Gå til innhold
Arkivverket

[#33863] Roede i Bergen på 1700-tallet?

Gjest Håkon Brun
 Del

Recommended Posts

Gjest Håkon Brun

Jeg har tidligere etterlyst opphavet til Maren Susanna Henriksdatter Roede og Ole Christoffersen Bach. De dukket begge opp fra 'intet' og giftet seg i Bjarkøy 4. nov 1764. Det har vært hevdet at Maren var født i Kulstadsjøen, Vefsn i 1738. Riktignok fins det Rode der, men ingen Henrik. Kirkebok for nykirken i Bergen har registrert en dåp 18. nov 1725. Her blir Maren Susanna Henriksdatter døpt, foreldre Henrik Iversen og Cathrine Margrete Johannisdatter. I følge skifte etter Ole Bach hadde Maren Susanna og Ole Bach bare en datter, Cathrine Margrete, f. 1765. Da har vi at det ble født en Maren Susanna Henriksdatter i Bergen i 1725, hennes mor het Carhrine Margrete. Maren S. H. Roede i Bjarkøy fikk ett barn, Cathrine Margrete. Her er jo indisiene sterke. Hvis teorien er rett, ville Maren Susanna ha vært 40 år da hun fik sitt eneste barn, ingen umulighet. Men hvor fikk i så fall Maren Susanna navnet Roede fra? Kan det knyttes til Bergen? Og hvor i all verden kom Ole Christoffersen Bach fra? mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 10 måneder senere...
Gjest Helge R. Næss

Roede-slekten eksisterer fremdeles i Norge. (Det finns også en Rhode-variant, men jeg tror at dette er en annen slekt).Jeg finner Roede på 1700-tallet i Bragernes (Lier/Drammen) og da var det mange hollandske kjöpmenn der - videre også i FT 1901 i Oslo: der er det en musikkstudent, Halfdan Nobel Roede som var medstifter at Filharmonien i Oslo.Opprinnelsen ? Den var verre: jeg tror som antydet at de kom som hollandske kjöpmenn til Drammensområdet, men dette må verifiseres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.