Gå til innhold
Arkivverket

[#33867] Solum - ministerialbøker


Gjest Stein Ole Kjær
 Del

Recommended Posts

Gjest Stein Ole Kjær

Er det noen har tilgang og kan kikke på disse kildene for meg?Solum ministerialbok bind 2 1713-1761, folio 176b, 14. vielse. Solum ministerialbok bind 2 1713-1761, folio 153a.Det jeg er intr. i er alle opplysninger om Anne Jensdtr. Hals som kan bringe meg nærmere en oppklaring av hvor hun kom fra. Noen stedersom her: Lenke står det Sorø, mens andre oprerer med at hun er datter av Jens Andersen Hals som var ridefoged i Bollerup, Ystad, Skåne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her kan du lese om Anne Jensdatter Hals og hennes ektemenn om du ikke kjenner dette fra før?LenkeDu kan sikkert også kontakte lokale historikere herfra og forhåpentligvis få hjelp til kildesøking.Lykke til ! Mvh Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Jeg har sett disse tidligere. Og det er nettopp derfor jeg blir i tvil om denne Anne Jensdatter Hals virkelig er fra Sorø. Der dette står oppgitt står det nemlig at hun er d. 1728. Mens stykket fra Porsgrunn historie sier 1745 - etter sin mann Gunder Buer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Har du også hatt kontakt med denne Solum-slektsiden?LenkeHer under søk på Solumslekt finner du også opplysninger om hvilke kilder det bygges på.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ved rask gjennomlesing av opplysninger fra Porsgrunn historie finner jeg ikke Anne Jensdatter Hals døds år nevnt annet enn i 1728, ikke i 1845 som jeg kan se. Mulig jeg overser noe her?Det ser ut for meg som om d. 1728 er dokumentert her på siste lenken?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Beklager, her overså jeg noe ja. Men det er forsatt noe rart med dette. Hvorfor kalles hun Anne Jensdatter Hals når hun bla. på Familysearch står som Anna Hals Moth?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Om du klikker på lenken fra F.S bakover så finner du litt om navnet Moth og opphavet der.Eing at det er litt merkelig, men her ser det ut til å ligge kilder bak, hvor pålitelige de er vet jeg jo ikke, men du kan jo prøve Danske arkiv om de kan hjelpe deg med dette?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Jeg har nå gått igjennom hele Kjærulfske studier (517 side), uten å finne noe som støtter denne linjen. Derimot i NST III 1932 s. 202 skriver Finne-Grønn; 'Mag. Anders Jensen Hals, student 1616, baccalaur 1620, magister 1623, rektor i Kjøge 1624, i Helsingør 1626, og sogneprest i Slagelse fra 1627 til sin død i mars 1654. Hans sønnesønn amtmann i Ringsted og Sorø Paul Hals blev i 1698 adlet under sin mors navn Moth.' Jens Andersen Hals som var far til Anders var iflg. Finne-Grønn gift to ganger. 1. ukjent (sønnen Anders kommer fra dette ekteskapet) og 2. Johanne Pedersdatter (barna Maren, Anne, Knut og Jens)Da kan det jo finnes papirer som viser en linje som ender opp hos 'den tvilsomme' Anne Jensdatter Hals i Grenland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn  Huglen

Om du ser tilbake på lenken i innlegg nr. 8 mener jeg den submitter Knut Nagel, som har sendt inn disse opplysningene har med de samme opplysningene om Anne (Jensdatter) Hals/ Moth som du nevner her.Hvor sikre hans kilder er vet vi jo ikke, men hva med å søke opplysninger i Danske arkiv?Det skulle vel være mulig å finne ut om dette er samme damen det snakkes om.Har du prøvd med å klikke på lenkene bakover for å se hvilken informasjon det finnes her. Mye stemmer jo med det du har funnet ut i Kjærulfske studier?Lykke til med letingen i kildene i alle fall. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg ser at jeg har kommet i skade for å kalle den som har sendt inn opplysningene om Hals/Mort for Knut, fornavnet var Kurt.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er en lenke til en del opplysninger om Anne Jensdatter Hals og Poul Moth. Om lenken går inn:LenkeDette kjenner du vel fra før, og stoffet er behandlet i fag-tidsskrifter før.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

I NST XVII s.104 står det følgende;'Den fjerde av Gunder Sølvesens hustruer vae Anne Jensdatter Hals, også en enke. Ekteskapet med henne ble inngått i 1715. Hun hadde tidligere vært gift med Ludvig Blyth i Vestre Porsgrunn, jfr. Finn C. Knudsen (Gjerpen-Porsgrunn 1948 s. 85). I flg. A.W.Rasch var hun datter av prost og sokneprest til Førslev og Sneslev i Sorø, Jens Andersen Hals og Anna Davidsdatter. Om dette er riktig får stå hen. Imidlertid fremgår det av rudimentene av gravsten-inskripsjonen at Jensdatter var fødty i 1664 og altså 8 år eldre enn Gunder Sølvesen. Da hun giftet seg med G.S. var hun som vi vil se over 50 år gml. Hun døde i 1728.'Dette gjør at jeg fortsatt er usikker. A.W.Rasch har flere feil i sin bok om familien Hals. I tillegg har også Finne-Grønn gjort tidlige feil med denne familien. De fleste av disse er imidlertid rettet opp senere. Jeg vil prøve å finne kilder i Danmark ang. denne prestefamilien, så får vi se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Ut fra den oppgitte lenken til Solumslekt kan det jo se ut som at det er flere kilder til at hun er født på Sorø, men det er vel bare Finn C. Knudsen som mener dette. Det står ingenting i de kirkeboksinnførslene jeg har referert til om hvor hun kom fra. Her er min avskrift av vielsen: [url="http://solumslekt.org/kilder/kirkebok/php/gifte2.php?navnsok=TRUE&mannlike=Gunder+S&konelike=Anne+J>Lenke og her er begravelsen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Da er gåten løst. Anne Jensdatter Hals var datter av Prest til Førslev og Sneslev, Ringsted herred, Sorø Amt, Sjælland Stift. Jens Andersen Hals var først gift med Anna Davidsdatter som var enke etter Jens' forgjenger Peder Sørensen Sveborg.Når Anna døde, antagelig etter å ha født datteren Anne Jensdatter Hals, ble Jens så gift med Beate Ingeborg Poulsdatter Moth. Hvis beregningene ut fra oppgitt dødsdato i Solum ministerialbok er korrekt så var Anne Jensdatter Hals født den 6. april 1664. Moren Anna Davidsdatter døde 15. april 1664.Kilder for opplysningene er En Almindelig Dansk Præstehistorie af Sognepræst S.V. Wiberg Bind1 side 412.Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.