Gå til innhold
Arkivverket

[#33819] Hvem var Mari Johannesdatter f. ca 1827, Nordre Fron ?

Gjest Martin Kristian Bjørnå
 Del

Recommended Posts

Mari var gift med Ole Johannesen f. 28.3.1823. En av sønnene var Johannes(Jehans) f 16.1.1861 Han hadde en bror født i 1850 så Mari og Ole ble vel gift ca. 1850.Men jeg har ikke funnet dem i kirkebøker. I folketellingen for 1865 står Mari oppført som gift. Hvor er det blitt av Ole? Jeg har funnet noen Mari Johannesdatterm, men siden jeg ikke har foreldrene kommer jeg ikke vidre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Mari og Ole ble viet i Sødorp kirke, Nord-Fron den 22. juni 1857. De står da innført som ungkar Ole Johannesen Nystuen (34) far; Johannes Olsen, og pike Mari Johannesdtr. Myrom (27) far; Johannes Pedersen.Mari ble født 19. mai 1828 av foreldrene Johannes Pedersen og kona Anne Syversdtr. som bodde i Myrum under Sandbu. Døpt i Sødorp kirke den 26. mai s.å.Mari finnes i 1865 sammen med sønnen Johannes hjemme hos sine svigerforeldre i Nystuen: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60518&gardpostnr=252&personpostnr=1599&merk=1599#ovre>LenkeOle var tjenestekar på gården Stor-Lunde like i nærheten:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Aud fra meg, og også fra min datterdatters far og hans mor, som har sin far fra området.Karnstugen. Det var fine opplysninger for å komme videre. Som du ser av første innlegg så har jeg skrevet at de hadde en sønn i ca 1850. Det er vel helt feil da ? Et spørsmål:Du som er fra området,hvilke gårdsnavn anbefales å bruke på ei anetavle? Jeg sikter til skrivemåten jeg har funnet i 'Garder og Slekter i Fron' bind II, Nord-Fron av Einar Hovdhaugen og de du finner i digitalarkivet. Eks: Nystuen - Nystugu !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Ooops - jeg var for mye fokusert på Johannes f. 1861, og overså de andre barna.Ole og Mari fikk to døtre før de giftet seg:Marit f. 18.04.1852, døpt i Sødorp kirke 04.07.1852. Foreldre: pike Mari Johannesdtr. Myrum u/Sandbu og ungkar Ole Johannesen Nystuen u/Morken. Hans 2. og hennes 1. leiermål.Anne f. 09.02.1854, døpt i Sødorp kirke 12.03.1854. Samme foreldre som ovenfor. Hans 3. og hennes 2. leiermål.Etter at de ble gift, fikk Ole og Mari sønnen Johannes f. 16.08.1858, døpt i Sødorp 10.10.1858. Jeg har sjekket konfirmasjonen hans, og der står det også Johannes Olsen. Det er altså feil i ft-1865 der han er oppført som 'Hendes datter Johanne Olsdtr.'Ole Johannesens 1. leiermål var med husmannsdatter og pike Gunhild Olsdtr. Strandrønningen. De fikk en datter Anne f. 22.12.1845, døpt i Sødorp 25.01.1846. Selv er Ole innført som gårdmannssønn og ungkar, hjemfestet til Granmorken ved denne datterens dåp.Det er sikkert mange meninger om hvordan man skal skrive navnet på gården i ei anetavle. Noen foretrekker å bruke samtidens stavemåte, andre holder på den lokale dialektiske stavemåten, mens atter andre normaliserer navnet.Jeg for min del er mest opptatt av at navnet er gjenkjennelig for oss som lever i dag, med tanke på at de som ikke er lokalkjente vil kunne finne gårdsnavnet f.eks. på kart. (Nå er ikke Nystuen/Nystugu noe problem, men ta f.eks. Hesteløkken/Øykjelykkja !) Derfor bruker jeg Norske Gardsbruk utgitt 1998 som norm for hvordan jeg staver et gårdsnavn (vel å merke hvis gården eksisterer), det være seg i en anetavle, i slektsprogrammet eller i andre sammenheng. Da vet jeg at navnet er skrevet slik dagens gårdeier bruker det, samt at gården er kjent under dette navnet i lokalmiljøet i vår tid.Når det gjelder Nystuen, så er gården omtalt som Nystugu i NG, både i 1953 og 1998 utgaven.En liten, men viktig detalj omkring dette gårdsnavnet, og antagelig andre gårdsnavn som ender på -stugu, er at som _slektsnavn_ blir det vanligvis skrevet -stuen. Altså: Ole Johannesen Nystuen bosatt i Nystugu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.