Gå til innhold
Arkivverket

[#33860] Generasjon 1 på Google

Gjest Tove Bodin Bratlie
 Del

Recommended Posts

Gjest Tove Bodin Bratlie

Hvem har lagt inn 'Generasjon 1' (søkord Realf Christian Wright) på Google, og hvordan kan jeg få rettet til det som er feil på denne siden?Mvh Tove Bodin Bratlie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Ingen legg inn noko på Google, dei finn sjølve det dei legg inn i søkedatabasen sin.Du kan ikkje få retta noko som helst. Men du kan gå inn i debatten Google har fanga opp og leggja inn det som du meiner er rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Bodin Bratlie

Takk for svar. Jeg skal gjøre et forsøk. Det gjelder min oldemor, så jeg vet at jeg har rett. Mvh Tove Bodin Bratlie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Bodin Bratlie

Takk Kristian, Jeg har funnet det - sender en e-post idag og forsøker å få rettet til det som er feil. Jeg er selv veldig nøye med å skrive opp mine kilder, og om det er noe jeg er usikker på, så skriver jeg ned det også i notatene om personen det gjelder. Jeg tar ingen ting 'for givet'.Jeg har mine oppgifter fra kirkebøker, kirkegården oldemor ligger på og min far. Det er bare et år feil i Generasjon 1. Kan det ha blitt feil når de har forsøkt å regne ut årtallet selv etter opplysninger i til eks. folketellingene? Har det ikke lett for å bli +/- et år feil? Det er nemlig samme feil på både søster og foreldre til oldemor. Hva tror du? Mvh Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det kan jo hende. Det er mange som ikke er klare over at alder i folketellingene som regel er alder ved neste fødselsdag. For FT1865, som ble holdt sist i desember, betyr det at man må trekke alderen fra 1866 for å finne fødselsåret. I tillegg har vi jo usikkerheten i aldersangivelsene i folketellingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Bodin Bratlie

Dette var ikke heller jeg, klar over, men de gangene jeg har kontrollert opplysningene fra folketellingene, i kirkebøker, har jeg sett at jeg kan ha bommet på et år. Jeg tror at det må ha gått til på den måten med min oldemors familie. Det som forundrer meg er at en og samme person kan ha flere årstall som sitt fødselsår alt etter hvem som har lagt inn opplysningene på internet. Alle som ser dette, må jo fatte at noe er feil, også de som har lagt inn det. Jeg kan ikke forstå at det få stå der uten å bli rettet. En del er jo gammelt - noen, som vet, må ha sett det. Jeg kan også se at det påstås at den samme Realf Christian Wright er født både i England og Skottland. Burde man ikke i slike tilfeller skrive at han kan være født i til eks. Skottland, men dette er ikke bevist.Er jeg for nøye? Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det hadde vært bra om flere tenkte slik som deg, tror jeg.Mange har en for lettvint omgang med kilder og litteratur. Man dropper 'ca.' og gir inntrykk av at årstall for hendelser er kjent. Man gjengir påstander fra litteratur, men uten å ta med de forbehold som er gjort i litteraturen. Slik blir gjetninger raskt sannhet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Bodin Bratlie

Etter våre 'samtal' fortsetter jeg som jeg har gjort tidligere. Jeg kommer også til å se over det jeg letet fram når jeg var 'nybegynner'. Det kommer til å ta tid innen jeg kommer fram til et resultat som jeg kan akseptere, men det spiller ingen rolle. Dette er en utmærket hobby for en pensjonær. Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.