Gå til innhold
Arkivverket

[#33854] Alfred Konrad Larsen ble født 19.05.1867 i Vardø by - hvem var hans foreldre?

Gjest Lill Juelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lill Juelsen

I folketelling for 1875 finner jeg ham igjen i Velfjord, Lomsdal, gårdnr 241 Eriksens Gaard. Han er da pleiesønn.Er det mulig å finne hans virkelige familie?Hjelp mottas med stor takk!Med hilsen Lill Juelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei :-)Det ser ut for at mange (alle?)krk.bøkene for Finnmark er lagt ut her: LenkeMen foreldra sitt namn var iallfall Snekker Lars Andersen og Hust. Henriette Marie Paulsdtr. VardøVenleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Alfred Konrad er døpt 30/7-1869 med foreldre som nevnt ovenfor. Foreldrene ble viet 15/7-1867 i Vardø: Ungk. Fisker Lars Jørgen Anderssen, f. Vefsn, 30 5/12 år og Pige Henriette Maria Paulsdtr, f. Dyrø Sogn, 24 år. Hans far: Anders Olssen. Hennes far: Smed Paul Pedersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Jeg fikk dessverre ikke adgang til lenken. Er det mulig å finne ut om Alfred hadde søsken? Kan man komme lenger bakover i generasjonene hadde det også vært fryktelig morsomt....Lill J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Her finner du Lars Jørgen i FT1865: [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=2002&kenr=000&bnr=0041&lnr=00>LenkeOg her finner du Henriette Marie: LenkeLars og Henriette fikk også sønnen Leonard Helmer, født 2 mai 1871. På det tidspunkt bodde familien i Hamningberg (4 mil nord for Vardø).Henriette må ha dødd en gang mellom 1871 og 1875, for du finner Lars Jørgen som enkemann sammen med yngste-sønnen Leonard her i FT1875:LenkeAuslien ligger i Vevelstad kommune i Nordland, ser ut som Lars Jørgen har flyttet tilbake til hjemlige trakter etter at han ble enkemann.Du finner også familien i FT1900, Lars Jørgen har da giftet seg på ny med Bergitte Sofie Larsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Tusen hjertelig takk til Mariann og Odd Willy! Dere må være engler. Finnes det adresselister mon tro, slik at man kunne følge når Alfred forsvant fra hjemmet?Han har vel da kun en halvbror - som er invalid - ser det ut som. For å finne etterslekt må vi muligens tilbake til foreldrenes søsken - eller kan det ligge andre muligheter i kortene?Med hilsen Lill J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hmm, det var merkeleg at den linken som virka igår kveld, (iallfall like etterpå) plutseleg ikkje ville...Men her er det ein gong til, berre at no må du finna 1869 og rette sida sjølv, for igår kopierte slik at du kunne gå direkte på rett side. Kanskje det var det eg gjorde feil, slik at det ikkje ville virka etter ei tid...LenkeVenleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Hei Mariann!Tusen takk, spennende å få se selv! Men - dessverre - mine øyne makter ikke skriften - og det ser dårlig ut på utskrifter.På høyre side synes det å stå at han er hjemmedøpt ved sykepresten.... så synes jeg det står uekte nr 20, stemmer det? Har du noen tips til hva som står for øvrig? Kanskje er det i denne forbindelsen moren går bort..Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Beklager unøyaktigheter, men moren fikk jo broren etter tidspunktet for dåpen, selvfølgelig ;-). Tips om tydingen tas imot med takk.Kan Alfreds ene kjente barn ha slektninger annetsteds?Vennlig hilsen Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Beklagar! Eg gløymde sjølvsagt å fortelja deg at du må 'klikka' på den pila i høgre hjørna, der står bildeframvisning(eller kva de no var :-), der kan du bestemma str. på biletet sjølv.Klikk på 100% eller 150 om du vil, deretter på oppdater (det må du hugsa elles vert det ikkje større :-), og det vert glimrande lesbart :-)Lukke til!Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Å lese gamle kirkebøker er slett ikke alltid like enkelt, men jeg kan jo komme med min tolkning av Alfred Konrads dåp:Født Mai 19 1867, døpt Juli 30 (1869), Alfred Konrad, ægte, Snedker Lars Anderssen Hust Henriette Marie Paulsdtr, Vardø, (faddere) Moderen, Pige Karen Kristina Johansdtr Rennemo, Ungk N-20 af Vardøhus Garnison Gustav Andreassen Holm, Andreas Olssen Musketer No 17, Hjemmedøbt af Sognepresten i Forældrenes Nærværelse.Mvh Odd Villy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Og her kommer hjemmedåpen:Dagsregister over geistlige embetsforretninger:25 juli 1867 Hjemmedøpt Lars Jørgen Andersens syge barn Konrad AlfredMvh Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Har noen forklaring på forskjell på sistnevnte hjemmedåps data og kirkeboksinnførselen? Det er ganske store sprik på 2 år og 5 dager?Undres også på et par andre ting som kanskje lokalt kjente kan si noe om:I 1865 bor Lars Jørgen Andersen i Nordre Vaag 124 i Vardø som snekker (finnes stedet ennå?). Det står Søbstads Præstegjeld. I 1875 bor han i Tjøtta, Auslien og fødested er oppgitt som Vefsens prestegjeld. Hvordan går dette ihop?Jeg har også en kilde som sier at Henriette Maria Paulsdtr er født i Dyrø Sokn. I lenken ovenfor vises til folketelling 1865 hvor Hendriætte M. Paulsen er tjenestepige i Nordre Vaag nr 205. Her sies hun er født i Tranø Præstegjeld. Kan dette stemme?Mvh Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Det kunne faktisk gå mange år fra barnet var døpt (hjemmedøpt) til stadfestelsen i kirken. Innførselen i kirkebøkene ble ikke gjort, i de fleste tilfeller, før stadfestelsen av dåpen hadde funnet sted. Jeg har funnet så mye som 8 år og det var etter 1900.------------------Klipp fra digitalarkivet, kirkebøker :Tranøy Tranøy, Dyrøy, Sørreisa og Stonglandet.Tranøy prestegjeld var inntil 1759 et residerende kapellani under Ibestad (Astafjord) prestegjeld (se Ibestad). Ved et kallsbrev 05.01.1759 ble det fastsatt at Tranøy med Dyrøy kapell skulle være et selvstendig prestegjeld. Kgl. res. 24.02.1824 ga beboerne i Reisa tillatelse til for egen regning å bygge seg kirke. Kirken ble vigslet 20.10.1844. Ved res. 24.02.1933 ble det besluttet å flytte dette kirkehuset fra Tømmervik til Nordstraum. Kirken brant ned 04.11.1987. Kgl. res. 27.01.1896 ga tillatelse til å bygge et kapell på Stonglandseidet. Kapell- distriktet ble eget sokn ved kgl. res. 11.07.1913.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Dyrø sogn i Tranø prestegjeld. Paul Johan Pedersen f.1844 er nevnt som sønn av Peder Andreas Pedersen f.1798 og Johanne Kristiansdtr.f.1804 på gården Berg på Dyrøya. De var bosatt på Storelva på yttersida av Dyrøya, ei lita bygd som nå er fraflyttet. Johanne døde i 1845.Om Paul står det i bygdeboka at han tjente hos broren i 1865, Lenke videre skjebne er ukjent. I FT er han kalt Petersen, men faren het Peder. Det er vel han som er far til Henriette Maria Paulsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Bortsett fra at Dyrøy sogn ligger i Tranøy menighet, så har jeg blingsa på årstall her. Det er feil Paul Jørgensen, så se bort fra mitt forrige innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Kjære Åse, Alfred Konrad har faktisk båret med seg et rykte om at han var av sameblod. Men Hans mor Henriette Marie Paulsen eller Paulsdtr er født 1843. Hennes far skal være smed.Vennlig hilsen Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Fant følgende konfirmasjon i Vardø: Konf. 20 Juni 1859, Henriette Marie Paulsdtr, 16 1/2 år, født i Dyrø, foreldre Paul Pedersen og Hustrue Karen Dorothea Henriksdatter.Ut fra dette fant jeg følgende barn til Paul og Karen, alle døpt i Dyrøy (kilde Fam Search):Henrithe Marie f. 30 Jan 1843Jacobine Hellene f. 25 Mai 1844Peder Mical og Anna Vilhelmine f. 12 Okt 1847Mvh Odd Villy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Kjære Odd Willy, Takk for lokal beskrivelse. Jeg håper å kunne finne aktuelle adresser som familie kan besøke etterhvert.Funn av Alfreds mors søsken osv var ubeskrivelig morsomt. Der har vi vel fått endel muligheter for etterslekt. Flere enn Jakobine og Henriette kan også ha fått barn. At du finner så mange av dem registrert på mormoner- basen får meg til å undre hvem som har lagt det inn, kan det være nålevende? Er det mulig å sjekke det tror du? Jeg har ikke funnet noen slik facilitet.På farssiden kan det jo også være søsken.Igjen - hjertens takk - dette er virkelig rene thrilleren!Vennlig hilsen Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Odd Villy Ovesen

Jakobine Helene Paulsdatter ble 1. gang gift 3 Jun 1864 med Johan Arnt Iversen. Barn: Johan Andreas f. 3 Apr 1865 Petra Kristine f. 5 Jul 1867Johan Arnt Iversen døde 15 Nov 1869Jakobine Helene Paulsdatter ble 2. gang gift 1870 med Johannes Jakobsen f. 24/11-1845 i Nordre Fron Barn: Hanna Maria f. 7 Jun 1872 Arnt Johan f. 2 Sep 1875 Johanna Jakobine f. 26 Feb 1878 (faren er da død)Jakobine Helene Paulsdatter ble 3. gang gift 15 Nov 1879 med Ole Endresen f. 1855 i Os. Barn: Inga Bernhardine f. 4 Feb 1880 Anna Vilhelmine Henriette f. 16 Okt 1882 Laurits Olai Johan f. 15 Mai 1885 Laura Oldine f. 28 Sep 1886Jakobine Helene Paulsdatter døde 7 Apr 1895.Peder Mical Paulsen giftet seg 21 JUl 1875 med Berith Marie Jensdatter Barn: Paul Kristian Jentoft f. 26 Mai 1883 Henriette Marie Jakobine f. 2 Nov 1888Paul Kristian Jentoft Pedersen (1883-1944) giftet seg i 1905 med Marie Henriette Olsen (1887-1959) født i Bodø Paul ved FT1900: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.