Gå til innhold
Arkivverket

[#33858] Hva var en arbeidsanstalt ?


Gjest Pia Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Pia Johansen

Hei lurer på om noen vet hva en arbeidsanstalt er for noe?Var dette noen form for straff, og evetuelt hva kunne føre til at man kom på en slik, feks naskeri eller alvorligere ting. Eller var det en plass for fattige for å jobbe for kost og losji?Spørsmålet dukket opp i forbindelse med en konfirmasjon, på jakt etter søsteren til en av mine aner. Kirsten Hansdatter er mor til disse to barna, Christian Svendsen(Andreasen)og Ane Jørgine Svendsen (Andreasen.Har ikke klart å finne henne verken i folketellingen 1801 eller hvor lenge hun levde og hvor hun ble av. Begge barna har jeg kontroll på, men det hadde vært kjekt å finne ut hvem moren og hennes aner er.Trondheim Domkirke 29.marts 1818 konf. Ane Georgine Andersdtr., hiemme hos moderen i arbeidsanstalten født 7.november 1802 faderen: Anders Christian, død, moderen: Kirsten Hansdtr i ArbeidsanstaltenMvh Pia Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Thore Skinstad

Hei.Jeg har funnet følgene definisjon på en arbeidsanstalt: 'En arbeidsanstalt var anstalt med arbeid til fattige el. til folk med tilpasningsvansker.'Alf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia Johansen

Svar til Heidi innlegg 2: Joda dette er deres vielse, Men det står ikke oppgitt noe alder på de ved vielsen 19.11.1801 i vår frue kirke, Trondheim. Andreas Christian Svendsen døde 1806, begraven 30.11. 1806 (Vårfrue Kirke)Ane Jørgine ble født 1802, døpt 07.11.1802 Strinda. Christian Svendsen senere kjent som Andreas Christian Svendsen ble født 1806, døpt 18.01.1807 Bakke Kirke, faren er død på dette tidspunktet.Har funnet mye på farens familie. Problemet er moren som heter Kirsten Hansdatter. Ingen alder er oppgitt på henne ved vielsen, barnas dåp eller konfirmasjonene til barna. Derfor håpet jeg at dette med arbeidsanstalt kanskje kunne være en hjelpende ledetråd.Mvh Pia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.