Gå til innhold
Arkivverket

[#33764] Om svenske innflyttere til Norge

Gjest Per Evensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Evensen

Hei Til Jon Erik:Nei, har ikke funnet noe håndfast om giftemål, men jeg har ingen muligheter til å lete i aktuelle kirkeböker.Vet heller ikke om de hadde barn. Til Gunn:dine innlegg 24 og 25 stemmer selvsagt.Pauline ble födt 12/7 1842 og döpt 17/7 Morens fulle navn var Christine Marie Olsdattermvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Per! Hvis Anders ikke var gift eller hadde barn er han vel heller ikke din eller andres forfar!? Uansett - de var ikke viet på Nøtterøy i den aktuelle perioden, men Tjøme ble skilt ut som eget sokn nettopp på den tida.Jeg kan sjekke eventuell vielse i kirkeboka når det passer med en Tønsbergtur.Denne tråden har etterhvert dreid bort fra den opprinnelige overskriften. Du bør kanskje starte en ny tråd med navnet Anders Tobiassen, og henvise til denne (33764)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjen. Nå er det igjen litt fred og ro i heimen. Forsøker nå å sjekke ut den Andreas Tobiassen som Berit og Gunn henviste til. Må innrømme at jeg sliter noe her. Har funnet fram til dåpen, men den sier vel ikke så mye enda, i allefall ikke før vi vet om det er han.Det er ikke utflyttingslister for Graninge sogn. Da blir det husforhørene, og der har jeg enda ikke funnet familien. Jeg titter litt til og kommer tilbake om jeg finner noe. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Evensen

Jon Erik Som du sier, er vi kommet litt ut av kurs, men kanskje på en annen måte enn du tror. Hvis du ser på tema 33411,innlegg nr 7, så er det far til Petra Eleonora, Ole Halvorsen,vi jaktet på. Vi fant en Ole Halvorsen i FT 1865 Horten. Han var infanterist på KJV,f 1842 i Aurdal, men her strander vi. Så forsökte vi å finne et spor via Anders, resultatet har du ovenfor.mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei KariVet du hvor Petra Eleonora ble av? Giftet hun seg? Kirkebokoppslagene jeg gjorde for deg var bare konfirmasjon og dåp. Ved en eventuell vielse for henne kan du jo kanskje finne fler opplysninger etter Ole Halvorsen, yrket hans for eksempel.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Evensen

Hei LailaJoda,mormor fikk et langt og lykkelig liv. Hun giftet seg med en marinemann,bodde i Horten og på Tjöme og fikk mange barn og barnebarn. Hun giftet seg i Horten 27/10 1901mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei igjenHvis du ikke har sett vielsen i k.b., kan jeg sjekke det for deg. Men det kan nok ikke bli før til uken. Hvis ingen kommer meg i forkjøpet, så skal jeg få sjekket det på tirsdag:-)mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kari og Laila! Jeg ser nå at jeg kom litt for seint inn i denne saken til å få med sammenhengen! Jeg sitter med ALT av mikrokort for Horten og Borre her hjemme, men da må opplysningen stemme bedre! Hvis jeg ikke er helt 'bortreist':INGEN Petra Eleonora er ført viet i kirkebøkene for Horten eller Borre 1900-1904.Heller ingen med farsnavn Ole Halvorsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Evensen

Hei LailaDet närmeste vi kommer er 1900-telling Horten: 5687 Nore Andersen, tjenestepige, ugift, husgjerning, f 1881 i Tönsberg. Mye stemmer bra. Jeg vet ikke om hun brukte kallenavnet Nore. Hennes kommende mann bor også i Horten i 1900 (underoffiser i Marinen)mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antakelig bare forvirrende - men likevel et sammentreff, selv om fødselsår spriker noe! Viet i Horten 2811 1875: Ungkar/Arbeider Andreas Tobiassen 1848 Tanum i Bohuslen (far:Tobias Anderssen) og piken Maria Kaisa Olsdatter 1844 Hede i Bohuslen (far:Ole Andersen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg også den samme vielsen til Andreas Tobiasson i Horten på IGI:LenkeGanske pussig om det skulle være to svensker med samme navn her omtrent samtidig:Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei KariJeg har funnet dem gift på Tjøme:Tjøme klokkerbok 1901 - 1910, Side 94 par nr 6 1901Viet 27/11 1901 Kristian Oluf Emil ellefsen, Underkanoner Horten, fødested Fredriksværn 1874, konfirmert 28/4 1889 i Fredriksværn ogPetra Eleonore Andersen, hjemmeværende pleiedatter, fødested Tønsberg 1881, konfirmert TjømeHans far: Underoffiser Johan Oluf Ellefsen. Hennes far: Ungk. arb. Ole HalvorsenForlovere: Underkanoner Jens Nilsen og do. Johan .? Johansen.De var trolovet 27/10 1901. Till. fra Kommandør ka..? Schiòth.Dette er hva som står.Jeg ble litt usikker på hva jeg leste angående hennes konfirmasjon om hennes far. Jeg kan nok ha trukket forhastede slutninger om at faren hennes var død. Kikket igjen i dag og det kan nok være at det står arb. (arbeider) Ole Halvorsen. Så han kan være i live i 1900 (jeg tror vel kanskje han kan være det med tanke på ordlyden i vielsen over).Men jeg vil råde deg til å fjernlåne kirkeboken fra Tjøme eller å få noen andre til å tyde Petra Eleonoras konfirmasjon, for det står noe etter Ole Halvorsens navn som ikke jeg klarer å lese. Kan jo være et spor.Lykke til videre.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Pedersen

I folketellingen 1875 er Pauline Pedersdatter, enke, bosatt hjemme hos sin far Peder Evensen, Honerød (Vallekjær).Peder Evensen Husfader 1802 TjømøPauline Pedersdatter enke 1842 TjømeTheodor Andersen hendes søn 1868 TjømePeder Kristian Andersen ' 1870 TjømeAnders Johan Andersen ' 1874 TjømeEven Eduard Pedersen 1839 Tjøme Husfaderens sønn,ugift,Matros, Famliens støtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.