Gå til innhold
Arkivverket

[#33847] Dorthea Hansdatter BRANDRUD, Fron i Oppland

Gjest Aasmund Ulvund
 Del

Recommended Posts

Gjest Aasmund Ulvund

Jeg søker opplysninger om anene til Dorthea Hansdatter BRANDRUD, f 27.07.1796 i Fron, Oppland. Hun døde den 25.01.1838 på Veblungsnes i tidligere Grytten kommune, nå Rauma kommune. Hun ble gift i 1816 eller 17 med Amund Amundsen Fladmark fra Fladmark i Grytten. Er det noen som kjenner til gården/stedet BRANDRUD, og har opplysninger om hennes aner. På DIS-Norge sine nettsider opererer en med både Sør- og Nord Fron, og det opplyses om at kirkebøkene for Fron fra tiden før 1799 er gått tapt.Mvh Aasmund Ulvund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Brandrud er gnr/bruksnr. 56/1 og ligger i østre dalside på Hundorp i Sør-Fron. Den har vært i ætten siden ca 1650. Den nærmeste jeg kommer iflg Hovdhaugen, er Anne Hansdatter f ca 1771. Ellers er det ingen Hans da. Kanskje var hun datter av husmann ? Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Det var bare 12 Dorte Dorthea i Fron telling 1801.Enda mindre av de var barn. Men den eneste som kunne passe med alder,hette faktisk Dorthe Hansdatter.Men gården var Korstad i 1801. De kunne jo ha flytta senere til Brandrud. Ingen Hans som kunne passe og ingen Dorthe(a) var telt der i 1801.På Korstad 1801: Hans Eriksen husm.m/jord 44 år. Kone Malj Enochsdtr.38 år. Barn:Berit 14,Erich 13,Mari 8, Dorthe 6.Nå vet ikke jeg navnet på noen av barna til Amund og Dorthe.Kansje har de kalla opp noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aasmund Ulvund

Takk til Helge og Nina.Dorthea og Amund fikk i alt 8 barn. Den eldste var Amund, så Anette Marie, Karoline, Hans Karl, Ole, Fredrik, Augusta Dorthea og Ole Anton. Etter gammel navneskikk skulle vel den eldste datteren oppkalles etter mor sin slekt, vanligvis mormors navn. Navnet Malj er spesielt. Skrivefeil? eller hvike dagens navn tilsvarer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aasmund Ulvund

Nina Berg. Du hadde rett. Dorthea synes å være fødd på gården Korstad. I 'Moldeglimt' som bl a har opplysninger fra et personregister i Collins samlinger går det frem at Dorthea og Amund giftet seg i Molde kirke den 11.04.1817.Sitat 'Molde Kirkebog 1817 11/4 kopuleret Lensmand Amund Amundsen Fladmark og Pign Dorthea Korstad. Sp. Apotheker Blix og Svend Ovren'.Er noen kjent med om gården KORSTAD ligger i sør eller nord Fron ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn P. Hagen

Korstad ligg i Øverbygda på Sør-Fron. Hans Eriksen var i 1801 husmann under nordgard Korstad. Truleg var det plassen Korstadløkken dei budde på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Hei Aasmund og takk for svar på mitt innlegg om Mari Korstad. Min Marit kom kanskje ikke med i tellinga for 1801. Jeg kjørte en biltur opp til Korstadgårdene i 1998 og det var ganske bratt opp dit, men en flott utsikt. Jeg tenkte på folk i gamle dager, som måtte gå i disse bratte liene. Jeg snakket den gang med et eldre ektepar som bodde på en av de opprinnelige husmannsplasser, men som var blitt eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Hei Torbjørn. Kjenner du til om det var flere husmenn på Korstad i 1801 som hadde navnet Hans? Mari Hansdotter. 180 som jeg søker etter var nok født på en husmannsplass da Korstadejet har vært nevnt ifra Kvam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Hei igjen. Når ser nærmere etter i papirene minde, så har Eldrid Branvol, på Vinstra i 1998 skrdvet til meg og oppgitt Mari Hansdotter Korstadhagen, født ca. 1801. Mari og mannen Amund Pederson fikk datteren Anne, født 6. februar 1824 på KorstadEjet. Det kan jo være Mari som var født i ca. 1794. Hun døde 4. februar 1875 i Kvam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Iren Neergård

En liten kommentar til Amund og Dortheas barneflokk.Dorthea var kun mor til 7 av evt 9 barn. Nr. 5 Ole f. 9 des 1826 i Molde er i alle fall ikke sønn av Dorthea. Ved hans dåp er hverken Amund eller Dorthea oppgitt som foreldre. Ole er 'uægte', morens kaller seg Setnes så tilknytningen til Grytten er der. Ved konfirmasjon i 1840 heter han heller ikke Fladmark, det er først når han gifter seg i 1852. Ved hans dåp er tilføyd i kirkeboken 'Se gifte 1852, ... noe jeg ikke tyder og så ' Ole Fladmark'. Har Amund vedkjent seg farskap senere ?Mvh Britt Iren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aasmund Ulvund

Brit Iren. Takk for opplysningene om Amund og Dorthea. Opplysningene om barnas opphav er helt ukjente for meg. Jeg har ikke hatt tilgang til de aktuelle kirkebøkene for Molde, men forstår at det er en del opplysninger om denne familien som jeg må kontrollere der. Du antyder at det kanskje var ni barn, men jeg er bare kjent med åtte. Jeg har forstått at Amund og Dorthea bodde på Veblungnes som ligger i dagens Rauma kommune. Både ekteskapet og i hvert fall noen av barnedåpene ble lagt til Molde kirke. Dorthea døde på Veblungsnes den 25.01.1838, og Amund giftet seg pånytt med enkefrue Lindseth (død 1889), men i følge mine opplysninger hadde de ingen barn sammen. Vet du hvem denne enkefrue Lindseth er? Er ellers interessert i flere opplysninger om denne familien om noen sitter inne med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.Jeg har en del opplysninger om Fladmark fam i Grytten- mine aner. Skriver du til meg på e-post kan du få flere 'data'. Min adr er brineergkrøllalfaonlinepunktumnoMvh Britt Iren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aasmund Ulvund

Som påpekt i innlegg 5 så bærer Dorthea gårdsnavnet Korstad da hun inngår ekteskap med Amund Amundsen. Hun blir i kirkeboken for Molde betegnet som pike (pign), men nye opplysninger tyder på at Dorthea var enke da hun giftet seg med Amund Amundsen Fladmark. Det at hun er mest kjent under navnet Dorthea Hansdatter Brandrud kan tyde på at hun var gift Brandrud før hun ble gift med Amund. Er det noen som kjenner til et slikt ekteskap på Brandrud i Sør-Fron, og om det var barn i det ekteskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atter nye opplysninger. Mulig der er sammenblanding av opplysninger om at Dorthea var enke, mulig at det er hennes søster for: I kirkeboken for Molde leses at enkemann og landhandler Amund Amundsen Fladmark gifter seg 13 jan 1846 med enkemadame Marith Lindseth på 45 år, f. Hansdatter. Faren er Hans Korstad fra Froen. Dette kan vel tyde på at Amund giftet seg med Dortheas søster ?? Marit Hansdatter Weblungsnes gifter seg 22 jan 1829 i Heens kirke med Peder Erichsen Lindseth på 45 år. Litt usikker hva som står i kirkeboken som tittel men han er i alle fall 'paa Molde'. Han døde 24 des 1843, 61 år. Var bl.a toldbetjent. Forlovere var landhandler Fladmark og lensmand Devold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.