Gå til innhold
Arkivverket

[#33864] Sofie Ragna Olsen f. Jacobsen 1840 Andebu, d. 1904 Horten

Gjest Gunn Huglen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Hun er oppført som enke ved dødsfall i Horten. d. 29 feb 1904.Lurer på om noen har lett tilgang til kirkebøker for Andebu for å finne opplysninger om denne damen?Hvem var foreldrene?Konfirmasjon? Giftemål? Hvor, når?I 1865 finner jeg kun en Sofie Jacobsen som er tjenestejente i Andebu:LenkeAlder her er oppført med 23 år. ( passer nesten med alder oppført ved død ?)Mvh. Gunn Huglen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg glemte å si at denne Sofie Ragna Olsen bodde i Ø. Keisermark i Horten ved dødsfallet.Legger også en lenke til et annet debatt-tema som har sammenheng med dette.LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det som er litt synd er at vielser i Andebu kun er digitalisert fra 1878-1899.Finner nok ikke den vielsen jeg håpet på Sofie Ragna Jacobsdatter, her i digitalarkivet.LenkeOm hun er den Sofie jeg tror ,ville ektskapet være ca 1873 -+ et par år.Håper noen har lett tilgang til kirkebøker herfra på den tiden? Vet noen om det finnes lister over utflyttere herfra? Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest Solveig Skjelland

Hei GunnDu har kanskje sett det selv, men i dag er det lagt ut enda en kirkebok fra Andebu Lenke1871-1877 mangler foreløpig. Er hun født i Andebu skulle det være store muligheter for å finne henne.Navnet Sofie Ragna er en litt uvanlig navnekombinasjon her. Ragne Sofie el. Regine Sofie mer vanlig.Mvh Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk for den opplysningen, Solveig! Så fint at flere kirkebøker kommer inn i digitale arkiv etter hvert.Jeg har lest gjennom de årgangene som kunne passe til dåpen hennes, men har ikke funnet den rette til nå.Skal forsette letingen. I går fant jeg vielser til både min farmor Sophie Mathilde Olsdatter og farfar Haakon Alexander Jørgensen i kirkebøker for Horten. ( Artig å se dette, selv om jeg her hadde dato) Også den eldste av farmors brødre,Harald Oskar Olsen, fant jeg giftemål til I Hortens kirkebøkene.Den Sophie jeg leter etter her, var stemor til farmor og brødrene . Derfor hadde det vært artig om jeg hadde funnet en bekreftelse på om denne Sofie Ragna f. Jacobsen er den som gifter seg med min oldefar.Takk igjen for tipset.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Sofie Ragna Olsen, f. Jacobsen, f. 1840 i Andebu, som Jon Erik Berg Hansen har funnet for deg som død i Horten 1904, må vel helst være dåpsbarn nr. 18 her: [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20051027020052.jpg>Lenke Hun er rett nok døpt Regine Sophie, men faren heter Jacob Reinholtsen. Dette er det eneste barnet i 1840 som passer, men vær oppmerksom på at jeg ikke har lest gjennom tilstøtende år.Utfordringen blir vel så å finne den antatte vielsen, jfr det andre temaet du viste til.I FT1865 har du henne ganske sikkert her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk skal du ha for disse opplysningen, Kristian!Har søkt gjennom listene fra 1839 -1845 og ikke funnet noen som kan passe bedre.Jeg hadde sett denne damen døpt , men ikke stoppet ved henne p.g.a fornavnet. Hun passer svært bra i alder med både den som er funnet død i Horten, og den Sofie som i 1900-tellingen bor i huset som enke etter min oldefar, Hans Peder Olsen.Så er det om jeg kan finne vielsen for nok en bekreftelse da? Har lett på ny i Horten for der ligger kirkebøker på nettet for passende årstall. Fant ikke vielsen der, så den kan ha vært i Andebu.Har også prøvd å lete etter samme damen konfirmert, men nå skal jeg forsøke igjen .Flott spor og hjelp fra Kristian også i dag! Her er utrolig mange hjelpsomme folk.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Skjelland

Foreldrene til Regine Sofie, som Kristian foreslår, bor i Sem 1865 LenkeAntagelig ikke langt fra Nauen. Tror jeg ville sjekke om hun gifter seg i Sem først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Lenka i innlegg 6 viser nå feil på min maskin, så for sikkerhets skyld lager jeg ei ny lenke: LenkeJeg er enig med Solveig i at Sem peker seg ut som første sted å lete etter vielsen. Likevel ser det ut til å være folk som flyttet mye (far fra Sandsvær, mor fra Lardal, datteren født i Andebu, bosatt i Sem osv), så jeg ville ikke bli overrasket om vielsen ikke er å finne verken i Sem eller Andebu. Du kan fort bli nødt til å gå runden rundt; Tønsberg kan jo også være en mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk igjen til dere begge! Jeg skal lete så godt jeg kan i disse områdene som dere foreslår.Sem og Tønsberg er ikke langt fra Horten. Har lett etter vielsen igjen i Horten også. Skal fortsatte noen å se gjenom noen år til der også.Det spørs om jeg ikke må få meg en tur til Nauen. Der finnes vel mange kilder?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Skjelland

Her er link til kildene de har i slektssenteret på Nauen: LenkeKristian: Lenken du la inn ble ikke feil hos meg, derimot skrev jeg Nauen (innlegg 9). Gården het Gulli og det var Nauen skoledistriktet.Mvh. Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Glimrende med den oversikten over kilder på Nauen. Den er det sikkert flere som ville ha glede av, så jeg skal sende den til noen kjente som heller ikke har besøkt Nauen før.Det må nok snart bli noen turer dit om helsa tillater.Takk for all hjelp.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg prøver med en lenke til Regine Sophie i 1865 på Gulli. Det skjer noe merkelig med de lenkene som Kristian har lagt inn. Først virket de rett, men så neste gang viser de noe annet?LenkeLurer på om denne kommer inn riktig?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er vel ekteskapsinngåelsen mellom foreldrene i Lardal? På F.S i første omgang:Lenke Skal se om jeg finner dem i digitale kirkebøker også.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn HUglen

Takket være gode hjelpere har jeg i dag funnet forlovelsen mellom min oldefar, enkemand, Hans Peder Olsen og pigen Regine Jacobsen ( Rad?)i Slagen kirke 27 Dcbr. 1870.Undertegnet av Nils Jørgensen og Oskar Olsen.( Oskar Olsen var eldste sønn av Hans Peder Olsen.)Prøver med en lenke til kirkebokavskrift for Sem.LenkeJeg er svært glad for all denne hjelpen i debatten. Ekstra takk til Jon Erik , Solveig og Kristian. Uten deres hjelp hadde jeg ikke greid å løse dette!Gladmelding fra Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ville også fortelle at jeg også har funnet Regine Sophie Jacobsens forfedre på farsiden i Kongsbergdistriktet. Farfar og farmor her i Flesberg i 1801: LenkeHans foreldre igjen i 1801 , også i Flesberg: Plass Trollerudvol under Trollerud.Jacob Reinholtsen , hustru Giertrud Peersdatter. samt en sønn Peer Jacobsen. ( Både far og sønn er bergarbeidere)Har funnet begge generasjoner i Avskjedigelsesmantallet for Kongsberg Sølverk 1805.Utrolig hvor mange informasjoner jeg nå har fått på kort tid! Takk igjen , mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.