Gå til innhold
Arkivverket

[#33868] Trøgstad; forbindelse Langseter - Skratalsrud ca 1600-80

Gjest Heidi C. Huitfeldt
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Ole Saxesen Skratalsrud f. ca. 1624, d. 1678, skifte 8.apr.1679. Gift i 1657 med Sigrid Pedersdatter (Skifte etter henne ble holdt 15.jul.1701.) Ole var bruker av Skratalsrud i 1666. Ved Oles skifte var Hans Langseter og Kolbjørn Kreppa formyndere. Kolbjørn Kreppa er muligens Kolbjørn Heljesen gm Aase Kreppa 18 jan 1646.Men hvem var Hans Langseter? (Langsæther/Langsetter)Jeg antar det er nordre Langseter det er snakk om..-Jeg har funnet at en Hans Langseter får barna Brynild 1648, Gudmund 1649, ? 1652, Brynild 1655, Berete 1658. Mors navn ikke oppgitt.-I 1659 får han et barn med en Ingeborg-En Hans Brynildsen gifter seg 1647 med Ragnhild LauritsdatterOm Ole Saxesens far vet jeg bare at han kalles Saxe Skratalsrud i 1633, 1641 og 1647 som bruker av Skratalsrud. Ole hadde minst en søster Ingeborg Saxesdatter gm Peder Torkelsen Skakstad.Noen som kan hjelpe?Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter F. Vennemoe

Hei, har notert denne Hans Langseter som Hans Brynildsen fra Opsahl i Eidsberg, begravet i følge Trøgstad kirkebøker 19 søndag etter Trin. 1693 fra Langseter (nordre) '70 år', gift ifølge samme i 1647 med Ingeborg AMUNDSsdatter (?) Langseter. Skal ikke påstå at dette er riktig.Har notert sønn av Ole Saxesen Skratalsrud, Saxe Olsen Skratalsrud/ Kreppa 1663-1705, som gift med Ingeborg Pedersdatter ca.1664-1717 (skifte på Kreppa 12.10.1717). Har lurt på om denne Ingeborg Pedersdatter kan være datter av Martha Hansdatter Mule og Peder Svendsen Holstebro, sokneprest til Krokstad 1655-1688. Synspunkter her mottas med takk.Hilsen Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Hei og takk.Om du ikke er sikker, så styrker i alle fall det en teori jeg har på at Hans Langseter var bror til Christoffer Brynildsen Opsahl.. ;-) Men jeg er litt i tvil om i hvilket sosialt skikte jeg er på Skratalsrud.Og hvorfor var Hans Langsetter formynder for Ole Saxesens barn..? Det var vel vanlig at slektninger ble oppnevnt til formyndere for mindreårige barn? Hvis noen har noen innspill her mottas de med takk!Når det gjelder Ingeborg Pedersdatter har jeg disse opplysningene;Ingeborg Pedersdatter Grav, datter av Peder Grav (Auten/Bredegg..?) f. ca 1670gm 1) Torstein Steffensen, barn Siffuer 168? og Matthis 1690. Torstein Steffensen (Kreppa?) død 1690 (Siffuer lever ved morens skifte 1717)gm 2) Saxe Olsen Skratalsrud 1663-1705, barn Ole 1692 (Ole Saxesen gm Guri Østensdatter Dramstad), ? 1694, Peder 1697, Mari 1700, Sigri 1702 (Kan ha vært fler, men nevnte lever ved morens skifte 1717)gm 3) Ole Larsen, vet ikke om noen barn.Disse opplysningene har jeg fra IvB (Trøgstad/Askim), tror det er samlet ifb med arbeidet med gårdshistorie for Trøgstad. I og med at flere årstall er i forhold til skiftet i 1717 er nok det kilden, -uten at jeg vet det sikkert.Etterkommere finnes bl annet på Gopperud, Kreppa, Tveten, Gimsingrud og Dramstad.Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter F. Vennemoe

Hei igjen, det er mulig det står noe i Eidsberg gårdshistorie om Hans og Christopher var brødre. Angående Ingeborg Pedersdatter, er bakgrunn for mitt spørsmål at Torsten Steffensen fikk 17.12.1684 og 07.06.1688 tinglyst bygselseddel på Kreppa i Trøgstad av Peder Svendsen Holsterbro, sogneprest til Kraakstad. Ingeborg og Torsten giftet seg ifølge Trøgstad kirkebøker 30.08.1682. Hilsen Petter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Når sognepresten i Kråkstad bygsler bort Kreppa i Trøgstad, har vel det trolig mindre med slektskap å gjøre, enn det at Kråkstad prestebol eide gården - slik man også kan se i skattematrikkelen 1647.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.