Gå til innhold
Arkivverket

[#33854] Alfred Konrad Larsen ble født 19.05.1867 i Vardø by - hvem var hans foreldre?

Gjest Lill Juelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lill Juelsen

Kjære Odd Villy:Dette hadde jeg aldri våget å håpe på! Utrolig flott jobba! Jakobine Helen har også vært en produktiv dame, 9 barn på 21 år er ingen liten bragd. Her borger det for muligheter for etterslekt, kan man vel si :-). Har du funnet barna i fødselsregistre? I så fall er vel fødested og adresse oppgitt for det enkelte barn. Dersom du skulle ha dette tilgjengelig, hadde det vært interessant å få. Undres også om far er oppgitt for Jakobines barn utenfor ekteskap.Kan man være sikker på at Paul Pedersen i FT i 1900 er den samme som Paul Kristian Jentoft Pedersen? Er Jentoft et steds- eller gårdsnavn?Med glad hilsen Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Først litt om Jakobines foreldre:Karen Dorothea Henriksdatter døde i Vardø 3 Mai 1858, 47 år gammel.Smed Paul Pedersen døde i Vardø 7 Juni 1859, omtrent 45 år gammel. 'Omkom ved Skudsaar, idet han havde lagt en ladet Geværpibe i Ilden'Så vidt jeg kan se, så hadde ikke Jakobine noen barn utenfor ekteskap.Det er imidlertid ikke så mange av barna hennes jeg finner ved FT1900, så jeg antar at flere av dem døde som barn.En av dem jeg finner er Jakobines eldste sønn Johan Andreas Johannesen, som giftet seg i 1891 med Anna Bergitte Karoline Olsen f. 1873 i Vardø.Barn: David Arthur Vilhelm f. 1 Mars 1892 i HamningbergJulie Petrikke f. 17 Juni 1893 i HamningbergAnna B. K. Olsen dør 29 Sep 1895 av 'Nervefeber og Lungebetændelse'Johan Andreas gifter seg på ny 17 Nov 1899 med Elise Margrethe Johannesdatter, f. 1855 på Skjervøy i Troms.Elise ved FT1865: [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=1941&kenr=006&bnr=0003&lnr=00>LenkeEkteparet ved FT1900:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Peder Mikal Paulsens datter Henriette Marie er jeg ikke i stand til å finne i FT1900, men derimot fant jeg denne vielsen:Vielse 5 Jun 1911 Vardø landsokn: Nils Martin Johansen, født 1887 Syltefjord og Henriette Marie Jakobine Paulsen, født 1888 Hamningberg.Hans far: Fisker Johan Erik Olsen. Hennes far: Fisker Peder Mikal Paulsen.Mvh Odd Villy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Nå er det så spennende at det er ikke til å holde ut!!Har Henriette Marie Jakobine og Johan Erik Olsen fått barn ? Eller fikk broren Paul Kristian Jentoft (vel et fornavn?) etterat han giftet seg med Marie Henriette Olsen i 1905?I alder ligger jo også barna fra Jakobine Helene Paulsdatters 3. ekteskap født opp mot 1900 og kan være spesielt morsomt generasjonsmessig.Går vi tilbake til Alfred Konrad fikk han sitt barn i 1916. Barn av hans fettere og kusiner (tremenninger) født på denne tiden og senere kan jo i teorien være i live!Mvh Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Det var så mange barn jeg ikke fant i FT1900, samtidig som flere av foreldrene døde på 1890-tallet, så jeg stakk innom biblioteket og lånte FT1891 for Vardø Herred. Her er hva jeg fant der:Kreds nr 3, husliste 38:Peder Paulsen, selv, f. 1847, Dyrø sognBerthe Marie Paulsen, hustru, f. 1855, Vardø byPaul Krestian Paulsen, søn, f. 1882, Vardø herredHenriette Marie Paulsen, datter, f. 1888, Vardø herred Kreds nr 3, husliste 17:David Davidsen, selv, f. 1842, Ulvik sognAnna Vilhelmine Davidsen, hustru, f. 1847, Tranø sognAnna Marie Johannessen, pleiedatter, f. 1871, Vardø herredKlara Efremmine Fogt, pleiedatter, f. 1886, Vardø herredJohan Andreas Johansen, tjenestetyende, f. 1865, Vardø by(Anna Marie Johannessen er antakelig identisk med Jakobines datter Hanna Marie, mens Johan Andreas uten tvil er Jakobines eldste sønn)Kreds nr 4, husliste 1:Ole Endresen, selv, f. 1855, Årland i Fuse sognJakobine Helene Paulsdtr, hustru, f. 1844, Dyrø i Tranø prestegjeldArnt Johan Johannessen, stedsøn, f. 1875, Vardø herredJohanne Jakobine Johannesdtr, steddatter, f. 1878, Vardø herredInga Bernhardine Olsdtr, datter, f. 1880, Vardø herredAnna Vilhelmine Henriethe Olsdtr, datter, f. 1882, Vardø herredLaura Oldine Olsdtr, datter, f. 1886, Vardø herred Like i nærheten, kreds nr 4, husliste 4, finner jeg Jakobines eldste datter Petra Kristine:Johan Bernhard Svendsen, selv, f. 1862, Vardø byPetra Kristine Johansdtr, hustru, f. 1867, Vardø byOdin Johan Johansen, søn, f. 1887, Vardø herredEinar Vilhelm Johansen, søn, f. 1889, Vardø herredDa ser det ut som at den eneste som mangler av Jakobines barn, er Laurits f. 1885, og en rask sjekk viste at han døde 20 Jan 1887.Den siste familien var jo en nyttig opplysning, for den kan en finne igjen i FT1900:[url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900&knr=2028&kenr=005&bnr=0010&lnr=00>LenkeDe har altså etter hvert fått sju barn, så her er nok ingen mangel på etterkommere.Ellers finner jeg Inga som tjenestepike hos skoledirektør Karl Aas i Tromsø ved FT1900:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

WOW, Odd Villy! Dette var kraftig kost! Jeg måtte rett og slett registrere inn i slektsprogrammet før det ble uoversiktelig!Først av alt - utrolig snilt av deg at du gikk til biblioteket og fant fram data!Slik jeg kan se har generasjonen til Alfreds datter fått registrert 4 tremenninger som sikkert er avdøde, David, Julie, Odin og Einar. Disse var vel barn av de to eldste kusine/fetter til Alfred, Johan og Petra. Barn av hans yngre kusiner og fettere (Arnt Johan, Hanna Maria, Johanna Jakobine, Inga, Anna V., Laurits, Laura, Paul og Henriette) kan vel som nevnt - i teorien være nålevende - om enn ikke sannsynlig. Jeg tenker altså på noen av Jacobines og begge Peder Mical Paulsens barn. Anna W. Paulsdatter har vi vel ikke funnet barn for. Please correct me if I am wrong here!Alfreds søsken Leonhard Helmer og halvbror Paul Kristian kan vel ikke ha fått barn?Odd Villy - jeg vet ikke om du orker mer, skjønt jeg håper jo :-). Uansett - det kommer konfekt i posten! Stor, stor takk!Beste hilsen Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.