Gå til innhold
Arkivverket

[#33856] TrJeg trenger råd om hvordan man effektivt finner etterslekt opp til vår tid


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Som dere vet er det vanskelig å finne opplysninger om nålevende etterslekt av f.eks. min oldemor.Dette gjelder både på internett(ikke minst) på arkiver og Folkeregisteret(som vanligvis ikke vil utlevere opplysninger til bruk for slektsgransking).Dette selvfølgelig på grunn av personvern ikke minst.Men hvordan finner jeg da opplysninger om slektninger av meg som jeg ikke engang vet navnet på,etterslekt etter Oldemor og oldefar?Med vennlig hilsen Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia Johansen

Du kan feks starte med telefon katalogen dersom det er snakk om litt uvante etternavn. Det er litt verre dersom de heter Hansen, olsen osv.Dersom du har besteforeldre eller foreldre i livet går det ann å spørre om de vet navn på søskenebarn og tremenninger. De vil jo være av samme slekten. Har selv kommet i kontakt med flere på denne måten ved å stille spørsmålene slik til mine foreldre og besteforeldre.Eks har en bestemor i livet, men hun visste navn på noen av bestefars søskenebarn, onkler osv Ved å ta en ringerunde så husket de noen andre og da får man utvidet søkene sine.Har til og med ringt folk som har vokst opp i nabogårder og dermed kommet videre.Mvh Pia Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Kommer litt ann på hvor lenge siden dine oldisser døde om du får innsyn,men skifteretten har vanligvis orden på saker og ting så som den avdødes etterlatte/barn. Også i dødsfallsmeldingene mener jeg du finner opplysninger du søker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Hei Jan FrodeI tillegg til overnevnte gode forslag så vil jeg nevne alle bygdebøkene. Vet du hvor slektningene holder til eller holdt til så kan disse være til stor hjelp. Mange går jo opp til vår tid. Mange vil hjelpe til med oppslag i disse om du har en beskrivelse. På DIS sine sider finnes opplysninger over personer som forsker på de forskjellige steder og garder. Tar du kontakt med disse så har de sikkert mye å bidra med. Husk personvern for nålevende personer.Med vennlig hilsenHelge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Sigbjørn Sandsmark skriver at de fleste bygdebøker bare omtaler de som hadde fast eiendom. Dette er langt fra den virkelighet jeg har opplevd med de bygdebøker jeg har sett. Når det gjelder eldre nedtegnelser fra garder så var det vel få som eide, de fleste garder var jo bygslet. Min erfaring er at de aller fleste i en bygd er med i bygdeboka. På gardene er oppført både brukere, tjenestefolk og leietakere med sine familier. Plassfolk er også oppført. Det hører vel mer med til unntaka at noen som budde i bygda er utelatt.Med vennlig hilsen Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

I kommuner som ikke har egne bygdebøker, eller kun eldre og mangelfulle sådanne, har jeg ofte funnet opplysninger i den fylkesvise serien *Norske Gardsbruk*. (Synd at ikke hele landet er dekket, slik planen var).Ellers kan noen timers leting på forskjellige kirkegårder gi resultat. Da blir neste skritt å lete i eldre lokalavisers dødsannonser.Dette var litt av hvordan jeg forsøker finne opplysninger som er av så ny dato at de ikke er frigitt i kirkebøker, dødsanmeldelsesprotokoller o.l. Ellers hender det jeg ringer. Mist ikke motet om vedkommende som tar telefonen slenger på røret før du har rukket fremføre ærendet. Fullt forståelig, nå som alskens telefonselgere plager oss i tide og utide. Slenger ofte på røret sjøl. Nok om det, prøver igjen etter et par uker.Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Nå er det vel ikke riktig å generalisere men i kilder som bygdebokforfattere benytter så er det mange man ikke finner der. Jeg husker folk/ familier jeg kjente som bodder her i 1940 åra og som ikke er spor å finne etter i tilgjengelige kilder og som da av den grunn ikke ble med i bygdeboka. Videre så har vel bygdebokforfatterene en hel haug med navn som de ikke kan plasere . Kan nevne at en prest i Bakke ikke er nevnt med alle sine barn da noen av barna ikke er født eller komfirmert her,men det hadde jo gått ann å finne. Holder fast på at der er mange som kan ha bodd kortere eller lengere tid i en bygd uten at de dermed har satt spor. MVH Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Til forrige innlegg: Det skal bli vanskelig for fremtidige Bygdebokforfattere å finne at jeg for mer en 40 år siden bodde i Oddernes. ;-) Mvh Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Til Sigbjørn S.Ja det er farlig å generalisere, fallt vel i samme fella. Men om vi ikke finner deg i Oddernes, så er det vel store muligheter for å finne deg der du var fødd eller hvor foreldre budde, eller der du eventuell har vært part i en kirkelig handling og blitt innskrevet . Altså om du har tilhørighet til et bygdelag så er det store sjangser for å finne deg i en bygdebok. Alle steder folk har budd i kortere perioder blir en selvsagt ikke med. Et ikke så sikker på om folkeregistrene blir lagret, men i såfall kan vel et fremtidig digitalisert folkeregister være et godt redskap for fremtidige forfattere til å spore SS til OddernesMed vennlig hilsen Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.