C., 'son', 24, 'Lineman - City of San Diego'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Og Alfred:1910 - Waldo Twp. - Lake - Minnesota.Alfred Holbeck, 'Head', 44, gift i 21 år, f. i Norge, imm. 1884, nat. 'Wiper - RR repair shop.'Ragna, 'Wife', 44, gift i 21 år, født i Norge av foreldre f. i Norge. Har født 9 barn, hvorav 8 i live.Barn: Walther 14, - Oline 10, - Alice 8, - Otto 3 og Mildred 1 år og 3 mnd. 1920 - Two Harbors - Lake - Minnesota.Ragna Holbeck, 'Head', 53, enke, imm. 1889, nat. 1902.Barn: Nels C., 29, ug. 'Fireman - Locomotive.' - Walter, 23, ug., 'Repairman - Tank Shop.' - Oline, 21, ug. - Alice, 18, ug. - Aaron, 12 - Mildred 10 - Chester 8 år gl. Samtlige barn f. i Minnesota av foreldre f. i Norge. 1930 - Waldo - Lake - Minnesota.Nels Holbeck, 'Head', 30, ug., 'Fireman - Railroad.'Ragna, mor, 64, enke, gift 23 år gl.Aaron, bror, 28, ug., 'Laborer - RR.'Chester, bror, 18, ug. 'Truck Driver - Laundry.'Alice Christensen, søster, 28, gift.Allwod Christensen, nevø, 5, f. i Minn. av foreldre f. i Minn.Laverne(?) Christensen, niese, 1 år og 4 mnd., f. i Minn. av foreldre f. i Minn. Name: Mrs. Ragna Marie Holbeck Death Date: 2 Mar 1946 Death County: Lake State File Number: 007484 Certificate Number: 007484 Certificate Year: 1946 Record Number: 1001368

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Arne Vik

Odencrantz-guttene som i 1910 bor hos Christian og Ingeborg er nok deres barnebarn, se innleg (31). [url="http://genforum.genealogy.com/mn/messages/10518.html>LenkeDe er sønner til Magna Josefine f. 03.07.1875 ogOscar F. Odencrantz f. 1864-1865 i Sverige. Magna har blitt til Maggie, hennes ekteskap finnes i St. Louis Co, Minnesota Marriage Index: http://www.rootsweb.com/~mnstloui/marriageso.htmName of Groom or Bride Marriage Date Marr. Place Odenkranz, Oscar F. 1891-09-21 Soudan Jensen, Maggie J.I Minnesota Death Certificat Index

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Godt jobbet igjen, Tor Arne!Lenken din viser jo til tellingene, så jeg tar bare med at barnet som i 1910 er beskrevet som Carol 18 år gl., - her tror jeg navnet skal være Arthur, og det er vel Clarence som er 16 år gl. Av 1900-census ser jeg at de da også hadde en datter; Viola, født juni 1897.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg tar med at John (Karl Johan) og Hilma Holbeck bodde i Waldo Twp., Lake Co. i 1910 og hadde da barna: Ingvald J. 12, - Alma E. 10, - Esther J. 8, Hilmar A. 7 og Carl N., 4 år gammel. John og Hilma hadde da vært gift i 13 år, og hun hadde født 5 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Det er jo nesten ikke til å tro hva dere har klart å finne i denne saken! Min takknemlighet er stor overfor dere begge, Arne og Tor Arne!Et ørlite skår i all gleden var det riktignok å erfare at en melding til den e-postadressen Laura Anderson Reich oppga i 1998, ikke nådde frem. Får håpe hun eller noen annen av de mange etterkommerne lar seg oppspore på annen måte. Det finnes åpenbart en hel mengde både tre- og firmenninger av meg 'over there'.MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Til Arne Solås: du skriver i innlegg 29: 'Her har du jo kanskje også en mulighet til å få tak i en kopi av boken som nevnes; 'The History of Barron County' med biografier og bilder av familien'. Jeg kan dessvrre ikke se hvor det nevnes noen bok? Kan du vennligst hjelpe meg med å se hvor noen slik er nevnt?Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Svaret i tråden til Laura sto i lenken til Tor Arnes innlegg # 27, - ikke 30, så nå har du det dobbelt. Like greit det. :)Mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Til orientering for dere som har vært så hjelpsomme i denne saken vil jeg bare fortelle at jeg nå har fått etablert forbindelse med personer i slekten 'over there', direkte kontakt foreløpig med en, indirekte med to til, og herfra vil det formodentlig bare vokse. Jeg har allerede mottatt en stor oversikt over min oldefars bror Johan og hans mange barn, svigerbarn og over 40 barnebarn pluss litt til, og forhåpentlig vil jeg etterhvert også få fler detaljer om min oldefars etterslekt i Amerika. Det er både spennende og morsomt, og jeg vil nok en gang få rette en hjertelig takk til dere som har vært så hjelpsomme. Tusen takk!MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.