Gå til innhold
Arkivverket

[#33632] Bergen: Andreas Olsen Molle ( d. 1816) gm Ane Halversdtr


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Anders J. Moen

Det finnes en Marcus Molle i Bergen. Han var kjøpmann, født i Warnichenhagen, Wismar, Tyskland og døde i 1739. Han var gift med Barbara Jensdtr. Bergendahl født i Munke Bjergby, Vestsjælland, Danmark.Kanskje denne Molle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det er også en gård Molde i S&Fj, nærmere bestemt i dagens Gulen kommune i Ytre Sogn, tidligere Eivindvik.Også i Trøndelag var det Molle på 1700 tallet, bl a en Ole Molle (1721-1787). http://heim.ifi.uio.no/~jensj/Slekt/Family/30.html Han har jeg funnet, han kan selvsagt ha en 'uekte' i Bergen. Problemet er jo at Andreas er døpt i Domkirken i 1770 eller 1771, og der har vi altså bare en kandidat, og han står oppført med både far og mor, selv om de bare er forlovet...Det er også korrekt at det er kommet noen Moller fra Tyskland. Både på FS og Gencircles er det mange treff på Molle.Vi får lete videre, finner nok ut av det til slutt.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

til 27. Se innleggene 2, 3 og 4. Vi har selvsagt den muligheten at Ole Molle (d 1782) var gift tidligere med en annen enn Abel de Lange, men ingen av oss har hittil funnet dette.Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Finner kun 1 kandidat til Andreas Molles mor, Synneve Magreta Larsdtr f 1742, NK: Lenke Foruten Synneve Magreta hadde Lars og Anna minst 5 andre barn, hvorav også en Synneve Magreta f. 1738. Faddere til barna ser ut for å være borgere av Bergen; navn som Lampe, Lind, Brøgger, Brandt, Frisk, Lax, Woltman, Stoltz, Jansen, Didrichsen, Berle, Beyer og Buchof. Vet ikke hvordan dette passer inn i mysteriet Molle? Noen tanker?Og hva med den geistlige, teologen Ole Molle, fra Molde til Trondhjem og Steinkjær. Hans 2. kone var Margarethe Vahl/Wahl/Traae (1736, DK, Bg.-1812, DK, Bg.)? Barna som er oppført på nettsiden jeg fant er født mellom 1758 og 1779, men ingen mellom 1769 og 1776.........?? ..og det står '....Dernæst (gift) med Margretha Wahl, med hvem han havde 5 Sønner og 8 Døttre. Af hans Børn nævnes..' og så nevnes det kun 2 sønner. Er dette likevel et spor, Harald? I hvert fall interessant?Er det noen elskverdige debattanter som har tilgang til:Ole Molde 'Selvbiografier af prester i Trondhjems stift' Oversatte fra latin af adjunkt Axel Sommerfelt (Trondhjems historiske forening Trondheim), Vol 2, s.111-112.ogAndreas Erlandsen 'Geistligheden i Trondhjems Stift' (1855), s.326-327.mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Kvale

Jeg har også tenkt at teologen Ole Molle kunne være et spor, men snarere at han skulle ha inspirert til navnet, enn at han skulle være den biologiske faren. Dette begrunner jeg med at det ville vært en skandale hvis han er uekte, og hvis han er ekte tviler jeg på at han ville vært en 'fattig' tømmermann. Oppkalling av geistlige har jeg faktisk et tilfelle til av i min slekt.(barnet het det samme som en biskop, med etternavn og det hele)En annen mulighet er at Ole Andersen var fra en Molle-gård, men at han ikke har brukt navnet. Det er min erfaring at folk ble 'flinkere' til å bruke gårdsnavn som etternavn når vi kommer opp på 1800-tallet.(Det ble jo mange Olsen etterhvert i en stor by)Jeg nevnte at jeg har sjekket alle tilgjengelige Bygdebøker etter Andreas Olsen, men det er visst nødvendig å ta runden igjen, for det var jo Ole Andersen jeg burde lett etter.Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

1) Jeg har sendt en forespørsel til Statsarkivet i Trondheim om arvingen etter Ole Molde. 2) Denne Jonas Wulff, vet Harald noe mer om han. Jeg finner ham ikke oppført med farsnavn noen steder. En av sokneprest Ole Moldes barn, Henricke Chritiane Molde, var også gift med en Wulff; Fredrik Christian Wolff, sokneprest til Granvin. Deres sønn, kirurgen Sten Meldahl Wolff, ble begravet fra KK, Bg, 1868, og deres datter, Susanne Pauline Margretha Wolff, var gift i Bg. og ble begravet fra DK i 1837. 3) Hva så med denne Boge-familien, og sjømannen som bodde hos Jonas Wulff i 1815? 4) Så kan man lure på hvorfor det kun var borgere som faddere i Andreas' sansynlige mor, Synneve Margrete og hennes søskens, dåpshandlinger.. 5) Hvorfor forsvinner alle i Ole Andersen og Synneves familie sporløst, bortsett fra Andreas, som altså, hvis det er ham, tar navnet Molle.Spørsmålene er nå mange. Enig i at vi kan lete etter Ole, men ikke nødvendigvis Andersen, på de ulike Molle/Molde-gårdene på Vestlandet. Er også spent på skifte etter sokneprest Ole Molde. Han har jo sikkert vært i Bergen med jevne mellomrom.... Jeg var inne og så på Døpte i Stod, TR på DA. Det er de samme barna der, ingen mellom 1769 og 1776.... Merkelig at det plutselig ble et opphold på 7 år. Hvorfor skrev Ole Molde egne memoarer, hva det vanlig, eller hadde han noe å .....Jeg tror nok vi får løst mysteriet til slutt.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Kvale

Jeg vet ikke noe mer om Jonas Wulff, men det var spennende med den koblingen du har funnet med Ole Moldes datter og en annen Wulff. Jeg ser frem til svaret fra Statsarkivet, og håper du legger det ut her.Jeg har funnet en Niels Olsen Bouge i 'Restanselister ekstraskatt Radøy 1764-1778' og i 'Millitært manntal frå Radøy og Lindås 1738' på Digitalarkivet. Han virket interessant, men i Bygdeboka derfra fant jeg ham ikke.(men den var elendig)Jeg vet det var vanlig å bruke folk med status som faddere, men samtlige var vel litt i overkant.En mulig løsning på 'den forsvunnede familien', kan jo være at de har flyttet fra Bergen, og at Andreas har flyttet tilbake som voksen. Hvis de i tillegg har flyttet til Molle/Molde er jo navnegåten også løst.Dette begynner å bli spennende.Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Kvale

Kan det være Andreas' bror Ole Nicolai Olsen som dør i 1803? Hvis ikke er han ihvertfall et godt eksempel på navnerotet på den tiden. I 1801 heter han Ole Niels Olsen.Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, da er det trolig samme Ole Niels Olsen som er tjener hos Møller i 1801; Margrtha Wahl (Ole Moldes hustru) sin familie i Bg. Jeg har også funnet en kandidat, Berte Olsen i 1801, hos Hendrica Molde og Friedrich Wulff på Vinje prestegård.Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Dessverre var nok Ole Andersen og Synneve Magrete Larsdatter som Andreas Molles foreldre et feilspor, fordi jeg har funnet en annen Anders Olsen i Undersøkelseskommisjonen sammen med far Ole og bror Bertel LenkeDet var det.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Så da har vi følgende opplysninger om Andreas og Anne Maria:Viet:Brudgom Brud Dato År SoknAndreas Olsen Molle Anna Halversd. Jul 27 1800 DKBarn:Født Døpt År Navn SoknAug 08 Aug 17 1800 Olaj DK Sep 18 1803 Maren Martina DKOkt 03 Okt 11 1805 Halver Nielsen DKJan 23 Jan 27 1809 Else Maria DKNov 12 Nov 22 1812 Hans Johan DKJan 15 Jan 22 1815 Catharina Magrethe DKVidere vet vi at Anna Maria (trolig) er datter av Halvor Nielsen Boge og Maren Andersdatter Hauge:Født: Aug 16 Døpt: Aug 20 År: 1779 Navn: Anne Marie Far: Halvor Nielsen Boge, matros Mor: Maren Andersdtr Houge Sokn: DK Begrunnelse: Fødselsåret stemmer overens med senere Folketellinger.Den samme Maren Andersdatter er vertinne for Andreas og Anna Marie da de er nygifte i 1801 i Rode 15-59 (Vaskerelvgaden 32). Maren flytter siden til datteren Else og hennes mann, Jonas Wulff, i Wulffsgården 12, og bor der i 1815. Her bor det også en sjømann, Kolben Hauge. Andreas og Anne Marie er blitt huseiere i 1815 i Rode 15-48 (Vaskerelvsmuget 12).Vi har funnet Halvor fra Bogøe, Radøy, men ikke Maren fra Hauge. Vi har enda ikke funnet Andreas foreldre. Vi vet at en av Ole Moldes barn ble gift Wulff, men forøvrig vet vi ikke om her er noen forbindelse mellom Andreas Molle og teologen Ole Molde. Vi vet at Ole Molde skal ha hatt 4 sønner født i siste halvdel av 1700-tallet, men vi har ikke funnet dem døpt eller på andre måter oppsporet dem. Ole Moldes enke, Margreta Vahl, bor i Bergen i 1801 under navnet Margreta Thaae sammen med en datter, Guriche på 29 år. De bor i Rode 12-19 (Smørsalmenning 1).Nå avventer vi svaret fra Statsarkivet i Trondheim, om der foreligger opplysninger om Ole Moldes sønner.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nå er også Andreas Olsen (Crispinusen) sjekket ut. Jeg jobbet lenge med dette sporet. Dette fordi Moldestad-familien i Bergen benyttet Crispinus-navnet. Til slutt fant jeg også han i Undersøkelseskommisjonen, der det sto at han bodde hos Madam Moller og var ugift. Madam Moller er identisk med Anna Olsdatter, mor til Andreas, se innlegg 13.Jeg har også lett etter et tidligere ekteskap for Ole Jacobsen Molle. Han giftet seg, som kjent med Abel de Lange i 1781, og døde året etter. Jeg finner mange Ole Jacobsen, viet på 1760-tallet, men har foreløpig ikke fått napp på noe som ligner Andreas som barn.Det tar 6 uker før opplysningene om skiftet etter Ole Molde kommer fra Trondheim.En annen ting er følgende, mange barn av matroser er tydeligvis 'uekte'.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Kvale

Det er jo litt trist at flere av teoriene viser seg å ikke stemme, men samtidig er det jo bra å få eliminert disse.(færre løse tråder)Her er en ny løs tråd: Det blir døpt en Andreas i 1776 i DK av foreldrene Ole Nielsen matros og Marthe Marie Reinholdtsdtr. Denne Andreas er litt ung, men vår Andreas opplyses i 1801 å være født 1773, og 15 år senere i 1770, så hvem vet? Hvis vi tenker på oppkalling (Andreas barn), er det kun to navn vi ikke finner igjen hos Maren og Halver, nemlig Olai og Martine.(Ole+Marthe)Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Her er også en kanditat som far til Andreas / Anders, Joan Olsen f 1736,døpt: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=2doep1668&gardpostnr=33802&merk=33802#ovre>LenkeI tilfelle dette er korrekt vil dette være Hans, barn av samme Molle, som Ole Molle gm Abel i 1782. Lenke Lenke Lenke Matros: LenkeViet: LenkeSå finner jeg ham igjen som far til Jan Henrich i 1766, 'uekte'. Nå har han forandret navnet til Jaen Olsen Molle, 'bortreyst matros'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Kvale

Giftermålet i 1760 stemmer nok ikke, det står en 'u' i Matrosrullen, det betyr vel ungkar/ugift.Et spørsmål: Hvordan har du funnet ut at Ole Molle f.ca.1746 heter Jacobsen?Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det er jo en hypotese at de to Ole Mollene er en og samme person, men jeg har ikke funnet noen andre i Bergen som passer bedre med Abels mann enn Ole Jacobsen Molle, f 1741. Ser at han skal være f noe senere i flg 'døde i Bergen'. Uansett passer årstallet mellom Joan /Jaen og Hans Jacobsen Molle, f 1737.Forøvrig skal det ha vært noen Molle i Årstad sokn, men jeg mener det er neste generasjon. Skal sjekke det.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Kvale

Det kan tenkes at det er samme person, for de var ikke så nøyaktige med alderen heller på den tiden. Uansett bør han sjekkes, for her ser taktikken ut til å måtte bli å eliminere en etter en. (Skifte etter Ole Molle burde vel kunne skaffes når vi vet dødsdatoen?) Jeg har for sikkerhets skyld sendt brev til slektsbok-forfatteren(16) for å høre hva han har basert sine fakta på. Han er i dag et sted mellom 80 og 90 år gammel, så det er vel usikkert om jeg får svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Her er dåpen til Hans f 1737, som jeg altså tror kan være samme person som Jaen/Joen, sønn av Jacob Molle [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=2doep1668&gardpostnr=33894&merk=33894#ovre>Lenkeog broren Ole Molle f 1741 (som altså skal være født noe senere iflg 'døde' i Bg): Lenkeog her er søsteren Gjertrud LenkeHer er Joen som matros Lenkeog Jaen som far til 'uekte' barn i 1766 LenkeHer er DA om skifte etter Margrethe Vahl Molle LenkeHer er DA om skifte etter Ole Molle, d 1782

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Kvale

Det siste først: Du har funnet farfar og farmor, deres foreldre er Haakon Charles Kvale - Martha Olsdtr. og Christian Børseth - Berta Marie Høie.Ja, jeg synes vi skal be om skifte etter Abel. Hun døde i 1803 hvis jeg ikke husker helt feil.Som Yngve Nedrebø nevner i den ene linken, kan Molle-navnet ha mange opphav. Jeg tror vi kan konsentrere oss om Norge(som om ikke det var nok) pga. at Andreas også heter Olsen.God helg! Mvh.Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Kvale

Jeg har sjekket fadderne til Andreas Olsen Molles to eldste barn. Til første barn er det fire kjøpmenn/fruer og ei nabojente. Til andre barn er det to kjøpmenn/fruer, to fra skipperfamilier og trolig en tømmermann.I mitt innlegg(11), skriver jeg at jeg har liten tro på at kjøpmann Ole Molle kunne være Andreas far, dette må jeg kanskje revurdere. Det ser ut som det kan være en forbindelse(de kjenner tydeligvis mange kjøpmenn). En mulighet kan være at Ole Molle har vært Andreas' pleiefar.Det kunne vært en ide og lete etter Andreas' konfirmasjon. Jeg bor i Haugesund, og må fjernlåne mikrofilmene, kanskje du(Arnfrid)har mulighet?Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det blir jo vanskeilg når vi ikke har fødselsår og er usikre på farsnavn. Jeg har sjekket DK 1781-1791. Fant ingen som lignet der.Hvor sikker tror du opplysningen fra Undersøkelseskommisjonen om Fødested DK er?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Kvale

Hei igjen! Hvis det er for å sjekke ut Ole Molle, er det vel Nykirken som er aktuell i første omgang.(Jeg har selv letet etter konfirmerte i danske kirkebøker, og det er ikke så tidkrevende å lese igjennom noen årskull) Vi må vel stole på opplysningene i Undersøkelseskommisjonen til vi har forsøkt alle muligheter. Erfaringsmessig kan oppgitt alder og navn ofte skape like mye forvirring.(Har du f.eks. prøvd å finne Abel i 1801? Vi vet jo at hun lever) Foreldrene jeg lanserte i innlegg(39),har jeg forsøkt å finne ut av uten særlig hell. Mora dør da deres Andreas er 1 år, faren er matros og jeg kan ikke se at han har giftet seg på nytt. Det har sikkert ført til at deres Andreas har blitt oppfostret hos pleieforeldre. M.a.o. vi kan ikke utelukke ham.Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Kvale

Hei Arnfrid! Det kan se ut som om 'klokka' til Andreas gikk litt for fort.Jeg er styrket i troen på at den siste Andreas jeg lanserte kan være den rette. Fikk svar fra Yngve Nedrebø om fadderne ved denne Andreas dåp, og den ene av dem var kateket Andreas Molle.For å finne denne Andreas' konfirmasjon er det vel Domkirken som er aktuell (litt senere enn det som er tilgjengelig på Digitalarkivet)Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.