Gå til innhold
Arkivverket

[#33749] er jeg tater?

Gjest anne lise berg høiland
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Håkon Christiansen

Jo, det er norske former. Kanskje fornorsket det Anna til Anne og Hanson til Hansen? Kanskje ble det bare notert slik? Kanskje har de norske røtter, men er vokst opp i Sverige? Kanskje tilhørte de en familie av reisende som like gjerne tok en norsk som en svensk navneform. Mange mulige svar. Og foreløpig er det ikke helt sikkert at Johan Anton og Anne Britta er de riktige personene, det står igjen en del før vi kan være sikre på det.Siden Petrikirken var så behjelpelige så bør du kanskje forsikre deg at du får alle de opplysningene de har, ved anledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei - se hva jeg fant:I 1865 Strandgaten, gård no 822a på nordsiden i Fredrikshald (=Halden):Boende hos Anne Marie Andersdatter, leierske:Anne Brita - ikke etternavn - logrende, ugift, 40 år, født i Sverige, som arbeider i Bryggeriet, og henne sønn: Carl Jubel Carlsen, hennes sønn, ug 7 år, født i Fredrikshald. Ole Johannesen, logerende murersvend, 27 år, født i Sverige.Så HVIS disse personene er de rette, og det tror jeg, så er nok situasjonen denne: Johan Anton Hansen, er 22 år i 1846, og Anne Britta Jørgensdatter er 24 år i 1846 da de flytter fra Skee i Sverige til Fredrikshald. Året etter blir Carl A. Johansen født. Ifølge flyttemeldingen er de to gift.I 1865 finner vi Anne Britta som ugift bryggeriarbeiderske, 40 år gammel, med en sønn Carl Jubel Carlsen boende hos seg. Det kan neppe være en annen født i Sverige i omtrentlig rett alder, det må være henne. Og hun er ikke oppgitt med etternavn. Sønnen heter heller ikke Johansen, men Carlsen, så han må ha en annen far, og er nok født utenfor ekteskap. Sikker en ganske provoserende situasjon i manges øyne, du kan begynne å ane hvordan hun sikker ble uglesett. Og hun er ikke enke, men ugift. Hadde vi nå klart å finne Carl A. og Johan Anton Hansen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Hansen

Den 9.1.1846 gifter seg drengen Johan Anton Hansson og piga och torparedottern Anna Britta Göransdotter. De bor da på et torp som heter Strängen i Skee. Så den 2.5.1851 gifter seg enkemann! og dreng Johan Anton Hansson med Christina Göransdotter. De fikk barna Andreas f. 30.11.1858, og Maria Charlotta f.1.12.1861. De bor på Strängen, så jeg går ut fra at det er en söster av Anna Britta. Som om ikke det var nok: den 18.3 1864 gifter han seg igjen med en Gustava Amandusdotter og får en sönn med henne, Hans Adolf f. 18.2.1865. Johan Anton döde 22.7.1867 bare 43 år gammel.Så det ser ut til at Johan Anton flyttet tilbake til Sverige etter förste konens död. Jeg kan ikke finne eldste sönnen Carl A. som gift i Skee, kanskje ble han igjen i Norge?Kilde: http://www.slaktdata.org/sv/regSkee (v) (f)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Kan Karl Amandus (Amadeus) Johansen ha vært gift to ganger ? Her tilsynelatende med kone av svensk opphav LenkeEller er det to forskjellige personer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Den lenken fungerte dårlig, limer det inn her (FS/VRI) Carl Amandus JOHANSEN Age At Marriage: 25 Sex: MEvent(s): Birth: 1846Parents: Father: Johan Anton HANSENMarriage: Spouse: Anne Stina NILSDR Age At Marriage: 34 Marriage: 20 Apr 1871 Place: Halden, Ostfold, NorwaySource Information: Batch Number: M420739 Source Dates: 1869 - 1884 Film or Fiche Number: 125888 Collection Details: Halden; Den Norske Kirke Og først nå ser jeg at farens navn er oppgitt, -det må være samme Karl Amandus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Anne Lise :)Wow!! Hvilken hjelp du får. Det er moro, og jeg er nok ganske sikker på at du vil få det oppklart.Carl Amandus Johansen og Anne Stina Nilsdatter som Heidi nevner, ser ut til å ha fått datteren Nicoline f. 7.nov. 1870 før de giftet seg. FS/BN: 420739Karl J.M. Karlsens (f.1880) kone Marie Hansdatter er iflg. FS/BN: C421175 datter av Hans Otto Johansen og Augusta Andersdatter. Marie er f. 7.okt. 1881, og døpt 1.januar 1882 i Fredrkstad.Over døpte i Skee finner jeg Anna Britta 19.januar 1822, Håvedalen. Datter av torpare Jöran Hansson og Marta Christensdotter (44år)*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 0Birger Forsmo

Til innlegg 46. Evelyn var f. i 1920 og flyttet til Fredrikstad etter at hun ble enke, gift med Racin Gunstead, f. 1918, død 1993. De hadde ingen barn.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej ijen alle sammen.Dere er helt fantastiske,hadde håpet å få (litt) hjelp,men dette er over all forventning.Ijen må jeg si HJERTELIG TUSEN TAKK TIL ALLE SAMMEN.Mvh.Anne Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

At Carl Amandus giftet seg to ganger er nok trolig. Ekteskapet som er funnet på FS med Anna Stina Nilsdatter 34 år og født i Sverige, har jeg funnet i kirkebok Halden. Carl er ungkar, arbeider og 25 år. Han er født i Fredrikshald og konfirmert i Skee. Fedre Johan Anton Hansen og Nils Jensen. Forlovere Johannes Johansen og Anton Johnsen. Lysning 2.,10.,0g 16. april.Det ser ut til at de flyttet litt til og fra Fredrikshald og Skee.Dattern Nicoline som de fikk før de giftet seg ble født 7.11.1870 og ble hjemmedøpt samme dag av sogneprest Friis. Død ved hjemmedåpen.Jeg har ikke funnet sønnen Karl Johan født 1880 i Frhald. Heller ikke i årene rundt. Men jeg har bare klokkeboka, og jeg har 'sveivet' fort over. Ekteskap nummer to med Marie Hansen har jeg enda ikke funnet. Det er vel dette som er det interessante her.Dessverre har jeg ikke noen kirkebok fra tiden (1846-47) ved dåpen til Carl Amandus Johansen.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter selv å leter,men jeg syns dere er gode. Jeg finner ingen ting.Leter nok på helt feil plasser.Til deg Birger du spør etter min mail adr vet ikke om jeg har lov å legge det ut på denne siden?Mvh.Anne Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg overså en liten detalj, beklager. Klara Augustsdatter f 1890 er i FT 1900 oppført som datter av Karl Johansen og Marie Hansdatter. Det kan jo tyde på at Marie har fått henne med enn annen enn Karl, eller de har overtatt ett barn fra noen slektninger? Det siste er nok mest sannsynlig, for ellers ville Marie blitt mor som 46-åring, og det er i eldste laget. Så de har vel helst overtatt Klara. Det er mere, men det kommer jeg tilbake til. PeHå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Hei. Dette har vært en spennende debatt å lese for meg idag. Grunnen til at jeg ikke har svart deg og prøvd å hjelpe til er at min far fikk en alvorlig hjerneblødning, og har ligget på sykehuset i noen uker (45 år gammel).Idag har jeg sett og tatt notater av hva som er skrevet. Spennende! Jeg kan ikke si om dette er tatere eller ikke, men noen av navnene er typiske for tatere (og til dels svensker?). Har sjekket noe, men kan ikke finne noe spesielt i mitt ene program jeg har her jeg er nå. Gi meg litt tid så skal jeg sjekke litt i mitt program hjemme også!Det var store og flotte ord Per Håkon! Ble nesten flau. hehe. Men takk likevel! Vi gjør vel vårt beste alle sammen, og du er ikke så værst du heller. Skal si du har hjulpet godt til i denne debatten!!!Kommer tilbake!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.