Gå til innhold
Arkivverket

[#33632] Bergen: Andreas Olsen Molle ( d. 1816) gm Ane Halversdtr

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Ja jeg skal sjekke de tingene du ber meg om, men vil vente til vi har fått skifteopplysningene fra Trh. Her er alle kandidatene født mellom 1766 og 1776 med utg pkt i bokstavene 'nd r e' i fornavn, DK og far Matros [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=dp12011668&gardpostnr=26050&personpostnr=76397&merk=76397#ovre>Lenke Lenke Lenke Lenke Lenke Lenke Lenke Lenke Lenke Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Kvale

Jeg har fått svar fra Slektsbok-forfatteren, han har visst i dette tilfelle kun brukt kirkebok, m.a.o. er det nok riktig at Anne-Marie er Maren og Halver's datter. Til hans forsvar må jeg opplyse at boka ble skrevet før Digitalarkivet eksisterte, men det betyr samtidig at jeg har brukt flere hundre timer forgjeves--huff,huff.Angående lenkene i innlegg(51), tror jeg at det foruten 'min kandidat' kun er nr.3 som kan være aktuell p.g.a. navnet Olsen. Nr.10 er en eldre bror av nr.3, og høyst sannsynlig død før nr.3 ble født.Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Anderas Olsens søsken, døpt i DK i 1766 (tvillinger) og i 1768 burde kunne finnes under konfirmerte i DK. Jeg kan imidlertid ikke finne sikre kandidater til noen av dem. Jeg kan heller ikke finne noen sikre kandidater under viete, døde, FT 1801 eller Niels i Undersøkslesekommisjonen. Det eneste interessante sporet er en Niels Olsen Molle, viet i 1810. Dersom det er vår Niels har han vært 44 år da.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Kvale

Det er nok ikke storebror Niels. Niels Olsen Molle og kona plasseres i aldersgruppen 16-31 år i F.T.1815.KONFIRMASJON:Det kan være Maren Dorothea som blir konfirmert i 1788 (Maren Dorte Olsdatt.) Det er vel også stor sannsynlighet for at barna kan ha blitt spredd rundt omkring da mor døde og far var sjømann. Jeg finner forresten ikke faren i 'Matroser i Bergen'.Jeg har forsøkt å finne ut mer om denne kateket Molle. Det eneste jeg finner som er bittelitt interessant er at hans to barn heter det samme som Andreas' søsken (Niels og Anna Dorothea).Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

For en tragedie da. Begge barna og 1. konen døde i løpet av få år, og så dør kone nr. 2 etter 7 års ekteskap. Merkelig forresten at ingen av dem står oppført med navn.Men hva forteller dette oss, jo at 2 av Ole og Marte Marias barn kan ha blitt kalt opp etter kateket Andreas Molles barn, Andreas etter kateketen og Anne Maria etter hans koner. Dessuten vet vi at kateket Andreas Molle var fadder til Ole og Marte Maries sønn Andreas i 1776.Det store spørsmålet nå er: Hvor ble Andreas søsken: Anne Dorthea, Nils og Anna Maria av?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Kvale

Det er vel litt tynt det vi har av spor, men finner vi flere kan jo summen av små spor gi oss et svar som virker sannsynlig. Jeg ser du har bedt om kateketens skifte i Arkivforum, men har du glemt å opplyse om dødstidspunkt?Andreas søsken:Det virker håpløst å finne disse, jeg har forsøkt det jeg har fantasi til uten resultat. Fornavnene er forholdsvis vanlige, og etternavnet kan være både Olsen og Nielsen eller eventuelle pleieforeldres navn. Barna trenger nødvendigvis ikke å bo i Bergen heller. Det er et par Nielser i 'Matroser i Bergen', som kan være sannsynlige, men de bringer oss ikke videre.Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Kvale

Beklager spørsmålet i forrige innlegg, du hadde jo laget 'lenke'. Jeg ble litt motløs da dette skiftet heller ikke var å finne, derfor var det fint at du fant det i Geistlige skifter. Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kateket Andreas Molle testamenterte alt til trengende. Han hadde ingen arvinger.Skal vi sjekke litt nærmere Molde-slekten fra Eivindvik (Gulen, SF)?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Her vies mulige besteforeldre til Ole Anderss. Molde LenkeDe har en gutt med navn Anders på 4 år i 1801 og en ved navn Ole på 14 år i 1801.Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Kvale

Jeg hadde et håp om at kateketen hadde vært pleiefar for vår Andreas, og at vi fikk bevis for dette i skifte. Vi kan ikke ut fra dette utelukke Ole Nielsen og Marthe Reinholdtsdtr. som Andreas' foreldre. Ole Nielsen kan komme fra en Molle-gård. Hans kone har du allerede funnet født i Bergen.(53)(-jeg lurer på om ikke det er mora Maren som lever i 1801, og kaller seg Reinholdtsdtr.) Molle-navnet kan også stamme fra kateketen selv om han ikke var pleiefar. Vi vet jo at han var fadder for Andreas, og folk flest var veldig religiøse, og hadde stor respekt for kirkens menn på den tiden. Det bli spennende å se hvem som var faddere til Andreas' søsken. Jeg var litt motløs i går, men heller et negativt svar enn intet svar, vi skal klare det til slutt. Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg holder på med et spor, men det er vanskelig. En Anne Margrete Molle var først gift med en Klæboe. Han døde og hun giftet seg igjen med Ole Rasmussen i 1771. Har funnet to barn; født midt på 70-tallet (NK), men foreløpig ingen Andreas. Molle-navnet kan stamme fra henne. Fortsetter å lete en stund til. Må se etter dobbeltnavn med Andreas også, tror jeg, og ikek så slavisk etter DK.Har nettopp sett siste episode av Drømmefangeren, men dette er jo like spennende.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kateketen var fadder til 2 til av Ole og Martes barn.Her er en kandidat til Ole Nielsen som også finnes blant matroser [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=dp12011668&gardpostnr=9843&personpostnr=27867&merk=27867#ovre>Lenke Lenke Det står vel og merke at han er ugift i 1766, men det kan jo være feil. Har også funnet et barn til av Ole og Marte f 1773 LenkeVet vi hvor kateketen ble født? Der er et barn, Christian, f 1738, av Niels E/Asbørnsen Moll og Susanna Chrsitiansdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

En Dorthe Marie ble gift med Elling Molle i 1795. Hun er 27-28 år i 1801. Hun står oppført med Møller som pikenavn. Finner også en som er gift med Georg Møller i 1801, men hun står oppført som Ludvigsdatter.Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Fant dem som døpte, så de er ikke aktuelle. Det kan se ut for at søsknene til Andreas har blitt satt bort til pleieforeldre på landet, siden de ikke finnes verken som konfirmerte, viete eller døde.Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Kvale

Til innlegg 68: Interessant, vel verdt å sjekke.Innlegg 69: Det var fint å få fadderne til de 3 barna, og det viser jo at kateketen har hatt en særstilling som fadder(til 3 av 4). Det kan jo hende han var 'profesjonell' fadder i og med at han var kateket. Det ser forresten ut til at det var vanlig å bruke 'statusfaddere' i Bergen. Det er lite som tyder på at noen av fadderne er søsken av foreldrene, eller av samme rang (matros e.l.). Jeg fant også den Ole Nielsen du viser til, han kan være rett, men det er to ting som skurrer, navnet Eeg og at han er ugift. Kan vår Ole ha blitt matros før 1757, og dermed ikke være med i registeret?Innlegg 71: Hvis vi fremdeles skal 'tro på' Ole og Marthe som foreldre, er det etter min mening to muligheter: Molle-navnet stammer fra kateketen(vi har også navnet Rahr/Bahr, som sannsynligvis er inspirert av en eller annen viktig person). Eller som du nevner at barna er satt bort på landet(en Molle gård), til (sannsynligvis) slekninger. Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg tror vi skal sjekke han her litt nærmere.Lenke Har du en e-post, så skal jeg sende deg en liste jeg har alget over aktuelle kandidater. Vi må jo sjekke en del på de ulike kandidatene, om de har andre navn i tillegg i andre 'bøker', død osv.Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Litt før jeg 'gjør byn' på en lørdag ettermiddag:Jeg tror vi har løsningen:Kateketen er gift to ganger.1) med Anna (Maria?) Stockberg, der han får to barn Niels og Anna Dorthea, som begge dør som nyfødte (?). Anna dør like etter fødesl nr. 2.2)Kateketen gifter seg igjen med (trolig enken etter Claus Emanuel Barth), Anna Maria Bahr, født Lambertdtr Harder. Hun dør i 1762 etter ca 7 års ekteskp. De er barnløse.Ole og Marthes barn blir oppkalt etter kateketen, hans barn og koner; Niels, Anna Maria Bahr, Anna Dorthea, Andreas Molle (og Maren Dorthea, ikke oppkalt slik jeg har funnet det).Tilfeldigvis, eller kanskje ikke, er også Halvor og Marens barn 'oppkalt'; tvillingene heter Niels og Anna Maria også her + en Andreas.Er der noe slektsskp eller vennskap noe sted? Hvor var kateketen født? Hvor blir det av Ole Nielsen (konen dør etter Andreas fødsel i 1777). Hvorfor oppgir Andreas at han er eldre enn han egentlig er? Kunne han ikke regne eller ble ikke opplysningen kontrollert. Har funnet noen mulige kandidater til Andreas søsken i 1801, men de er svært usikre. Skal sende de til Harald som e-post!Jeg mener vi nå kan slå fast at vi har den rette Andreas. Hva tror Harald? eller andre?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.